Du skal kunne føle kundens smerte - ellers gør du noget forkert

Klumme: Der er et punkt, hvor fejl har den største indvirkning. Dette punkt er umådeligt vigtigt at kende for enhver, der leverer it-services.

Artikel top billede

(Foto: Jakob Boserup)

Tillad mig at komme med en tilføjelse til it-branchens uendelige liste af akronymer: CPOF - Critical Point of Failure.

Det er det sted, hvor fejl har den største indvirkning, og det er umådeligt vigtigt at kende for enhver, der leverer it-services.

En server kan gå ned, uden at det umiddelbart har nogen særlig effekt, fordi den bliver brugt til systemer, der ikke er kritiske.

Samtidig kan en identisk server gå ned, og verden står i flammer, fordi den leverer et forretningskritisk system.

Fra et teknisk synspunkt kan det være fuldstændig den samme opgave, og fuldstændig lige så svært eller let at bringe den til live igen.

Men for kunden er der en verden til forskel.

En del af prioriteringen kan selvfølgelig klares med en Service Level Agreement, en SLA, der definerer forskellige krav til, hvor hurtigt guld-, sølv- og bronzesystemer skal bringes til live igen.

Vi kender prioriteringen

 Det er sådan, man som regel regulerer sagen kontraktuelt, og det har selvfølgelig den effekt, at man som leverandør - intern eller ekstern - ved, hvordan man skal prioritere i en krisesituation.

Det er en nødvendig mekanisme, men det er i virkeligheden ikke det, jeg skriver om her.

Det handler om, at den ansvarlige ikke kun skal forstå SLA'en, men også skal vide, hvad konsekvensen af det nødlidende it-system er.

Kan vi ikke fakturere?

Kan vi ikke planlægge de daglige leverancer til vores kunder?

Stopper forretningen, eller kan den køre videre nogle dage, før effekten af det manglende it-system rammer?

Forstå smerten

Det handler om at kende sin kunde, og det starter med helt banale spørgsmål:

Hvad laver I? Hvad er vigtigt?

Hvad kan holde dig som forretningsansvarlig vågen om natten?
 
Hvis man som it-partner ikke kender kundens svar på det, forbliver målet i en krisesituation blot at redde et it-system.

Der er desværre mange it-partnere, der ikke ved, hvad it-systemet i virkeligheden bruges til, og som dermed heller ikke mærker kundens smerte.

Sådan får vi bedre it

Udbyttet af at kende kundens forretning kan ikke undervurderes.

Det handler om forskellen mellem på den ene side at sikre oppetid i en it-løsning og på den anden side at sikre månedens omsætning.

Og passion smitter. Når kunde og it-partner deler den brændende platform - altså når it-partneren kender CPOF - giver det bedre it.

Det vigtige fokus

Fokus er en anden vigtig faktor, når vi vil sikre, at alle mand kender til CPOF.

Hvis man bygger løsninger med den hensigt at løse alle verdens problemer, vil man fejle.

Lad os tage et eksempel fra et af de kommende års store fokusområder: Information Management.

Vi kan forsøge at bygge løsninger, der løser alle tænkelige informationsbehov, men det giver i bedste fald bare den samme rapport som sidste år nogle timer hurtigere eller til samme tid, når vi indregner de eksploderende datamængder.

De rigtige investeringer i ekstra regnekraft til informationsbehandlingen skal findes ved at fokusere på de steder, hvor der kan skabes størst forretningsværdi - og dermed også de største konkurrencefordele.

Critical Point of Failure handler om, at vi skal bruge forretningens succeskriterier til at prioritere it-ressourcer og investeringer.

Og så skal vi dele passionen for det, teknologien bruges til, for på den måde får vi god it.

Karsten Fogh Ho-Lanng er corporate vice president og chief technology officer hos NNIT.

Computerworlds klummer er alene udtryk for skribentens holdninger og er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger.

Mere om samme emne

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Jura | København Ø

    Compliance Day 2025

    Få de nyeste indsigter fra eksperter om, hvordan du navigerer i et komplekst compliance-landskab, når vi samler viden om alt fra NIS2, AI Act, CRA, DORA til GDPR og SCHREMS2.

    Sikkerhed | Klampenborg

    Digitaliseringen skaber muligheder – og sårbarheder. Beredskab er løsningen.

    Digitalisering skaber både muligheder og sårbarheder. Hele Danmark Øver styrker virksomhedernes beredskab gennem praktiske øvelser, indsigt og samarbejde. Deltag og lær, hvordan din organisation står stærkere, når cyberangrebet rammer.

    Sikkerhed | Klampenborg

    Årets CISO 2025

    Danmarks stærkeste program om cybersikkerhed. Mød finalisterne til Årets CISO 2025, hør aktuelle oplæg og få skarpe indsigter i sikkerhed, systemer og ledelse. Tilmeld dig og bliv opdateret på it-sikkerhed i praksis.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Steen Nyrup Pedersen som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Aalborg. Han kommer fra en stilling som Cyber Security Consultant hos Trifork A/S. Han er uddannet IT-Teknolog og er professionsbachelor i IT-sikkerhed. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S