Selv om betalingen for den nye cloud-udgave af Microsofts Office-pakke - Office 365 Home Premium - er ændret til en årlig abonnementsordning, har forhandlerne stadig mulighed for selv at opkræve betalingen direkte hos kunderne. Det siger Microsofts danske divisionschef for Office, Nana Bule.
Spørgsmålet er især relevant for salg af Office i skyen til privatkunder. For når kunden går ud af butikken, hvem skal så om et år minde om, at Office-abonnementet skal fornys - og ikke mindre interessant: Hvordan kan forhandleren være sikker på at få sit fee for at have solgt til kunden?
Ifølge Nana Bule er det op til forhandlerne selv at holde styr på, hvornår og hvordan de vil minde kunderne om at forny abonnementet. Men hun fastholder, at cloud-udgaven af Office bliver solgt efter de sammen principper som en traditionel software-pakke.
"Vi har været meget opmærksomme på, at salget skal være knyttet til forhandleren. Men det kræver, at forhandlerne har et CRM-system, hvor de kan holde kontakten til kunden. Så det er forhandleren selv, der skal have systemet på plads," siger Nana Bule.
"Vi har virkelig gjort, hvad vi kunne, for at tænke kanalen ind i det her produkt og har villet være helt sikre på, at produktet opfører sig ligesom et traditionelt software-produkt, selv om det er et abonnement. Vi slipper jo pakken, når vi sender den til distributøren. Men vi har gjort, hvad vi kunne, for at orientere forhandlerne om, hvordan det fungerer i praksis," siger hun.
Læs mere: