Norske Companybook vil booste dit salg

Det sociale netværk for firmaer, Companybook, er en lean, mean lead-genereringsmakine. Det er budskabet fra de norske bagmænd. Tjenesten lanceres i dag i Danmark.

Artikel top billede

Den lave pris er kun et af argumenterne for at benytte det sociale netværk Companybook, mener grundlæggeren Harald Jellum.

Når man går i kødet på bestyrelsesformanden for Companybook Henrik B. Pettersen, beskriver han ikke Companybook som virksomhedernes Facebook. Derimod kalder han Companybook for en motor for leadgenerering.

Helt konkret betyder det, at Companybook på en simpel, men overbevisende måde kan identificere potentielle kunder. Det sker ved ved at kombinere firmaer med søgeord. Søger man for eksempel på Canon og kopi og indskrænker søgningen til at være "wholesale", så får man det, der ligner en liste over Canons danske kopikanal.

"Sælgere er vores primære målgruppe. Vores produkt kombinerer og sorterer i strukturerede og ustrukturerede data og forbinder det i et socialt netværk. Det giver en enestående mulighed for at lave leadgenerering," siger Henrik B. Pettersen, og mener af alene af den grund, at mange vil vælge at blive premium-brugere på Companybook.

"Vi har en premium-model, men når man virkelig skal bruge funktionaliteten, så skal man være medlem. Men vi tror ogsåb at vi har gode argumenter for det," siger bestyrelsesformanden.

Companybook bygger nemlig på en filosofi, der er centreret omkring firmaer. For det første er Companybook målrettet mod firmaer. Det vil sige, at det er firmaet og ikke de ansatte, der ejer de grupper og aktiviteter, som man ligger ud på Companybook.

Harald Jellum, der er direktør for og idemand bag Companybook fortæller, at den bygger på tre grundsten.

Det er samarbejdsdelen, som kan bruges til at tage hånd om de kunder, man allerede har. Det er lead-generatoren, som bestyrelsesformanden ser som det helt store potentiale og sidst er det medieovervågningen.

"Vi overvåger firmaer på alle nyhedssites, så man kan gå ind tjekke på både sig selv og sine konkurrenter, om hvornår de optræder i medierne. Vi har også lavet en algoritme, som går ind og undersøger, om der er tale om dårlig eller god medie-omtale," siger Harald Jellum.

En del af hemmeligheden bag Companybook er partnerskabet med den globale erhvervsdatabase Dun & Bradstreet.

"Vi har 87 millioner firmaer fra 212 lande inde vores database allerede," fortæller Harald Jellum.

Det betyder, at man som bruger af Companybook hurtigt kan gå ind og tjekke for eksempel nøgletal på firmaer. Og sidst men ikke mindst, kan man lave søgninger, der kan bruges til at lokalisere kunder.

"Her kombinerer vi de strukturerede data fra Dun & Bradstreet med ustruktureret data og Google Maps, så vi kan lokalisere firmaer på branche, geografisk placering og på søgeord," siger Harald Jellum.

Han fortæller, at hemmeligheden bag de præcise søgninger er Hadoop - et Open Source Framework, der er beregnet til at kombinere store mængder af data (Big Data).

Og resultatet er ifølge bestyrelsesformand Henrik B. Pettersen unikt. Og netop derfor har han meget stor tiltro til produktet.

"Vi har patent på at kombinere de informationer og funktioner. Det giver os et unikt produkt, som kan hjælpe med til at skabe vækst. Og det er der brug for nu," siger han og fortsætter.

"Vi har det rigtige produkt til det rigtige tidspunkt - og det er så billigt, at ingen vil fravælge det, fordi det er for dyrt," slår han fast.

Mere om samme emne

Capgemini Danmark A/S

Presales Lead Cloud

Københavnsområdet

Csis Security Group A/S

Product Marketing Manager

Københavnsområdet

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

Morten Plannthin Lund

Industriens Pension