Asus erkender store serviceproblemer

Stor efterspørgsel og nyt it-system har gjort det svært at skaffe reservedele, siger dansk salgschef.

Artikel top billede

Den taiwanesiske pc-producent Asus erkender nu, at man frem til nytår i fjor har haft alt for lange svartider på reparationssager fra forhandlere, der sendte defekte maskiner til service.

Ifølge den danske salgschef Martin Clausen begyndte problemerne før sommer, i forbindelse med at Asus-koncernen gik over til ét fælles verdensomspændende ERP-system.

"Vi kan bekræfte, at der var hændelser, som endte i længere reparationstider. Men disse sager stammer tilbage fra andet og tredje kvartal i 2012. Det skyldtes, at vi på daværende tidspunkt overgik til et nyt ERP-system, og det havde rigtig nok indflydelse på eksempelvis reservedele, krediteringer og ombytningsenheder," siger Martin Clausen.

Asus' problemer har ifølge Channelworlds oplysninger blandt andet ført til, at flere mindre forhandlere helt har droppet Asus som en del af deres varesortiment. Men det kender Martin Clausen efter eget udsagn ikke noget til.

"Vi har arbejdet hårdt på at indhente denne back-log så hurtigt som muligt, men alt var afsluttet i løbet af sidste kvartal af 2012," siger han til Channelworld.

Ifølge salgschefen har serviceproblemerne ikke sat sig spor i salgstallene.

"Den slags er svært at vurdere, men vi har ikke kunnet se, at det påvirkede vores salg," siger han.

Læs mere:

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Selvstændig IT-sagsbehandler søges til dynamisk virksomhed i Hvidovre

Midtjylland

Everllence

Software Developer – R&D

Københavnsområdet

Kræftens Bekæmpelse

Teknisk it-projektleder

Københavnsområdet

Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Sikkerhed | København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

20. januar 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

Morten Plannthin Lund

Industriens Pension

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S