Ny dansk distributør gift med tysk producent

Lego og Coop må finde ny forhandler. Dropper egne kunder og salg til slutkunder for at koncentrere sig om partnersalg.

Artikel top billede

Mobile Distribution Nordic hedder Danmarks nyeste it-distributør, som gik i luften 1. januar. Distributøren skal servicere det danske og svenske marked med produkter fra den tyske producent, ADS-TEC, som laver embeddede computere rettet mod industrielle kunder.

Mobile Distribution Nordics direktør Michael Jensen indrømmer, at det virker lidt bagvendt at starte en distributør med kun et agentur, men der er en forklaring:

"Det handler om, at den tyske producent er lidt nervøs for at bevæge sig ud over landegrænserne," siger Michael Jensen, som forklarer, at der har været et ni måneder forløb inden Mobile Distribution Nordic kunne starte op.

Michael jensen harnu stiftet sit eget selskab, der fungerer som ADS-TECs forlængede arm på det danske og svenske marked.

"Det er et testforløb vi kører nu. Det er mig, der ejer virksomheden, men vi bliver betalt af ADS-TEC for at sælge deres produkter," fortæller Michael Jensen og fortsætter:

"Jeg kommer ikke til at eje det selv for evigt. Enten bliver det et flop og så trækker tyskerne sig, eller også bliver tyskerne tilfreds med, hvad de ser, og går ind og overtager ejerskabet. Men det vil tiden vise."

Michael Jensen, der har en fortid i distributør-leddet hos Ingram Micro, er i forvejen ejer af konsulentvirksomheden MJ Consulting, som har været dansk forhandler af ADS-TEC. Men det kommer til at stoppe nu.

"Min erfaring siger, at hvis vi skal ud og finde andre partnere, skal vi ikke være konkurrenter med dem. Alt handel skal foregår helt rent gennem kanalen," slår han fast.

Derfor kommer de kunder, som Michael Jensen har solgt ADS-ETC-løsninger til gennem MJ Consulting også til at vælge nogle andre forhandlere.

"Vi har blandt andet solgt til Lego, Coop og Sant Gobain. Men de må nu vælge nogle nye forhandlere. Det er dem, der bestemmer, hvem de vil vælge. Men jeg sælger ikke til dem længere," siger Michael Jensen.

Han satser på, at få mellem ti og tyve forhandlere på det danske marked, og et lignende antal på det svenske.

"På grund af EU-problematikken, går vi ikke efter Norge i første omgang. Det bliver tidligst til næste år. Vi skal også passe på med at tage munden for fuld," konstaterer han.

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

Morten Plannthin Lund

Industriens Pension