Kommunerne skal lukke stort selvbetjenings-hul

Kommunernes Landsforening (KL) har indsamlet tal over, hvor meget danskerne betjener sig selv på nettet. Her kan du se tallene, der også afslører visse skævheder fra region til region.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Danskernes lyst til at bruge web-selvbetjeningsløsninger, når vi skal melde flytning og ansøge om sundhedskort på Borger.dk, er i stigning.

I efteråret 2012 betjente godt tre ud af fem sig selv på de fleste områder, mens det kun var to ud fem af fem, når det kommer til at søge om sundhedskort.

Den offentlige sektor er på selvbetjeningsområdet dermed stadig et pænt stykke fra at indfri sine målsætninger om, at 80 procent af kommunikationen mellem den offentlige sektor og borgerne skal foregå digitalt i 2015.

Sådan må konklusionen lyde, efter Kommunernes Landsforening (KL) har offentliggjort tal om, hvor mange danskere der egentligt bruger den offentlige sektors selvbetjeningsløsninger.

Lover bedre tal

Det sidste stykke vej mod de forjættede 80 procent bekymrer dog ikke KL-konsulent Jacob Poulsby Andersen, der har stået bag selvbetjeningsundersøgelsen.

"Vi har stadig to et halvt år endnu til 2015, og vi skal nok nå det. Jeg tror faktisk, at vi kommer langt over mål på visse områder med selvbetjeningsløsningerne i bølge 1," siger han.

Han understreger, at tallene for 2012 ude til højre i faktaboksen er indsamlet i ugerne inden, at bølge 1's selvbetjeningsløsninger blev obligatoriske 1. december 2012.

Derfor kan der godt være pæne stigninger i de reelle her-og-nu-tal, da der nu ikke længere kan søges om eksempelvis optagelse af en ens børn i en daginstitution på andre måder end selvbetjening, med mindre man får en dispensation.

Hovedstaden mest tasteflittig

KL-konsulent Jacob Poulsby Andersen har indsamlet selvbetjeningsberetninger fra 86 ud af landets 98 kommuner, og det, mener han, giver et retvisende billede.

Han har efterfølgende også fordelt de indsamlede kommune-tal på landets fem regioner.

Som det kan ses i faktaboksen til højre, er der ingen regioner, som overstråler de andre ved at være over landsgennemsnittet på alle områder.

Derfor når kommunerne ikke i mål med alt

Region Hovedstaden må siges at være tættest på, mens Regions Midtjylland ligger under landsgennemsnittet på samtlige fire målte områder.

"Jeg tror ikke, at det ville forandre noget, hvis vi havde indsamlet tal fra alle kommuner, og mit indtryk er, at tallene er retvisende for situationen lige før, at selvbetjeningsløsningerne blev gjort obligatoriske," siger Jacob Poulsby Andersen om undersøgelsen og fordelingen af de indsamlede tal i det ganske land.

Når ikke alt næste gang

De nuværende skævheder mellem regionerne forandrer ikke Jacob Poulsby Andersens optimisme omkring, at stort set alle kommuner i alle regioner nok skal nå i land med de 80 procent selvbetjeningstilslutning.

Det vil blandt ske i bestræbelserne på at sikre sig en del af gevinsten på anslået en milliard kroner i administrative besparelser sammen med indførelsen af digital post.

Han ser derimod mere pessimistisk på enkelte områder, når danskerne bliver kastet ud i den næste selvbetjeningsbølge, der rammer landet den 1. december i år.

For her mener han ikke, at et område som eksempelvis ansøgninger om kropsbårne hjælpemidler som eksempelvis høreapparater og briller vil nå helt op og ringe på 80 procent, fordi målgruppen på området måske ikke er den mest digitalt parate.

Målet for dette område ligger på 70 procent, mens eksempelvis anmeldelser for vielser er helt oppe og ringe på 95 procent.

"Vi vil selvfølgelig gerne have så mange med som muligt på alle områder, men vi skal også være realistiske. Nogle områder vil nå langt over 80 procent i 2015, mens andre vil nå lidt under. Bare gennemsnittet ligger på 80 procent, så er vi tilfredse," lyder det fra KL-konsulenten.

Til foråret vil KL igen indsamle data over tilslutningen til selvbetjeningsløsningerne.

Til den tid vil den offentlige sektor reelt kunne se, hvor meget lovgivning om selvbetjening med virkning fra 1. december 2012 har betydet for tilslutningen til bølge 1 i selvbetjeningsløsningerne.

Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Sikkerhed | København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

20. januar 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

Morten Plannthin Lund

Industriens Pension

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car