Elgiganten frustreret over Iphone-mangel

Kritik af Apple for ikke at levere tilstrækkeligt af de populære telefoner. Det går ud over salget, lyder det fra Elgiganten.

Artikel top billede

Elgigantens pæne salgstal i julehandelen kunne have været en del bedre, hvis leverancerne af Apples Iphones havde været mere stabile. Det siger Elgigantens salgschef for telefoni, Mogens Betzer, som samtidig mistænker Apples leveringspolitik for at forskelsbehandle forhandlere.

Han fortæller, at retailbutikker kun sælger Apples hyperpopulære telefon via aftaler med teleudbydere. Iphone-leverancerne er derfor afhængig af, hvor mange telefoner Apple stiller til rådighed for de enkelte teleudbydere. I Elgigantens tilfælde er det TDC, som står for abonnementdelen af Iphone-salget. Og her kniber det med at skaffe det antal Iphones, som der er brug for i Elgigantens butikker.

»Vi har stadig kunder, der venter på deres Iphone fra før jul. Vi har ikke fået det antal telefoner, som vi har ønsket, og som vi kunne sælge. Det er selvfølgelig problematisk når man ved, at kunderne står i kø for at få fat på en Iphone. Jeg vil tro vi kunne have solgt ti til femten gange så mange Iphones i december,« siger Mogens Betzer.

»Det er ikke mit indtryk, at alle operatører har de samme udfordringer som TDC. Min fornemmelse er, at de store nordiske teleudbydere har lettere ved at få fat på i Iphones. Det er frustrerende, at kunderne bliver holdt som gidsel, hvis der er nogen, der har bedre tilgængelighed på Iphones i Danmark,« siger Mogens Betzer og peger samtidig på, at Apples stramme prispolitik kun efterlader meget lille fortjeneste til forhandlerne. Hos Elgiganten er fortjenesten på en Iphone uden abonnement på omkring 1,5 procent, fortæller Mogens Betzer.

Hos den fællesnordiske teleudbyder Telia afviser salgsdirektør Michael Bech, at Apple giver særbehandling til nogle teleudbydere fremfor andre.

»Men de, der sælger meget, bliver prioriteret. Vi har solgt mange telefoner i tredje og fjerde kvartal, og så får vi også mange leveret her i første kvartal. Det er Apples måde at honorere de, der gør en indsats og gøre opmærksom på, at det betaler sig at gøre en indsats. Sådan gør alle producenter. Det er der ikke noget nyt i,« siger Michael Bech, som oplyser at Telia i fjerde kvartal nåede index 192 i forhold til det salg, som man oprindeligt havde forecastet over for Apple.

Annonceindlæg fra Conscia

Internettets smutveje er smarte – men hvad gør I for at sikre dem?

Det er fristende at spare tid med lækre internetapps og GenAI. Men pas på. Uautoriseret brug risikerer at underminere hele forretningsgevinsten.

Navnenyt fra it-Danmark

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S