Små forhandlere: Visma har ingen alternativer til Winkompas i Danmark

Vismas ny danske direktør har bebudet, at porteføljen skal gennemgås, men Winkompas-forhandlere tror ikke, Visma kan undvære produktet.

Artikel top billede

Den nye direktør for Visma i Danmark, June Meilgaard, fortalte for nylig, at Visma ser på deres produktportefølje i Danmark.

Det drejer sig blandt andet om en række opkøbte produkter, herunder det oprindeligt danskudviklede økonomisystem Winkompas og det tidligere sharewaresystem Summa summarum.

Det får danske Winkompas-forhandlere til at komme med et opråb.

"Vi kan ikke undvære Winkompas, og det mener jeg heller ikke, at Visma kan," siger Peter Houkjær fra den jyske forhandler Datalinknord, som har satset hele butikken på Winkompas. Mellem 60 og 70 procent af forhandlerens omsætning kommer fra Winkompas-forretning.

Samme synspunkt giver Tommy Jensen fra 2do EDB i Kalundborg udtryk for.

"Det er et fantastisk produkt. Efter min overbevisning er Winkompas det økonomisystem, der giver kunderne mest for pengene i dag," siger Tommy Jensen.

Han frygter dog for, om Visma helt har øje for mulighederne i Winkompas, som norske Visma købte i 2005.

"Jeg kan være lidt bange for, at der ikke bliver set på danske kunders behov. Efter at Visma har købt Mamut, er det blevet deres øjesten, og det produkt de gerne vil sælge til de små kunder. Men der mener jeg, at Winkomas er meget bedre," siger Tommy Jensen.

Tommy Jensen har stor succes med at sælge hostede Winkompas-løsninger. Det samme har Datalinknord, hvor Peter Houkjær også langer lidt ud efter Visma-produktet Mamut, som han heller ikke mener, at han kan bruge til så meget - og slet ikke kan tilpasses så meget,  som Winkompas kan.

"Vi har bygget vores forretning op omkring Winkompas.  Vi kender efterhånden produktet som vores egen bukselomme og kan lave alt i det. Det kan bøjes og drejes til at lave de mest fantastiske ting," siger Peter Houkjær.

Visma sendte brev ud til Wimkompaskunder: Køb Mamut i stedet

De to Winkompas-forhandlere satser derfor på, at Visma fortsætter med produktet, og de er begge uforstående overfor, at Visma i perioder ikke har givet produktet den fokus, de mener det fortjener.

En episode begge forhandlere ikke kan skjule de er lidt forargede over er, at Visma sendte et brev ud til alle Winkompas-kunder, hvor de tilbød dem at flytte over på norskudviklede Mamut.

"De fik ikke én kunde på det. Mamut har slet ikke de samme muligheder, og jeg mener det er en fejl af Visma, at de ikke gør mere ud af Winkompas," siger Tommy Jensen fra 2do EDB i Kalundborg.

Han peger på, at når han sælger den hostede version af Winkompas til sine kunder, så kan han meget hurtigt konkurrere med cloud-produktet E-conomic.

"Vi kan sælge en hostet Winkompas til 348 kroner om måneden. En E-conomic-løsning bliver hurtigt dyrere end det. E-conomic har været gode til markedsføring. Hvis Visma gjorde noget mere ud af, at markedsføre hostede Winkompas-løsninger, tror jeg, at det kunne blive en større succes," siger Tommy Jensen.

Tommy Jensen nærer dog ikke nogen illusioner om, at Visma kommer til at sætte en kampagne i gang. Han tror og håber dog, at Visma vil fortsætte med at understøtte programmet.

"Men vi går da og kigger i kulisserne, så vi ikke står på bar bund, hvis Visma skulle bestemme sig for at lukke Winkompas ned. Men jeg tror ikke, de gør det. De tjener stadig godt på licenserne, og der er også kommet en del opdateringer her på det sidste," siger Tommy Jensen.

Peter Houkjær fra Datalinknord satser endnu mere benhårdt på Winkompas.

"Vi ser ikke efter alternativer. Vi er en Winkompas-forhandler. Og det bliver vi ved med at være. Jeg tror ikke på, at Visma kan finde på at nedlægge produktet. Men det er rigtigt, at vi er for få forhandlere. Vi burde være mindst 100 forhandlere flere," slår Peter Houkjær fast.

Læs mere:

Ny Visma-direktør: Der forsvinder nok nogle produkter i Danmark

Netcompany A/S

IT Manager

Københavnsområdet

Netcompany A/S

IT Consultant

Københavnsområdet

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Andre events | København Ø

People Tech 2025 – hvor HR møder IT

Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil