Sådan får du gavn af LinkedIn i din forretning

SOCIALE MEDIER: Her får du fem lette trin til at udnytte de sociale mediers potentiale i din forretning.

Artikel top billede

Andreas Johannsen fra it-entreprenørvirksomheden Klean har specialiseret sig i sociale medier og strategisk webkommunikation. Han præsenterer her fem konkrete trin til, hvordan du kan fremme din forretning ved hjælp af Google+, Facebook, LinkedIn og deslige.

Trin 1: Hvad er det, du vil?
"Kundeservice? Positionering? Lead-generering? Du er nødt til at gøre dig klart, hvordan din brug af sociale medier skal understøtte din forretning. Vil du sælge mere? Gør du det for at betjene kunderne bedre? Eller gør du det, fordi du gerne vil positionere virksomheden bedre?," spørger Andreas Johannsen.

"Først når du ved, hvad du vil bruge de sociale medier til, kan du vælge de rette folk til at være til stede på de sociale medier på vegne af din virksomhed. Det nytter ikke noget at sætte kommunikationsmedarbejdere til at lave kundeservice, for de kender ikke de enkelte produkter godt nok."

Trin 2: Start internt
"Vi ved, hvordan vi bruger Facebook til at snakke om vind og vejr, carport og begivenheder i familien, men vi ved ikke, hvordan vi bruger det i en forretningsmæssig sammenhæng, for det er noget helt andet," siger Andreas Johannsen.

Han forklarer, at det derfor er en god ide at træne dine medarbejdere i at bruge de sociale medier internt, før I kaster jer over eksterne relationer via de sociale sites. På den måde får dine medarbejdere opbygget en fortrolighed og noget erfaring med at arbejde med sociale medier i en faglig kontekst.

Desuden kan det være en fordel at gå uden om Facebook, hvis medarbejderne gerne vil holde deres privatliv adskilt fra deres arbejdsliv og dertilhørende mere professionelle online-profil.

Trin 3: Find de erfarne medarbejdere
"Jeg anbefaler virksomheder at finde dem i organisationen, der har den bedste erfaring med sociale medier. Det er ikke nødvendigvis, dem der har en formel skoling i kommunikation eller markedsføring. Nej, det kan godt være, at det er en ung fyr, der sidder i administrationen, som har mest erfaring med det," fortæller Andreas Johannsen.

Han understreger, at konkrete erfaringer er afgørende. En fornuftig strategi er derfor at koble den eller de erfarne medarbejdere sammen med dem, der har det forretningsmæssige ansvar for kommunikationen. På den måde er du dækket ind både teoretisk og praktisk.

Det er ligesom at holde fest

Trin 4: Gør det ikke sværere, end det er
Mange har en den ide, at de selv skal skabe en netværksgruppe, en blog, en Facebook-side eller lignende. Men det er ikke altid nødvendigt.

"Jeg har arbejdet for en del banker, som alle havde den ide, at de skulle lave deres eget community på nettet for at diskutere bank- og finansieringsemner. Der er bare allerede noget, der hedder MyBank/MyBanker, hvor rigtig mange mennesker fra bank- og finansverdenen diskuterer netop den slags," fortæller Andreas Johannsen.

Hvis du er i den situation, at der allerede findes et netværk eller et community inden for det område, du er interesseret i at beskæftige dig med i et offentligt fora, kan det være en fordel af at melde dig ind i det eksisterende online-fællesskab. Så slipper du for at bruge en masse tid og energi på at opbygge dit eget site for derefter at skulle tiltrække de relevante folk, som allerede er samlet et andet sted.

Trin 5: Det er ligesom at holde fest
Findes der ikke allerede et passende socialt medie-tilbud, kan du lave dit eget.

"Når du laver dit eget site, skal du huske, at det svarer til at holde en fest. Alt for mange laver bare en side, hvor de så håber, at andre finder, går ind på og starter noget spændende. Det sker aldrig," påpeger Andreas Johannsen og fortsætter:

"Bare fordi du beslutter at holde fest fredag aften, kommer folk ikke. Du er nødt til at invitere. Så når du laver en Facebook-side eller en LinkedIn-gruppe, skal du sørge for at invitere folk til den. Når folk så dukker op, er du som vært nødt til at være til stede. Du skal have sørget for pynt og musik. Du skal starte nogle samtaler og introducerer folk."

Annonceindlæg fra Computerworld

Danmark i den digitale frontlinje: Forsvaret skal genoprustes – også online

Danmark står i dag i en ny type konflikt – en, hvor grænsen mellem fysisk og digital krigsførelse for længst er udvisket.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S