Nichedistributør: Succes kan ikke læses i regnskabet

For specialdistributøren Liga er størrelsen blevet et problem. Omkostninger forvandler god indtjening til underskud.

Artikel top billede

For Bjarke Alling, direktør for distributøren Liga, står det klart, at "size matters". Trods at han synes Liga har klaret det rigtig godt, så viser regnskabets udmåling, at Liga kommer ud med røde tal og en anmærkning fra revisoren.

"Vi har ikke kunne få de kreditfaciliteter, som vi har brug for. Men ellers synes jeg faktisk, at regnskabet er ganske godt," er Bjarke Allings kommentar til årets minus på 16.000 kroner.

Han erkender det grundlæggende problem, som Liga har. Distributøren, der oprindeligt tog udgangspunkt i open source, er med fire ansatte stadig ret lille. Og måske for lille.

"Jeg har været inde og se på 15 andre distributører og sammenlignet med dem, så klarer vi os rigtig godt. Hvis vi ser på bruttofortjenesten pr. medarbejder ligger vi i top. Vores udfordring er at bære de omkostninger, vi har. Det er vi ved at løse nu," siger Bjarke Alling.

Han fortæller videre, at Liga blandt andet er ved at flytte til nye lokaler, hvor huslejen bliver halveret. Samtidig har Liga hyret to professionelle bestyrelsesmedlemmer, der skal hjælpe med at få gjort selskabet til en profitabel forretning.

"Vi fik en professionel bestyrelse i efteråret 2010. Og det har taget lidt tid for dem at lære forretningen at kende.  Men nu er det rigtig godt. Selv om det også koster penge," fortæller Bjarke Alling.

Han fortæller, at det er bestyrelsen, der har sat fokus på omkostninger og på at få omsætningen i vejret.

Det har blandt andet betydet, at Liga har sat mere fokus på at dyrke forhandlere i de andre nordiske lande på nogle af de spidskompetencer, som distributøren har.

"Vi kunne se, at der var et marked i Norden. Vores viden har kunnet bruges i de andre nordiske lande. Derfor har vi arbejdet målrettet med at bygge nordiske agenturer op. På den måde gør vi også vores marked større."

Har knækket koden

Liga er også begyndt at tage supplerende produkter ind på nogle områder for at kunne dække bredere på de kompetencer, som medarbejderne har.

"Produktpaletten på vores marked er en organisk størrelse. Vi skal hele tiden have seks-syv firmaer i pipeline. Det handler også om, at vi skal øge vores fortjeneste."

Igen fremhæver Bjarke Alling, at han faktisk synes det går rigtig godt for selskabet på trods af underskuddet på 106.000 kroner og en revisorrøffel, fordi egenkapitalen er udhulet.

"Jeg mener, vi har knækket koden nu, og med de anvisninger vi har fået af vores nye bestyrelse, er vi på rette vej. Jeg forventer bestemt et pænt plus for det regnskabsår, vi nu er i gang med," siger han.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S