EET køber retten til AgfaPhoto

Med købet af schweiziske Swiss Ink fortsætter EET Group den målrettede opkøbspolitik. Det nye opkøb skal sikre EET en pæn tocifret millionomsætning.

Artikel top billede

EET Group har haft checkhæftet fremme og købt schweiziske Swiis Ink.  Med købet får distributøren rettighederne til at sælge og markedsføre supplies under AgfaPhoto-brandet i Europa.

Når EETs koncernchef John Thomas synes det er en god ide, så handler det blandt andet om, at AgfaPhoto har et rigtig godt navn på det tyske marked.

"Jeg vil gætte på, at opkøbet over de næste 12 til 18 måneder vil give EET en ekstra omsætning på mellem 40 og 60 millioner kroner," vurderer John Thomas.

Læs mere:

Købet af Swiss Ink ligger ifølge John Thomas godt til den af EETs forretning, som han kalder Home Entertainment/Lifestyle Electronics.

Ligesom da EET for et par år siden købte periferi-producenten Sandberg, så er Swiss Ink ikke en distributør men derimod en producent. Swiss Ink har de europæiske rettigheder til at sælgeog producere blæk og toner under brandet AgfaPhoto.

"Især i Tyskland er AgfaPhoto et stort navn. Derfor er det et godt køb, når vi tager den paneuropæiske hat på. Både geografisk og porteføljemæssigt passer Swiss Ink godt ind i vores forretning," siger John Thomas.

Med købet af Swiss Ink vil AgfaPhoto-brandet blive solgt på alle de markeder, hvor EET er til stede - også Danmark.

"Jeg ser også yderligere vækstmuligheder. Vi har mange kunder, der er lettilgængelige. Og de her produkter er jo forenklet sagt brød og smør i enhver forretning. I virkeligheden er det bare et spørgsmål om, at vi stiller varen det rigtige sted i vores forretning," siger John Thomas.

Han understreger samtidig, at strategien med Swiss Ink kommer til at ligge tæt på den strategi, som EET har lagt for brandet Sandberg, som EET også ejer.

"Vi kommer ikke kun til at sælge AgfaPhoto-produkterne gennem EET. Swiss Ink får ligesom Sandberg mulighed for at bruge andre distributører til at få varerne ud på markedet. Nøjagtig, som de gør det i dag," slår John Thomas fast.

EET har ikke ønsket at oplyse, hvor mange penge, selskabet har betalt for Swiss Ink. Men John Thomas Thomas oplyser, at EET har betalt et pænt beløb, fordi Swiss Ink er en fornuftig drevet virksomhed, der har altid har haft en positiv drift.

Læs mere:

Annonceindlæg fra Systematic

Systematic og Helsing vil gøre droner til en integreret del af fremtidens beredskab

Samarbejdet mellem Systematic og Helsing skal styrke Europas kontrol over egne forsvarsdata – og bringe militær og civil sikkerhed tættere sammen.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S