Navneskifte startskud til dansk offensiv for stort ERP-firma

Lokalt fokus skal vinde kampen for stort ERP- og outsourcinghus, som netop har skiftet navn.

Artikel top billede

"Når folk spørger mig, hvad vores nye navn kommer til at betyde, siger jeg, at den store forandring bliver, at vi får større fokus på nærmarkedet."

Sådan lyder det fra administrerende direktør Martin Petersen her dagen efter, at han skiftede firmanavnet på sit visitkort ud fra det hidtidige Logica til CGI.

Navneskiftet er en konsekvens af, at det canadisk-ejede CGI hen over sommeren bød på og overtog Logica-koncernen, som herhjemme beskæftiger omkring 730 medarbejdere. I det seneste regnskab rundede den danske afdeling en omsætning på en milliard kroner.

Martin Petersen har store forventninger til livet under de nye ejere, som både i forhold til multinationale konkurrenter og de tidligere ejere adskiller sig ved at tage udgangspunkt i forholdene på det lokale marked, fremfor en overordnet og forkromet koncernstrategi.

"Jeg ser den afgørende forskel i, at det er behovet i Danmark, der skal styre, hvad vi som CGI foretager os i markedet. Før overtagelsen var Logica i færd med at introducere en global organisation, hvorimod CGI er optaget af landestrukturens betydning. Det er en meget stor forandring, som jeg tror vores kunder kommer til at mærke ved, at vi bliver mere relevante og nærværende for dem," siger Martin Petersen.

"CGI har en helt anden kultur (end Logica, red.) med meget korte beslutningsveje og flad struktur, hvor mange af vores internationale konkurrenter har en matrix-organisation, hvor alt for mange skal give deres besyv med. Med den regionale model, som vi nu arbejder efter, får kunderne det bedste fra begge verdener, hvor mellemstore kunder får den nødvendige opmærksomhed, og vi har lokal selvbestemmelse uden at være bundet op på en global marketing-maskine," siger han.

Herhjemme er CGI's internationalt funderede konkurrenter at finde blandt selskaber som CSC, IBM, Accenture og Cap Gemini. Men den angiveligt anderledes strategi vil også blive brugt til at differentiere CGI i forhold til danske konkurrenter som Columbus, EG og KMD, lyder det fra Martin Petersen, som varsler en offensiv i forhold til kunder på enterprisemarkedet.

"Vi er allerede ret stærke på det offentlige marked, ligesom vi har en stærk Microsoft-forretning rettet mod SMB-kunder. Så der, hvor vi får en mulighed for at blive stærkere, er på det private marked. Vi vil nok specielt gå efter up- og midmarkedet," siger han.

Logicas har de seneste år været igennem flere fyringsrunder. Den seneste runde kom kun en måned efter annonceringen af CGI's overtagelse. Det kostede omkring 50 job i den norske afdeling, mens man i Sverige sagde farvel og tak til 400 mand. Danmark er dog sluppet nådigt og slap i den seneste fyringsrunde helt for at skulle fyre folk. Efter CGI's overtagelse har den samlede koncern i dag 72.000 ansatte.

Læs mere:

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Andre events | Valby

    CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

    Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job