Fujitsu: SKI mangler indsigt i den virkelige verden

HP står ikke alene med sin frustration over udbudsbetingelserne i ny kommunal pc-indkøbsaftale.

Artikel top billede

Det var ikke uden betænkeligheder, at Fujitsu i Danmark afleverede sit tilbud på leverancen af pc'er på en ny treårig kommunal indkøbsaftale under SKI.

Ligesom konkurrenterne hos HP, er Fujitsu nemlig ikke udelt tilfreds med udbudsbetingelserne, som betyder, at priserne på den nye aftale løbende skal reguleres efter Danmarks Statistiks "Nettoprisindeks for databehandlingsudstyr".

Indekset beregnes på grundlag af den samlede prisudvikling for computere, pc'er og GPS-udstyr på både consumer- og erhvervsmarkedet. Og ligesom HP frygter Fujitsu, at komme i en situation, hvor prisfald på for eksempel consumerprodukter kan tvinge den producent, der vinder udbuddet, til at levere kommunale computere til en urealistisk lav pris.

Læs også:
Kommunalt prisdiktat får HP til at droppe pc-aftale

HP-boykot ryster ikke SKI

Men hvor HP endte med helt at droppe sin deltagelse i væddeløbet om den nye indkøbsaftale, har Fujitsu valgt at se stort på den indbyggede risiko, fortæller salgsdirektør Peter Koch.

"Vi har sammen med vores bagland vurderet, at vi godt kan leve med SKIs prisindeksering. Men vi er generelt ikke begejstrede for de der prisindekser - især ikke når de beregnes på grundlag af prisudviklingen for consumerprodukter," siger Peter Koch.

"Hvis eksempelvis en række store producenter fra centralt hold beslutter at sælge ud af deres lagre, så falder indekset. Og det får så indflydelse på de priser, vi skal sælge vores B2B-produkter til den offentlige kunde. Det er betænkeligt," siger Peter Koch.

Han fortæller, at alle interesserede tilbudsgivere på SKI's aktuelle pc-aftale har undret sig over hvorfor SKI bruger et meget generelt indeks som grundlag for en prisregulering på en meget snæver indkøbsaftale. Men Peter Koch har også en forklaring på miseren.

"Det handler om den professionalisme, som SKI har lagt for dagen. De mangler efter min mening lidt dybde og indsigt i, hvordan verden er skruet sammen. Hvis man bruger et generelt indeks og lader det styre priserne på et smalt udsnit af markedet, må man stille spørgsmål ved kompetencerne hos de konsulenter, der sidder og arbejder med det her," siger Peter Koch.

Flere producenter har undervejs i udbudsforløbet stillet spørgsmålstegn ved SKIs fremgangsmåde, men det har ikke fået SKI til at ændre på vilkårene.

"Man kunne håbe, at SKI ville lave udbuddet om. Det ville være bedre, at vi slås på et reelt grundlag, end at vi kæmper om ordrerne på til tider vanvittige minimumskrav," lyder salutten fra Fujitsu-direktøren.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S