I Sverige er forhandlere nødvendige

Herhjemme sælger softwarehuset IntraNote selv sine produkter til videndeling, men i Sverige forventer selskabet at bruge forhandlere.

Artikel top billede

"Vores definition på brugervenlighed er, at man skal selv være i stand til at ændre løsningen, så man får det som man vil have det," siger Erik Søndergaard, direktør, IntraNote.

Softwarehuset IntraNote, der sælger forskellige produkter til videndeling, udvider forretningen til Sverige, men den plan kræver en kanalstrategi.

Herhjemme sælger IntraNote selv alt, men den går ikke bare lige i Sverige.

"Sverige er alt for stor til, at vi kan dække landet selv, så vi skal have en strategi for salget," siger Erik Søndergaard, direktør, IntraNote.

Han siger, at der er "ret stor sandsynlighed" for, at IntraNote vil ty til egentlige forhandlere i Sverige. Men om det skal være én stor forhandler eller mange små, det er selskabet mere usikker overfor.

"Vi vil gerne have nogle erfaringer med det her land, hvor konkurrencesituationen er anderledes end herhjemme, og uanset om du har forhandlere eller ej, så er du mange gange nødt til selv at slå hul på markedet," siger Erik Søndergaard.

Brugervenlighed er afgørende

IntraNote gør meget ud af at fremhæve, at selskabets produkter er meget brugervenlige, og at der er en direkte forbindelse mellem brugervenlig software og højere indtjening.

Erik Søndergaard forklarer:

"Hvis noget er svært at bruge, så får man ikke brugerne med, og så bliver softwaren ikke brugt, og så er investeringen ikke værdiskabende for virksomheden. Derfor er brugervenlighed meget meget central i vores forretningsstrategi og, mener vi, afgørende for vores gode resultater."

Hvis man er superbruger i Office så kan man justere IntraNote, så programmet passer den enkelte bruger, mens man med mange andre produkter ifølge Erik Søndergaard skal være udvikler for at gøre det samme.

Produkternes brugervenlighed gav i marts en pris for Danmarks bedste intranet til Hjørring Kommune. Hjørrings intranet, der er baseret på IntraNote Portal Server, vandt foran TV2, som fik en andenplads med sit SharePoint-baserede intranet.

Prisen bragte Hjørring Kommune i selskab med tidligere års vindere, der omfatter Danske Bank, Novo Nordisk, Jyske Bank og TDC.

Nu på iPhone og iPad

Sidste nyt fra IntraNote er, at selskabets produkter DocuNote og IntraNote til dokumenthåndtering kan bruges på en iPhone og en iPad og inden for en måned også på Windows Phone.

"Det koster 2.500 per bruger at få de her mobile tjenester. Du kan ikke oprette nye dokumenter, men du kan skrive notater i eksisterende dokumenter, tilknytte billeder og vedhæfte andet materiale," siger Erik Søndergaard.

Når videndelingsleverandøren kæmper om ordrer, så er konkurrenterne typisk softwarehuse, der leverer Sharepoint-baserede løsninger eller virksomheder, som selv strikker en løsning sammen. Hvis der skal navn på, så er det ikke ualmindeligt for IntraNote at støde på NTI CADcenter og Netcompany derude som konkurrenter.

Forventningerne til indestående år er, at det skal være et investeringsår, siger Erik Søndergaard:

"Vi rekrutterer flere sælgere herhjemme, så vi har en god basis for indtjeningen i Danmark, der kan finansiere vores investeringer i ekspansion i eksempelvis Sverige."

Annonceindlæg tema

Forsvar & beredskab

Cybersikkerhed, realtidsdata og robuste it-systemer er blevet fundamentet for moderne forsvar.

Navnenyt fra it-Danmark

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S