John Thomas: Stor-opkøb bliver ingen sovepude

Selv om EET Group har dykket dybt ned i tegnebogen for at købe den rivaliserende distributør Europarts mener koncernchefen ikke, at opkøbet bør blive en undskyldning for dårlig performance.

Artikel top billede

EET kommer til at klare opkøbet af Europart uden det påvirker EETs resultater. EETs koncernchef John Thomas er rimelig klar i spyttet.

"Jeg håber at dette opkøb kommer til at ske uden, at det påvirker EET negativt. Man hører tit, at dårlige resultater bliver tillagt en implementeringsfase. Det er et kort, man ofte spiller ud. Jeg håber ikke, du kommer til at høre mig komme med den undskyldning," siger John Thomas til CRN.

Faktisk er han ret optimistisk med hensyn til udbyttet af opkøbet.

"Jeg regner at én plus én giver mellem to og tre, fordi Europarts har rigtig meget at byde på. Samtidig er vi i EET meget stærke på produktsiden, og så har vi en langt bedre it-platform og handelsplatform, som er langt mere veludbygget end Europarts," siger John Thomas.

Han erkender, at en af grundene til at EET kunne købe Europart, også handler om, at det ikke er gået lige godt på alle Europarts markeder. Men det er problemer, som John Thomas regner med, at EET kan isolere og gør noget ved.

"Vi vurderer, at Europarts ikke kan trække os med ned. Og vi er velpolstrede nok til at tage de bumps, der måtte komme, og vi har også tilstrækkelig med ledelseskapacitet til at gennemføre fusionen. Det bliver selvfølgelig ikke let. Der er masser af hårdt arbejde forude," siger John Thomas.

Han erkender, at Europart samtidig er EETs absolut største opkøb nogensinde.

"Vi kommer nok ikke til at købe mere op i år. Jeg vil tro, der bliver en implementeringsperiode på mellem seks og atten måneder. Når man tænker på, at for ti år siden var Europarts væsentlig større end EET, så er det en meget udfordrende opgave vi står overfor," siger han og fortsætter:

"Men hvis vi lykkes med det her, så bliver det rigtigt attraktivt, og så kommer vi til at tjene penge på dette opkøb."

Læs mere:

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S