Artikel top billede

Sådan vendte nordjysk forhandler blodrøde tal til pænt millionoverskud

Egenkapitalen var røget i negativ og mange medarbejdere fyret. Nu er løsningshus på vej tilbage i topform.

Tidligere års store millionunderskud har blandt andet medført, at Agidon har måttet halvere sit personale, men nu er der igen grund til brede smil i det nordjyske konsulenthus, der sælger Dynamics NAV-løsninger.

For virksomheden, der hele ni gange er kåret til Børsens gazelle, har på enkelt et år vendt et dundrende underskud på 2,5 millioner kroner til et overskud på 3,5 millioner kroner.

Virksomheden havde fra 2000 til 2009 kanonvækst og konstant fremgang, men i 2010 begyndte krisen at kradse, og konsulenthuset kom ud af 2011 med blodrøde tal.

Et regnskab, der nu er forbedret med seks millioner kroner.

Det store overskud betyder, at Agidon igen har en positiv egenkapital, og Hjørring-virksomheden forventer, at fremgangen fortsætter.

"Vi har formået i år at komme igennem sommerferien uden det sædvanlige underskud, som vi skal have dækket på de første fire måneder. Det betyder forhåbentligvis, at vi kan lave et resultat, der ligner det, vi netop har lavet i sidste regnskabsår, men omsætningsmæssigt kommer vi til at ligge højere," siger Agidons direktør til CRN.

Vækst koster penge

At overskuddet ikke bliver større end året før, begrunder Jørgen Jensen med, at Agidon blandt andet har ansat nye folk og haft udviklingsomkostninger for omkring en million kroner.

"Vi vil først kunne se effekten af de nye ansættelser næste år, men vækst koster penge. Det så vi i årene 2000-2009," siger han og henviser til en periode, hvor det gik rigtig meget frem for Hjørring-virksomheden.

"Dengang man begyndte at tale om krise i 2008, oplevede vi ikke noget lige i første omgang, mens vores kollegaer begyndte at skille sig af med folk. Vi kunne ikke se, hvad der foregik, så vi fortsatte, som om intet var hændt," forklarer Jørgen Jensen.

Først i 2010 kunne Agidon mærke krisen, og ifølge direktør Jørgen Jensen har det noget at gøre med de kundetyper, som virksomheden har.

"Vi har mange store kunder, som typisk er gamle, velrenommerede firmaer, der har oplevet mange kriser. Så længe det kører inde hos dem, så er alt godt, men efterhånden som krisen varer ved henover de næste par år, må de jo kigge på deres budgetter," siger han.

Tilført ny kapital

Krisen har betydet, at Agidon har måttet halvere medarbejderstaben gennem de seneste år.

"Da vi var på toppen, var vi 35 ansatte, og da vi var længst nede, var vi 18 ansatte. Nu har vi så oplevet det stort set modsatte, og siden januar har vi ansat 10 nye medarbejdere og runder næsten 30 ansatte igen," fortæller Jørgen Jensen.

De tidligere års underskud har betydet, at Agidon har måttet tilføre likviditet ved at låne penge i moderselskabet, Jendal Holding ApS, hvor man har forsøgt at finde investorer. Det betyder, at egenkapitalen igen er positiv.

"Vi har lånt pengene i egne rækker frem for ekstern fremmedfinansiering. Samtidig har vi i Jendal Holding lavet en tilsvarende bagudfinansiering med nogle investorer, som har stillet noget kapital til rådighed. Det giver noget mere ro på bagsmækken, fordi vi ikke har de samme skemaer, vi skal passe ind i, når vi nu skal have finansiering via et almindeligt kreditinstitut," siger Jørgen Jensen, der også mener, at de private investorer kan være mere fleksible og bedre kan lytte til hans virksomheds setup.

Læs mere:




IT-JOB

Cognizant Technology Solutions Denmark ApS

Deskside Support Engineer

Formpipe Software A/S

Infrastrukturspecialist

Digitaliseringsstyrelsen

Informationssikkerhedskoordinator
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
KEYBALANCE A/S
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

14. maj 2025 | Læs mere


Computerworld Summit 2025, København – AI transforming business

Årets uomgængelige konference for dig, der er med til at træffe beslutninger om din organisations teknologiske fremtid, og vil have det samlede overblik over aktuelle tendenser i IT-branchen.

27. maj 2025 | Læs mere


Årets CIO 2025

Vi skal finde Årets CIO 2025 og den kvinde eller mand, som i et helt år kan bryste sig af at være landets bedste CIO.

03. juni 2025 | Læs mere






White paper
Tidsbegrænset kampagne: Overvejer du at udskifte eller tilføje printere i din forretning? Vi kan tilbyde én eller flere maskiner gratis