Artikel top billede

Fujitsu: Danske fyringer medvirkende til turn around

Producenten Fujitsu har vendt et underskud på mere end 100 millioner kroner til et lille bitte plus. En del af baggrunden for det opsigtsvækkende resultat er afskedigelsen af omkring 40 medarbejdere og færre udgifter til bod til utilfredse kunder.

Selv kalder Fujitsu Danmark det for "kundefokus og godt købmandsskab", at selskabet har været i stand til at vende et underskud på 102 millioner kroner til et overskud på 51.000 kroner.

Mere konkret har det været medvirkende til den markante fremgang, at selskabet har fyret omkring 40 ansatte. Derudover fremhæves det i regnskabet, at de væsentligste årsager til en 35 procents fremgang i bruttofortjenesten dels er en forskydning i mikset mellem hardware og serviceomsætning, dels genforhandling og afvikling af "et antal større tabsgivende kontrakter".

Endelig tæller det på plussiden, at Fujitsu i det seneste regnskabsår har måttet betale færre penge i bod til sine kunder. Alene i mindre udbetalt bod har Fujitsu hentet en besparelse på minimum fem millioner kroner set i forhold til regnskabsåret 2010/2011.

Bruttofortjenesten endte på 368 millioner kroner, hvilket svarer til en fremgang på 23,4 procent sammenlignet med 2010.

"Det har været et begivenhedsrigt år," udtaler Peter Krogsgaard, som har været administrerende direktør for Fujitsu i Danmark siden juni 2011.

Omsætningen for 2011/2012 endte på 771,9 millioner kroner mod 840,6 millioner året før.

"Grundlæggende har vi haft to fokusområder i det forløbne år. For det første det kommercielle område, og hvordan vi bedst servicerer vores kunder og partnere, og for det andet det finansielle område, med fokus på lønsomheden i alle produkter og services. Vores omsætning er faldet, men samtidig er vores bruttofortjeneste steget dramatisk. Vi har bevidst valgt at undvige lav-marginal-forretning og i stedet fokuseret på de områder, hvor vi både kan skabe merværdi for vores kunder og samtidig drive en lønsom forretning," udtaler Peter Krogsgaard.

Tre Fujitsu-ejede selskaber er afgået ved døden i det forgangne år. Det er selskaberne Cell Networks, Mandator Danmark og Fujitsu Technology Solutions, som er afviklet. Slankningen betyder, at Fujitsu-koncernens aktiviteter nu reelt er samlet i Fujitsu A/S.

Når nu vi er ved ejerforholdene, så ejes Fujitsu A/S 100 procent af Fujitsu Services Holding BV (hollandsk), der igen er ejet 100 procent af et engelsk holdingselskab, som igen er ejet af Fujitsu Ltd. (96 procent) og Fujitsu International Finance BV (fire procent).

Fujitsu leverer økonomi- og ESDH- (Elektronisk Sags- og Dokumenthåndtering) systemer til det offentlige marked og server- og storage-løsninger til det private marked.

Ifølge IDC udgjorde Fujitsus andel af det danske marked for it-services 1,6 procent i 2011. Den andel forventer selskabet at øge til 1,8 procent i indeværende år, hvor markedsvæksten ifølge IDC kun når op på 1,7 procent. Ledelsen forventer ifølge regnskabsberetningen et resultat for regnskabsåret 2012/2013 på otte til 10 millioner kroner før skat svarende til cirka én procent af omsætningen.

For styrke Fujitsu i Danmark får selskabet styrket egenkapitalen med 44 millioner kroner, som kommer fra moderselskabet i Holland.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Erhvervsakademiet Lillebælt
Udvikling og salg af klassebaseret undervisning, blandt andet inden for multimedie og it.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Brand din forretning og skab nye leads med Microsoft Dynamics 365 til marketing

Vidste du, at Microsoft Dynamics også byder på stærk funktionalitet til marketingafdelingen? På kun 1 1/2 time inspirerer vi dig til, hvordan du kan bruge Dynamics 365 Marketing til at brande din forretning og skabe nye leads.

17. maj 2021 | Læs mere


Vælg den rigtige infrastruktur og it-arkitektur

Få indblik i, hvordan du kan sikre sammenhæng og overblik i et it-landksab, der konstant ændres. Dette kan blandt andet gøres med de rette strategisk og teknologiske vlag, så effektiviteten, stabiliteten og sikkerheden opretholdes. Den rigtige infrastruktur og it-arkitektur kan uden tvivl hjælpe dig med at skabe overblikket over dit it-landskab.

18. maj 2021 | Læs mere


Digital transformation og innovation: Inspiration til digitale succeshistorier

Kom ind bag facaden hos nogle af Danmarks bedste it-folk, og lær hvordan de arbejder med digital transformation og innovation. Du får muligheden for at høre, hvordan du kan bruge den nye teknologi til at få etableret det mest effektive udviklings- og innovationsmilø.

19. maj 2021 | Læs mere





mest debatterede artikler

Premium
Digitaliseringsstyrelsen søger ny hovedleverandør til Borger.dk
Digitaliseringsstyrelsen søger med million-ordre ny hovedleverandør af en række centrale opgaver på Borger.dk i en fokuseret kontrakt, hvor man kommer til at samarbejde tæt med Netcompany.
Computerworld
Stor krise i den danske it-stjerne David Heinemeiers Hanssons firma: Her er historien om dramaet, der fik en tredjedel af de ansatte i Basecamp til at smække med døren
De ansatte har i hobe forladt David Heinemeier Hanssons amerikanske succes-firma Basecamp efter en intern racisme-debat. Hvordan kunne det gå så galt?
CIO
Har du rost din mellemleder i dag? Snart er de uddøde - og det er et tab
Computerworld mener: Mellemledere lever livet farligt: Topledelsen får konstant ideer med skiftende hold i virkeligheden, og moden går mod flade agile organisationer. Men mellemlederen er en overset hverdagens helt med et kæmpe ansvar. Her er min hyldest til den ofte latterliggjorte mellemleder.
Job & Karriere
Eva Berneke stopper som topchef i KMD og flytter til Paris: Her er KMD's nye topchef
Efter syv år på posten som topchef for KMD forlader Eva Berneke selskabet. Nu flytter hun med familien til Paris, hvor hun vil fortsætte sit bestyrelsesarbejde. KMD har allerede afløser på plads.
White paper
Ryk SAP-workloads i skyen – og tag alle de kendte fordele med
SAP-kunder verden over har gennem de seneste 15 år draget fordel af løsninger baseret på NetApps ONTAP-data management-platform. Herunder en mere sikker og stabil drift samt forenklet administration, hvilket er afgørende for at gennemføre projekter effektivt og for at reducere deres risikoprofil. Gennem de seneste år er det i høj grad også blevet muligt at rykke SAP-workloads i skyen, og det ønsker mange virksomheder rimeligvis at drage fordel af – men uden at sige farvel til mulighederne med NetApp ONTAP. I dette whitepaper stiller vi skarpt på mulighederne for at indarbejde NetApp Cloud Volumes ONTAP and Azure NetApp Files som del af en SAP-strategi baseret på Microsoft Azure.