Elgiganten redder Dixon-regnskab

Tæsk i Sydeuropa opvejes af fantastiske tal fra fra nordiske butikker.

Artikel top billede

Med masser af butikker i Grækenland og Italien er den europæiske forbrugerlektronikforhandler Dixons rigtigt glade for, at de også ejer Elgiganten i Norden. Det fremgår af en meddelelse om sommerkvartalet, som Dixons har sendt ud.

Dixons fortæller her, at det går rimeligt godt for gruppen i England og Irland, hvor koncernen blandt andet står bag kæderne Curry, CurrysDigital, Dixons Travel, PC World og Dixonx.co.uk. Forretningerne på de britiske øer har nemlig hen over sommeren udvist en vækst på syv procent, hvilket ifølge Dixons CEO er et udtryk for et regulært boost af selskabets salg.

De gode britiske takter neutraliseres dog i den grad af Dixons sydeuropæiske besiddelser og deres store europæiske onlinesatsning Pixmania.

Med til Sydeuropa hører nemlig Grækenland, hvor Dixons står bag kæden Kotsovlos og Italien med butikker som Unieuro, Pc City og Dixons Travel. Ligesom Dixons under sine sydeuropæiske besiddelser medregner ElectroWorld-kæden i Tyrkiet.

Disse butikker har tabt 13 procent af deres omsætning. Tilsvarende har onlinebutikken Pixmania tabt 12 procent af sin omsætning.

Her kommer Dixons nordeuropæiske forretning ind i billidet. En forretning som udover Elkjøp og Elgiganten omfatter ElectroWorld-kæden i Tjekkiet og Slovakiet og Dixons Travel (blandt andet i Kastrup Lufthavn).

Her har Elgiganten og Elkjøp trukket det tunge læs, hvilket har resulteret i at de nordeuropæiske forretninger er vokset med otte procent (18 procent, hvis man regner i lokale valutaer) En bedrift, som CEO Sebastian James betegner som gående fra stærk til stærkere.

Dermed redder den nordeuropæiske forretning det samlede regnskab, som viser en beskeden vækst på to procent.

Dixons topchef hæfter sig dog ved, at de sydeuropæiske butikker nu har tilpasset sig det økonomiske klima, samt ikke mindst at Dixons nu har købt total kontrol over den europæiske onlinebutik Pixmania, som længe har været et smertensbarn.

"Det giver os mulighed for at foretage de nødvendige tilpasninger, for at øge deres [Pixmanias red.] indtjening," konstaterer Sebastian James.

Læs mere:

Annonceindlæg fra Publicis Sapient

Order Management er hjertet i omnichannelstrategien

Publicis Sapient og IBM bygger globale, fleksible og skalerbare OMS-løsninger med fokus på kundeoplevelsen – og i Danmark er Pandora et skoleeksempel.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S