Navneskifte startskud til dansk offensiv for stort ERP-firma

Lokalt fokus skal vinde kampen for stort ERP- og outsourcinghus, som netop har skiftet navn.

Artikel top billede

"Når folk spørger mig, hvad vores nye navn kommer til at betyde, siger jeg, at den store forandring bliver, at vi får større fokus på nærmarkedet."

Sådan lyder det fra administrerende direktør Martin Petersen her dagen efter, at han skiftede firmanavnet på sit visitkort ud fra det hidtidige Logica til CGI.

Navneskiftet er en konsekvens af, at det canadisk-ejede CGI hen over sommeren bød på og overtog Logica-koncernen, som herhjemme beskæftiger omkring 730 medarbejdere. I det seneste regnskab rundede den danske afdeling en omsætning på en milliard kroner.

Martin Petersen har store forventninger til livet under de nye ejere, som både i forhold til multinationale konkurrenter og de tidligere ejere adskiller sig ved at tage udgangspunkt i forholdene på det lokale marked, fremfor en overordnet og forkromet koncernstrategi.

"Jeg ser den afgørende forskel i, at det er behovet i Danmark, der skal styre, hvad vi som CGI foretager os i markedet. Før overtagelsen var Logica i færd med at introducere en global organisation, hvorimod CGI er optaget af landestrukturens betydning. Det er en meget stor forandring, som jeg tror vores kunder kommer til at mærke ved, at vi bliver mere relevante og nærværende for dem," siger Martin Petersen.

"CGI har en helt anden kultur (end Logica, red.) med meget korte beslutningsveje og flad struktur, hvor mange af vores internationale konkurrenter har en matrix-organisation, hvor alt for mange skal give deres besyv med. Med den regionale model, som vi nu arbejder efter, får kunderne det bedste fra begge verdener, hvor mellemstore kunder får den nødvendige opmærksomhed, og vi har lokal selvbestemmelse uden at være bundet op på en global marketing-maskine," siger han.

Herhjemme er CGI's internationalt funderede konkurrenter at finde blandt selskaber som CSC, IBM, Accenture og Cap Gemini. Men den angiveligt anderledes strategi vil også blive brugt til at differentiere CGI i forhold til danske konkurrenter som Columbus, EG og KMD, lyder det fra Martin Petersen, som varsler en offensiv i forhold til kunder på enterprisemarkedet.

"Vi er allerede ret stærke på det offentlige marked, ligesom vi har en stærk Microsoft-forretning rettet mod SMB-kunder. Så der, hvor vi får en mulighed for at blive stærkere, er på det private marked. Vi vil nok specielt gå efter up- og midmarkedet," siger han.

Logicas har de seneste år været igennem flere fyringsrunder. Den seneste runde kom kun en måned efter annonceringen af CGI's overtagelse. Det kostede omkring 50 job i den norske afdeling, mens man i Sverige sagde farvel og tak til 400 mand. Danmark er dog sluppet nådigt og slap i den seneste fyringsrunde helt for at skulle fyre folk. Efter CGI's overtagelse har den samlede koncern i dag 72.000 ansatte.

Læs mere:

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - København

    Digital transformation | København

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 250 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i København viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    28. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S