Sådan får du gavn af LinkedIn i din forretning

SOCIALE MEDIER: Her får du fem lette trin til at udnytte de sociale mediers potentiale i din forretning.

Artikel top billede

Andreas Johannsen fra it-entreprenørvirksomheden Klean har specialiseret sig i sociale medier og strategisk webkommunikation. Han præsenterer her fem konkrete trin til, hvordan du kan fremme din forretning ved hjælp af Google+, Facebook, LinkedIn og deslige.

Trin 1: Hvad er det, du vil?
"Kundeservice? Positionering? Lead-generering? Du er nødt til at gøre dig klart, hvordan din brug af sociale medier skal understøtte din forretning. Vil du sælge mere? Gør du det for at betjene kunderne bedre? Eller gør du det, fordi du gerne vil positionere virksomheden bedre?," spørger Andreas Johannsen.

"Først når du ved, hvad du vil bruge de sociale medier til, kan du vælge de rette folk til at være til stede på de sociale medier på vegne af din virksomhed. Det nytter ikke noget at sætte kommunikationsmedarbejdere til at lave kundeservice, for de kender ikke de enkelte produkter godt nok."

Trin 2: Start internt
"Vi ved, hvordan vi bruger Facebook til at snakke om vind og vejr, carport og begivenheder i familien, men vi ved ikke, hvordan vi bruger det i en forretningsmæssig sammenhæng, for det er noget helt andet," siger Andreas Johannsen.

Han forklarer, at det derfor er en god ide at træne dine medarbejdere i at bruge de sociale medier internt, før I kaster jer over eksterne relationer via de sociale sites. På den måde får dine medarbejdere opbygget en fortrolighed og noget erfaring med at arbejde med sociale medier i en faglig kontekst.

Desuden kan det være en fordel at gå uden om Facebook, hvis medarbejderne gerne vil holde deres privatliv adskilt fra deres arbejdsliv og dertilhørende mere professionelle online-profil.

Trin 3: Find de erfarne medarbejdere
"Jeg anbefaler virksomheder at finde dem i organisationen, der har den bedste erfaring med sociale medier. Det er ikke nødvendigvis, dem der har en formel skoling i kommunikation eller markedsføring. Nej, det kan godt være, at det er en ung fyr, der sidder i administrationen, som har mest erfaring med det," fortæller Andreas Johannsen.

Han understreger, at konkrete erfaringer er afgørende. En fornuftig strategi er derfor at koble den eller de erfarne medarbejdere sammen med dem, der har det forretningsmæssige ansvar for kommunikationen. På den måde er du dækket ind både teoretisk og praktisk.

Det er ligesom at holde fest

Trin 4: Gør det ikke sværere, end det er
Mange har en den ide, at de selv skal skabe en netværksgruppe, en blog, en Facebook-side eller lignende. Men det er ikke altid nødvendigt.

"Jeg har arbejdet for en del banker, som alle havde den ide, at de skulle lave deres eget community på nettet for at diskutere bank- og finansieringsemner. Der er bare allerede noget, der hedder MyBank/MyBanker, hvor rigtig mange mennesker fra bank- og finansverdenen diskuterer netop den slags," fortæller Andreas Johannsen.

Hvis du er i den situation, at der allerede findes et netværk eller et community inden for det område, du er interesseret i at beskæftige dig med i et offentligt fora, kan det være en fordel af at melde dig ind i det eksisterende online-fællesskab. Så slipper du for at bruge en masse tid og energi på at opbygge dit eget site for derefter at skulle tiltrække de relevante folk, som allerede er samlet et andet sted.

Trin 5: Det er ligesom at holde fest
Findes der ikke allerede et passende socialt medie-tilbud, kan du lave dit eget.

"Når du laver dit eget site, skal du huske, at det svarer til at holde en fest. Alt for mange laver bare en side, hvor de så håber, at andre finder, går ind på og starter noget spændende. Det sker aldrig," påpeger Andreas Johannsen og fortsætter:

"Bare fordi du beslutter at holde fest fredag aften, kommer folk ikke. Du er nødt til at invitere. Så når du laver en Facebook-side eller en LinkedIn-gruppe, skal du sørge for at invitere folk til den. Når folk så dukker op, er du som vært nødt til at være til stede. Du skal have sørget for pynt og musik. Du skal starte nogle samtaler og introducerer folk."

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

    Laura Bøjer

    Netip A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil