Asus erkender store serviceproblemer

Stor efterspørgsel og nyt it-system har gjort det svært at skaffe reservedele, siger dansk salgschef.

Artikel top billede

Den taiwanesiske pc-producent Asus erkender nu, at man frem til nytår i fjor har haft alt for lange svartider på reparationssager fra forhandlere, der sendte defekte maskiner til service.

Ifølge den danske salgschef Martin Clausen begyndte problemerne før sommer, i forbindelse med at Asus-koncernen gik over til ét fælles verdensomspændende ERP-system.

"Vi kan bekræfte, at der var hændelser, som endte i længere reparationstider. Men disse sager stammer tilbage fra andet og tredje kvartal i 2012. Det skyldtes, at vi på daværende tidspunkt overgik til et nyt ERP-system, og det havde rigtig nok indflydelse på eksempelvis reservedele, krediteringer og ombytningsenheder," siger Martin Clausen.

Asus' problemer har ifølge Channelworlds oplysninger blandt andet ført til, at flere mindre forhandlere helt har droppet Asus som en del af deres varesortiment. Men det kender Martin Clausen efter eget udsagn ikke noget til.

"Vi har arbejdet hårdt på at indhente denne back-log så hurtigt som muligt, men alt var afsluttet i løbet af sidste kvartal af 2012," siger han til Channelworld.

Ifølge salgschefen har serviceproblemerne ikke sat sig spor i salgstallene.

"Den slags er svært at vurdere, men vi har ikke kunnet se, at det påvirkede vores salg," siger han.

Læs mere:

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Digital transformation | København Ø

Analytics, BI og AI

Integrer data på tværs af systemer og skab en intelligent dataplatform. Lær hvordan du opfylder krav, styrker governance og udnytter AI til valide analyser. Få konkrete løsninger, der gør din data til forretningens stærkeste aktiv. Se programmet...

Andre events | København Ø

People Tech 2025 – hvor HR møder IT

Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S