Ved du overhovedet, hvad dine kunder har brug for?

Klumme: Alt for mange går galt i byen, fordi de faktisk ikke er klar over, hvad forbrugerne eller kunderne helst vil have. Kommunikerer du rigtigt? Leverer du varen?

Artikel top billede

Min søde kollega er doktor, sådan af den akademiske slags. Så hun siger mange kloge ting. Noget af det klogeste, hun siger, er en gammel sandhed: "Man skal ikke tro, man skal vide," siger hun. Og hun udtaler det med en skarp, næsten pedantisk diktion, som får mig til at drømme mig tilbage til hattedamernes teselskaber på Østerbro dengang i halvtredserne.

Jeg smiler lidt af udsagnet hver gang, men det er mest fordi, hun har fået sin doktorgrad i religionssociologi. For det er jo rigtigt nok, og det er jeg sikker på, at du er enig i: Man skal vide.

Men når jeg udarbejder digitale løsninger sammen med mine kunder, så har den gamle sandhed desværre ganske ofte trange kår. Administrerende direktører, chefredaktører, marketingfolk, informationsmedarbejdere, it-chefer, og hvad de ellers kalder sig allesammen, er, som mennesker flest: Vi tror, at vi ved. Så vi behøver ikke spørge.

Vi tror, vi ved hvilke mennesker, der vil have en mobil app og hvorfor. Vi tror, vi ved hvem, der bruger vores website og hvorfor. Vi tror, vi ved, hvad de vil købe, hvad der motiverer dem og hvad, der kan gøre dem rigtig glade.

Men vi ved ikke en skid.

Jeg fik besøg af en producent, som ville have en web­shop. Heldigvis var han åben over for at undersøge brugernes behov - og det viste sig, at de aldrig, aldrig, aldrig ville købe hans produkt i en webshop. Til gengæld ville de rigtig gerne høre mere om hans produkter - så de kunne blive klædt rigtigt på til at købe dem i detailhandelen.

Jeg talte med en brancheorganisation, som henvender sig til virksomheder. De kommunikerede det bedste, de havde lært, til en masse forskellige delbrancher. Det viste sig bare, at brugerne slet ikke var interesserede. De så nemlig ikke verden ud fra deres branche, men ud fra, om de var bogholdere, indkøbere, sælgere osv.

De tre pointer

Jeg talte med en producent af produkter til kronisk syge mennesker. Hun var vældig optaget af at give en god produktinformation, men det viste sig, at modtagerne var godt tilfredse allerede. Til gengæld ville de frygtelig gerne høre om, hvordan man genoptager et normalt liv.

Og jeg har talt med rigtig mange, som har målrettet deres website, apps og al anden kommunikation til en strategisk udvalgt målgruppe.

Men da vi kiggede efter, viste det sig bare, at der var nogle helt andre mennesker i den anden ende. Spørgsmålet er så, om det er et problem, eller en ny mulighed?

Der er tre pointer:
1. Når man tror, man ved, kommer man let på fejlagtig kurs.
2. Når man ved, man ved, kan man træffe en god beslutning.
3. De fleste af os ved ikke en skid.

Claus Sølvsteen er partner i rådgivningsfirmaet Peytz & Co.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.

Mere om samme emne

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Jura | København Ø

    Compliance Day 2025

    Få de nyeste indsigter fra eksperter om, hvordan du navigerer i et komplekst compliance-landskab, når vi samler viden om alt fra NIS2, AI Act, CRA, DORA til GDPR og SCHREMS2.

    Sikkerhed | Klampenborg

    Årets CISO 2025

    Danmarks stærkeste program om cybersikkerhed. Mød finalisterne til Årets CISO 2025, hør aktuelle oplæg og få skarpe indsigter i sikkerhed, systemer og ledelse. Tilmeld dig og bliv opdateret på it-sikkerhed i praksis.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Ida Møller Pedersen som IT-Supporterelev ved netIP's kontor i Thisted. Hun har tidligere beskæftiget sig med handel, da hun har en handelsuddannelse kombineret med en EUX. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Julian Olsen som Datateknikerelev ved afd. Thisted og afd. Esbjerg. Nyt job

    Julian Olsen

    Netip A/S