Elgiganten frustreret over Iphone-mangel

Kritik af Apple for ikke at levere tilstrækkeligt af de populære telefoner. Det går ud over salget, lyder det fra Elgiganten.

Artikel top billede

Elgigantens pæne salgstal i julehandelen kunne have været en del bedre, hvis leverancerne af Apples Iphones havde været mere stabile. Det siger Elgigantens salgschef for telefoni, Mogens Betzer, som samtidig mistænker Apples leveringspolitik for at forskelsbehandle forhandlere.

Han fortæller, at retailbutikker kun sælger Apples hyperpopulære telefon via aftaler med teleudbydere. Iphone-leverancerne er derfor afhængig af, hvor mange telefoner Apple stiller til rådighed for de enkelte teleudbydere. I Elgigantens tilfælde er det TDC, som står for abonnementdelen af Iphone-salget. Og her kniber det med at skaffe det antal Iphones, som der er brug for i Elgigantens butikker.

»Vi har stadig kunder, der venter på deres Iphone fra før jul. Vi har ikke fået det antal telefoner, som vi har ønsket, og som vi kunne sælge. Det er selvfølgelig problematisk når man ved, at kunderne står i kø for at få fat på en Iphone. Jeg vil tro vi kunne have solgt ti til femten gange så mange Iphones i december,« siger Mogens Betzer.

»Det er ikke mit indtryk, at alle operatører har de samme udfordringer som TDC. Min fornemmelse er, at de store nordiske teleudbydere har lettere ved at få fat på i Iphones. Det er frustrerende, at kunderne bliver holdt som gidsel, hvis der er nogen, der har bedre tilgængelighed på Iphones i Danmark,« siger Mogens Betzer og peger samtidig på, at Apples stramme prispolitik kun efterlader meget lille fortjeneste til forhandlerne. Hos Elgiganten er fortjenesten på en Iphone uden abonnement på omkring 1,5 procent, fortæller Mogens Betzer.

Hos den fællesnordiske teleudbyder Telia afviser salgsdirektør Michael Bech, at Apple giver særbehandling til nogle teleudbydere fremfor andre.

»Men de, der sælger meget, bliver prioriteret. Vi har solgt mange telefoner i tredje og fjerde kvartal, og så får vi også mange leveret her i første kvartal. Det er Apples måde at honorere de, der gør en indsats og gøre opmærksom på, at det betaler sig at gøre en indsats. Sådan gør alle producenter. Det er der ikke noget nyt i,« siger Michael Bech, som oplyser at Telia i fjerde kvartal nåede index 192 i forhold til det salg, som man oprindeligt havde forecastet over for Apple.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Andre events | København Ø

    People Tech 2025 – hvor HR møder IT

    Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S