I Sverige er forhandlere nødvendige

Herhjemme sælger softwarehuset IntraNote selv sine produkter til videndeling, men i Sverige forventer selskabet at bruge forhandlere.

Artikel top billede

"Vores definition på brugervenlighed er, at man skal selv være i stand til at ændre løsningen, så man får det som man vil have det," siger Erik Søndergaard, direktør, IntraNote.

Softwarehuset IntraNote, der sælger forskellige produkter til videndeling, udvider forretningen til Sverige, men den plan kræver en kanalstrategi.

Herhjemme sælger IntraNote selv alt, men den går ikke bare lige i Sverige.

"Sverige er alt for stor til, at vi kan dække landet selv, så vi skal have en strategi for salget," siger Erik Søndergaard, direktør, IntraNote.

Han siger, at der er "ret stor sandsynlighed" for, at IntraNote vil ty til egentlige forhandlere i Sverige. Men om det skal være én stor forhandler eller mange små, det er selskabet mere usikker overfor.

"Vi vil gerne have nogle erfaringer med det her land, hvor konkurrencesituationen er anderledes end herhjemme, og uanset om du har forhandlere eller ej, så er du mange gange nødt til selv at slå hul på markedet," siger Erik Søndergaard.

Brugervenlighed er afgørende

IntraNote gør meget ud af at fremhæve, at selskabets produkter er meget brugervenlige, og at der er en direkte forbindelse mellem brugervenlig software og højere indtjening.

Erik Søndergaard forklarer:

"Hvis noget er svært at bruge, så får man ikke brugerne med, og så bliver softwaren ikke brugt, og så er investeringen ikke værdiskabende for virksomheden. Derfor er brugervenlighed meget meget central i vores forretningsstrategi og, mener vi, afgørende for vores gode resultater."

Hvis man er superbruger i Office så kan man justere IntraNote, så programmet passer den enkelte bruger, mens man med mange andre produkter ifølge Erik Søndergaard skal være udvikler for at gøre det samme.

Produkternes brugervenlighed gav i marts en pris for Danmarks bedste intranet til Hjørring Kommune. Hjørrings intranet, der er baseret på IntraNote Portal Server, vandt foran TV2, som fik en andenplads med sit SharePoint-baserede intranet.

Prisen bragte Hjørring Kommune i selskab med tidligere års vindere, der omfatter Danske Bank, Novo Nordisk, Jyske Bank og TDC.

Nu på iPhone og iPad

Sidste nyt fra IntraNote er, at selskabets produkter DocuNote og IntraNote til dokumenthåndtering kan bruges på en iPhone og en iPad og inden for en måned også på Windows Phone.

"Det koster 2.500 per bruger at få de her mobile tjenester. Du kan ikke oprette nye dokumenter, men du kan skrive notater i eksisterende dokumenter, tilknytte billeder og vedhæfte andet materiale," siger Erik Søndergaard.

Når videndelingsleverandøren kæmper om ordrer, så er konkurrenterne typisk softwarehuse, der leverer Sharepoint-baserede løsninger eller virksomheder, som selv strikker en løsning sammen. Hvis der skal navn på, så er det ikke ualmindeligt for IntraNote at støde på NTI CADcenter og Netcompany derude som konkurrenter.

Forventningerne til indestående år er, at det skal være et investeringsår, siger Erik Søndergaard:

"Vi rekrutterer flere sælgere herhjemme, så vi har en god basis for indtjeningen i Danmark, der kan finansiere vores investeringer i ekspansion i eksempelvis Sverige."

Læses lige nu

    Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Sikkerhed | København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    20. januar 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

    Burak Cavusoglu

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job