Sociale medier: Her er brølerne, du skal undgå

Flere og flere virksomheder tænker i dag sociale medier ind i forretningen. Men nogle gange skal man måske bare lade nye tiltag passere. Mange har i hvert fald ikke fået fuldt udbytte. Læs og lær, hvordan du ikke skal gøre.

Artikel top billede

"Alle de andre gør det!"

Alle børn har på et tidspunkt forsøgt sig med den forklaring. Men ligesom vi ikke accepterer den fra de yngste, anser Andreas Johannsen det ikke som en acceptabel begrundelse, når virksomhederne falder for tidens trend - Vi taler om sociale medier.

Og det er noget Andreas Johannsen ved noget om. Han er chief relationship officer i den digitale entreprenørvirksomhed Klean og har specialiseret sig i netop sociale medier og strategisk webkommunikation.  

Han fortæller, at en af de typiske fejl, virksomheder begår, når de går online på de sociale medier, er, at de ikke rigtig ved, hvad de vil med deres tilstedeværelse i dette offentlige forum. Det resulterer i Facebook-sider og LinkedIn-grupper, der sjældent eller aldrig opdateres.

"Man skal ikke springe med på den her hype-vogn, fordi det er oppe i medierne, er interessant og moderne, eller fordi alle andre gør det. Det er en kæmpe fejltagelse. Man skal gøre det, fordi det giver forretningsmæssig værdi," påpeger Andreas Johannsen.

For at undgå faldgruben foreslår Andreas Johannsen, at du starter med at identificere din virksomheds største problemer, og så spørger dig selv, hvorvidt tilstedeværelsen på et socialt medie kan afhjælpe dem.

"Det er ikke et forretningsmæssigt problem, at man ikke kan finde ud af at sætte en Facebook-side op. Det skaber ikke nogen værdi for forretningen, at man knækker den nød. Men at man knækker nødden, at man har verdens bedste produkt, som ingen kender, det løser en forretningsmæssig problemstilling," siger han.

En anden udbredt fejltagelse, der fører til sociale platforme med lav aktivitet, er ifølge Andreas Johannsen, at mange virksomheder opfatter de sociale medie-tiltag som almindelig kommunikation eller markedsføring og dermed overser det essentielle.

"De fleste virksomheder er vant til at udsende et færdigt produkt (såsom en pressemeddelelse, red.), når de har noget at kommunikere. Det er ligesom det," siger Andreas Johannsen og fortsætter:

"Det går ikke på de sociale medier. Det er ikke business as usual. Det er relationer, og der er to sider i en relation. Der er dig og mig i en relation. Det betyder, at jeg ikke kan tale uden at lytte - uden at være til stede."

Skal du have gevinst af din investering i sociale medier, skal du altså have et veldefineret mål, være til stede og bruge tid på at interagere med dine medlemmer, eller hvad personerne i din kontaktflade nu kaldes på det specifikke medie, du benytter.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Andre events | Valby

    CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

    Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Sikkerhed | København

    Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

    I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job