SMB-kunder er storforbrugere af services

Små virksomheder bruger relativt flere penge på service end mellemstore virksomheder.

Artikel top billede

Ifølge Danmarks Statistik bruger de helt store virksomheder flest penge på it. Næsten 37 milliarder kroner i 2010. Men SMB-markedet - altså den del af SMB-markedet, der går op til 50 ansatte - er egentlig også rigtigt godt med. 7,6 milliarder kroner fik de brugt på it i 2010.

Ser man på 2010-tallene, er det stadig hardware, der rent produktmæssigt trækker læsset. 1,2 milliarder kroner brugte disse små virksomheder til at købe hardware for. Standardsoftware fylder næsten lige så meget på deres indkøbsseddel. Godt en milliard kroner brugte små virksomheder på mellem 10 og 49 ansatte til at købe software for i 2010.

Men den helt store post er service. Næsten fire milliarder kroner brugte små virksomheder på at købe service.

De små fylder meget

Forholdsmæssigt er det en langt større del af budgettet i det mindste marked, der går til service, hvis man sammenligner med både mellemmarkedet og de helt store virksomheder.

En bemærkelsesværdig detalje er, at det danske mellemmarked kun er knap halvt så stort som markedet for små virksomheder. Servicekronerne fylder desuden under halvdelen hos virksomheder med 50-99 ansatte.

Det står i modsætning til trenden hos både mindre og de helt store virksomheder, hvor over halvdelen af it-budgettet bliver brugt på service.

Mere om samme emne

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil