Microsofts globale kanalchef, Jon Roskill, har været ude med en melding om, at softwaregiganten måske allerede fra 2014 vil kræve at deres guldpartnere sælger cloud-licenser.
Hos Microsoft i Danmark er det ikke en melding, som den danske partnerchef Erik Kaae umiddelbart kan kommentere. Men han understreger samtidig, at som han ser det, så gør den danske kanal et godt arbejde med at sælge Microsofts cloud-løsninger.
»Vi er fire måneder inde vores finansår, og det går rigtig godt sammenlignet med sidste år. I de første tre måneder har vi solgt lige så mange licenser, som blev solgt hele sidste år,« siger Erik Kaae, der oplyser, at det især er den nye Office 365, der driver væksten i salget.
Ifølge Erik Kaae er der samtidig sket et ryk blandt de danske partneres engagement i at sælge cloud-løsningerne.
»Vi har allerede mellem 200 og 300 danske partnere, der har skrevet under på, at de vil sælge cloud,« konstaterer han.
Samtidig er det vigtig for den danske kanalchef at pointere, at Microsoft i Danmark ikke kun har cloud i hovedet.
»Det er ikke et mål for mig i sig selv, at proppe cloud ned i halsen på alle. Det skal give mening. Vi tilbyder også, at kunderne kan købe løsninger, der er hostede hos partnerne. Jeg tror ikke på, at den ene løsning er bedre end den anden. Det er en balance, som afhænger af, hvad kunderne vil,« siger han.
Erik Kaae tror derfor ikke, at alle kunder vil komme til at køre cloud-løsninger.
»Jeg tror, vi kommer til at se mange hybrid-løsninger, hvor standard-løsninger bliver kørt i skyen, men de væsentlige løsninger bliver in-house eller i en hostet løsning eller måske en private cloud, « siger Erik Kaae.