Microsoft bøjer sig: Vil sælge Office i skyen på gammeldaws facon

Danske forhandlere kan komme til at sælge Office i skyen som traditionelle officepakker. Microsoft på vej med ændringer af sin cloud-partner-model.

Artikel top billede

Tilsyneladende i erkendelse af at forretningsmodellen for det cloudbaserede Office 365 ikke er faldet i god jord alle steder i kanalen, er Microsoft på vej med ændringer.

Måden Microsofts cloud-produkt Office 365 skal sælges fremover, kommer til at blive ændret efter sommerferien. Sådan lyder det fra flere kilder.

Distributørerne kommer angivelig til at spille en langt mere fremtrædende rolle i forsøget på at involvere forhandlere.

Ifølge CRNs oplysninger vil den nye partnermodel komme til at ligne den eksisterende måde at sælge software på. Det vil sige, at forhandlere køber licenser gennem distributører, som de derefter videresælger på vilkår, der ligner dem, de i dag sælger Officepakker på.

Helt præcist, hvordan kagen skal skæres, er ikke helt klart endnu. Men ifølge CRNs oplysninger er Microsoft ved at forhandle med distributører over hele Europa i øjeblikket. Også i Danmark.

Det nye ved modellen er angiveligt at distrbutionsleddet vil blive meget mere aktivt involveret i salget af Microsofts online-officepakke. Blandt andet skulle de nye aftaler betyde, at distributørerne også får ansvaret for support.

Det har fået nogle kritiske røster til at frygte, at det bliver distributørerne, der kommer til at skumme fløden på den ny struktur.

Kilder fortæller dog til CRN, at den nye model efter al sandsynlighed vil løfte indtjeningen i hele kanalen.

Det er dog endnu ikke kendt præcist, hvordan kagen skal skæres mellem Microsoft, distributørerne og forhandlerne.

Den ny partnermodel træder efter al sandsynlighed i kraft omkring 1. september.

Det er ikke lykkedes at få en kommentar fra Microsoft Danmark til denne artikel.

Læs mere:

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job