Sådan sælger de C5 i udlandet

Her er to eksempler på, at det godt kan lade sig gøre at sælge det populære regnskabsprogram uden for Danmarks grænser.

Artikel top billede

C5-forhandleren NHC i Silkeborg har en lille håndfuld C5-kunder i Storbritannien.

Microsofts økonomi-system C5 bliver normalt betragtet som et rent dansk produkt. Det skyldes især programmets oprindelse i daværende Damgaard Data, som i 1994 lancerede programmet under navnet Concorde.

Men den danske profil skyldes også, at systemet hovedsageligt sælges på det danske marked, selv om Microsoft også markedsfører det i Island.

C5 findes dog i en engelsksproget version, og ifølge to C5-forhandlere er der ikke noget til hinder for at sælge løsninger til udenlandske kunder.

Hos Silkeborg-forhandleren NHC fortæller direktør Preben Louring, at man har en lille håndfuld britiske kunder, som gennem et par år har brugt en hostet C5-løsning, som leveres af NHC. Salget er oprindeligt sket gennem en britisk partner.

"Det er oprindeligt to unge englændere, der mente, at de kunne sælge produktet, så de har C5 som en del af deres portefølje. Så vi har et setup, der kører i Storbritannien, så hvis Microsoft ellers ville være med til at gå den vej, ville vi da meget gerne støtte op om det. Hvis det er noget, der kunne vokse, er det da et interessant marked," siger Preben Louring, som dog ikke selv gør noget aktivt for at sælge til flere britiske kunder.

Også hos en af de største C5-forhandlere, Inventio, har man eksempler på C5-løsninger, der kører uden for landets grænser.

"Det er typisk, hvis en dansk kunde har afdelinger i andre lande. Jeg ved, vi har nogle C5'ere kørende i blandt andet Afrika," fortæller direktør i Inventio, Thomas Klavsen.

Han understreger dog, at det ikke nødvendigvis er nogen simpel øvelse at få en udenlandsk C5-kunde ind i folden. Blandt andet fordi programmet skal tilpasses, så det spiller sammen med love og regler i det enkelte land. Desuden har Microsoft ikke noget support-setup uden for Danmark, og derfor er der den enkelte forhandler, der selv skal levere det.

"Der er jo ikke nogle C5-konsulenter i for eksempel England. Der skal kunden tale med os i Danmark," siger Thomas Klavsen.

Læs mere:

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S