Humor er et vigtigt våben når du sælger

... men lige så vigtigt, når du skal bygge kulturen op i salgsafdelingen. Se her hvordan du kan bruge humoren til at tjene penge.

Artikel top billede

"Umiddelbart er humor jo den direkte vej til god kemi og et godt salg. Når man har to mennesker, der smiler på samme tid, er man gået det første skridt i retning af at lave forretning sammen," siger Martin Frandsen, direktør i Coachers, der laver salgstræning.

Han mener, at humor kan være en vigtig del af en salgsproces. Men måske er brugen af humor endnu vigtigere, når man skal opbygge en god kultur i salgsafdelingen, påpeger han.


"Salgskultur har ofte rod i kolde fakta. Man måler hinanden og ser på, hvem der er bedst. Det er i høj grad konkurrencepræget. Og det betyder, at der både kan være tabere og vindere. Derfor har humor en central plads, hvis man vil undgå, at konkurrencen bliver negativ," siger Martin Frandsen.

Som et eksempel på, hvordan man kan bruge humor til at stable en god slagskultur på benene, nævner han kanvassalg.

"Noget af det sværeste for sælgere er, når man skal ringe kanvas - altså ringe ud til kunder man ikke kender. Det er en hård disciplin. Men hos en af mine klienter har man lavet humor ud af det. De har udnævnt en kanvasminister, der skal sørge for den gode stemning, mens sælgerne ringer," fortæller Martin Frandsen.

Kanvasministeren sørger for forskellige indslag, der holder humøret oppe.

"Det kan være, at alle klapper af hinanden i pausen, eller at de kaster tøjdyr efter hinanden, når man har fået bid."

For Martin Frandsen er hovedformålet at nedtone den negative effekt ved det hårde pres.

"I et salgsmiljø er du aldrig bedre end din sidste kamp. Derfor er det godt at bruge humor til at lette det pres, der altid ligger på en sælger. Uden humor bliver det for alvorligt det hele," siger han og fortsætter:

"Det er væsentligt, at man skal have fokus på, at det er skidesjovt at vinde, og at det stadig er sjovt, selv om man taber. Derfor har humoren efter mind mening en meget central plads, når man skal opbygge en god sælgerkultur."

Derfor mener Martin Frandsen også på, at humor er noget, en salgsleder bør tage alvorligt.

"Hvis man ikke synes, det glider så godt med humoren, kan det være en klar fordel at forberede sig hjemmefra. For humor skaber fællesskab," siger Martin Frandsen.

Kom og hør Martin Frandsen fortælle om salgskultur på Channelworld Expo 14. marts

Event: Platform X 2026: Forretning, teknologi og transformation

It-løsninger | København V

Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

27. maj 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job