Inde i maskinen podcast:Microsoft har store planer for Windows 10 efter sommeren

Artikel top billede

Sådan får du gavn af LinkedIn i din forretning

SOCIALE MEDIER: Her får du fem lette trin til at udnytte de sociale mediers potentiale i din forretning.

Andreas Johannsen fra it-entreprenørvirksomheden Klean har specialiseret sig i sociale medier og strategisk webkommunikation. Han præsenterer her fem konkrete trin til, hvordan du kan fremme din forretning ved hjælp af Google+, Facebook, LinkedIn og deslige.

Trin 1: Hvad er det, du vil?
"Kundeservice? Positionering? Lead-generering? Du er nødt til at gøre dig klart, hvordan din brug af sociale medier skal understøtte din forretning. Vil du sælge mere? Gør du det for at betjene kunderne bedre? Eller gør du det, fordi du gerne vil positionere virksomheden bedre?," spørger Andreas Johannsen.

"Først når du ved, hvad du vil bruge de sociale medier til, kan du vælge de rette folk til at være til stede på de sociale medier på vegne af din virksomhed. Det nytter ikke noget at sætte kommunikationsmedarbejdere til at lave kundeservice, for de kender ikke de enkelte produkter godt nok."

Trin 2: Start internt
"Vi ved, hvordan vi bruger Facebook til at snakke om vind og vejr, carport og begivenheder i familien, men vi ved ikke, hvordan vi bruger det i en forretningsmæssig sammenhæng, for det er noget helt andet," siger Andreas Johannsen.

Han forklarer, at det derfor er en god ide at træne dine medarbejdere i at bruge de sociale medier internt, før I kaster jer over eksterne relationer via de sociale sites. På den måde får dine medarbejdere opbygget en fortrolighed og noget erfaring med at arbejde med sociale medier i en faglig kontekst.

Desuden kan det være en fordel at gå uden om Facebook, hvis medarbejderne gerne vil holde deres privatliv adskilt fra deres arbejdsliv og dertilhørende mere professionelle online-profil.

Trin 3: Find de erfarne medarbejdere
"Jeg anbefaler virksomheder at finde dem i organisationen, der har den bedste erfaring med sociale medier. Det er ikke nødvendigvis, dem der har en formel skoling i kommunikation eller markedsføring. Nej, det kan godt være, at det er en ung fyr, der sidder i administrationen, som har mest erfaring med det," fortæller Andreas Johannsen.

Han understreger, at konkrete erfaringer er afgørende. En fornuftig strategi er derfor at koble den eller de erfarne medarbejdere sammen med dem, der har det forretningsmæssige ansvar for kommunikationen. På den måde er du dækket ind både teoretisk og praktisk.

Det er ligesom at holde fest

Trin 4: Gør det ikke sværere, end det er
Mange har en den ide, at de selv skal skabe en netværksgruppe, en blog, en Facebook-side eller lignende. Men det er ikke altid nødvendigt.

"Jeg har arbejdet for en del banker, som alle havde den ide, at de skulle lave deres eget community på nettet for at diskutere bank- og finansieringsemner. Der er bare allerede noget, der hedder MyBank/MyBanker, hvor rigtig mange mennesker fra bank- og finansverdenen diskuterer netop den slags," fortæller Andreas Johannsen.

Hvis du er i den situation, at der allerede findes et netværk eller et community inden for det område, du er interesseret i at beskæftige dig med i et offentligt fora, kan det være en fordel af at melde dig ind i det eksisterende online-fællesskab. Så slipper du for at bruge en masse tid og energi på at opbygge dit eget site for derefter at skulle tiltrække de relevante folk, som allerede er samlet et andet sted.

Trin 5: Det er ligesom at holde fest
Findes der ikke allerede et passende socialt medie-tilbud, kan du lave dit eget.

"Når du laver dit eget site, skal du huske, at det svarer til at holde en fest. Alt for mange laver bare en side, hvor de så håber, at andre finder, går ind på og starter noget spændende. Det sker aldrig," påpeger Andreas Johannsen og fortsætter:

"Bare fordi du beslutter at holde fest fredag aften, kommer folk ikke. Du er nødt til at invitere. Så når du laver en Facebook-side eller en LinkedIn-gruppe, skal du sørge for at invitere folk til den. Når folk så dukker op, er du som vært nødt til at være til stede. Du skal have sørget for pynt og musik. Du skal starte nogle samtaler og introducerer folk."




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Erhvervsakademiet Lillebælt
Udvikling og salg af klassebaseret undervisning, blandt andet inden for multimedie og it.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Brand din forretning og skab nye leads med Microsoft Dynamics 365 til marketing

Vidste du, at Microsoft Dynamics også byder på stærk funktionalitet til marketingafdelingen? På kun 1 1/2 time inspirerer vi dig til, hvordan du kan bruge Dynamics 365 Marketing til at brande din forretning og skabe nye leads.

17. maj 2021 | Læs mere


Vælg den rigtige infrastruktur og it-arkitektur

Få indblik i, hvordan du kan sikre sammenhæng og overblik i et it-landksab, der konstant ændres. Dette kan blandt andet gøres med de rette strategisk og teknologiske vlag, så effektiviteten, stabiliteten og sikkerheden opretholdes. Den rigtige infrastruktur og it-arkitektur kan uden tvivl hjælpe dig med at skabe overblikket over dit it-landskab.

18. maj 2021 | Læs mere


Digital transformation og innovation: Inspiration til digitale succeshistorier

Kom ind bag facaden hos nogle af Danmarks bedste it-folk, og lær hvordan de arbejder med digital transformation og innovation. Du får muligheden for at høre, hvordan du kan bruge den nye teknologi til at få etableret det mest effektive udviklings- og innovationsmilø.

19. maj 2021 | Læs mere






CIO
Har du rost din mellemleder i dag? Snart er de uddøde - og det er et tab
Computerworld mener: Mellemledere lever livet farligt: Topledelsen får konstant ideer med skiftende hold i virkeligheden, og moden går mod flade agile organisationer. Men mellemlederen er en overset hverdagens helt med et kæmpe ansvar. Her er min hyldest til den ofte latterliggjorte mellemleder.
Job & Karriere
Eva Berneke stopper som topchef i KMD og flytter til Paris: Her er KMD's nye topchef
Efter syv år på posten som topchef for KMD forlader Eva Berneke selskabet. Nu flytter hun med familien til Paris, hvor hun vil fortsætte sit bestyrelsesarbejde. KMD har allerede afløser på plads.
White paper
Ryk SAP-workloads i skyen – og tag alle de kendte fordele med
SAP-kunder verden over har gennem de seneste 15 år draget fordel af løsninger baseret på NetApps ONTAP-data management-platform. Herunder en mere sikker og stabil drift samt forenklet administration, hvilket er afgørende for at gennemføre projekter effektivt og for at reducere deres risikoprofil. Gennem de seneste år er det i høj grad også blevet muligt at rykke SAP-workloads i skyen, og det ønsker mange virksomheder rimeligvis at drage fordel af – men uden at sige farvel til mulighederne med NetApp ONTAP. I dette whitepaper stiller vi skarpt på mulighederne for at indarbejde NetApp Cloud Volumes ONTAP and Azure NetApp Files som del af en SAP-strategi baseret på Microsoft Azure.