Artikel top billede

Du skal kunne føle kundens smerte - ellers gør du noget forkert

Klumme: Der er et punkt, hvor fejl har den største indvirkning. Dette punkt er umådeligt vigtigt at kende for enhver, der leverer it-services.

Tillad mig at komme med en tilføjelse til it-branchens uendelige liste af akronymer: CPOF - Critical Point of Failure.

Det er det sted, hvor fejl har den største indvirkning, og det er umådeligt vigtigt at kende for enhver, der leverer it-services.

En server kan gå ned, uden at det umiddelbart har nogen særlig effekt, fordi den bliver brugt til systemer, der ikke er kritiske.

Samtidig kan en identisk server gå ned, og verden står i flammer, fordi den leverer et forretningskritisk system.

Fra et teknisk synspunkt kan det være fuldstændig den samme opgave, og fuldstændig lige så svært eller let at bringe den til live igen.

Men for kunden er der en verden til forskel.

En del af prioriteringen kan selvfølgelig klares med en Service Level Agreement, en SLA, der definerer forskellige krav til, hvor hurtigt guld-, sølv- og bronzesystemer skal bringes til live igen.

Vi kender prioriteringen

 Det er sådan, man som regel regulerer sagen kontraktuelt, og det har selvfølgelig den effekt, at man som leverandør - intern eller ekstern - ved, hvordan man skal prioritere i en krisesituation.

Det er en nødvendig mekanisme, men det er i virkeligheden ikke det, jeg skriver om her.

Det handler om, at den ansvarlige ikke kun skal forstå SLA'en, men også skal vide, hvad konsekvensen af det nødlidende it-system er.

Kan vi ikke fakturere?

Kan vi ikke planlægge de daglige leverancer til vores kunder?

Stopper forretningen, eller kan den køre videre nogle dage, før effekten af det manglende it-system rammer?

Forstå smerten

Det handler om at kende sin kunde, og det starter med helt banale spørgsmål:

Hvad laver I? Hvad er vigtigt?

Hvad kan holde dig som forretningsansvarlig vågen om natten?
 
Hvis man som it-partner ikke kender kundens svar på det, forbliver målet i en krisesituation blot at redde et it-system.

Der er desværre mange it-partnere, der ikke ved, hvad it-systemet i virkeligheden bruges til, og som dermed heller ikke mærker kundens smerte.

Sådan får vi bedre it

Udbyttet af at kende kundens forretning kan ikke undervurderes.

Det handler om forskellen mellem på den ene side at sikre oppetid i en it-løsning og på den anden side at sikre månedens omsætning.

Og passion smitter. Når kunde og it-partner deler den brændende platform - altså når it-partneren kender CPOF - giver det bedre it.

Det vigtige fokus

Fokus er en anden vigtig faktor, når vi vil sikre, at alle mand kender til CPOF.

Hvis man bygger løsninger med den hensigt at løse alle verdens problemer, vil man fejle.

Lad os tage et eksempel fra et af de kommende års store fokusområder: Information Management.

Vi kan forsøge at bygge løsninger, der løser alle tænkelige informationsbehov, men det giver i bedste fald bare den samme rapport som sidste år nogle timer hurtigere eller til samme tid, når vi indregner de eksploderende datamængder.

De rigtige investeringer i ekstra regnekraft til informationsbehandlingen skal findes ved at fokusere på de steder, hvor der kan skabes størst forretningsværdi - og dermed også de største konkurrencefordele.

Critical Point of Failure handler om, at vi skal bruge forretningens succeskriterier til at prioritere it-ressourcer og investeringer.

Og så skal vi dele passionen for det, teknologien bruges til, for på den måde får vi god it.

Karsten Fogh Ho-Lanng er corporate vice president og chief technology officer hos NNIT.

Computerworlds klummer er alene udtryk for skribentens holdninger og er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Tieto Denmark A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cloud giver dig fleksibilitet, skalerbarhed og agilitet – men hvordan håndterer man sikkerheden?

Cloudsikkerhed handler om effektiv orkestrering og automatisering for at muliggøre hurtig detektion af og reaktion på hændelser. Det handler om at eliminere kompleksitet, sikre smidighed og sikre fleksibilitet. På dette seminar bliver du klogere på hvordan du planlægger, designer, implementerer og kører dit cybersikkerhedsprogram effektivt.

23. juni 2021 | Læs mere


Effektiv drift og support af applikationer i Dynamics 365 FO

Med Microsoft Dynamics 365 for Finance and Operations (FO) er forretningssystemet flyttet i skyen. Dermed er det slut med store opgraderingsprojekter, og virksomheder og organisationer skal i stedet være klar til løbende opdateringer, som sendes ud flere gange om året. Det kræver et særligt fokus på effektiv drift af applikationerne, hvis stabiliteten i applikationerne skal opretholdes og konkurrenceevnen bevares. I dette webinar bliver du inspireret til, hvordan du får mest muligt ud af din investering i Microsoft Dynamics 365 FO med en driftsaftale, så platformen udvikler sig sammen med din forretning.

24. juni 2021 | Læs mere


The intelligent business: From neat idea to reality

The choice to become a more intelligent business and optimize workflows is not always straightforward, but it requires that you take a step back and see the possibilities in other ways. Come inside when we try to focus on the intelligent business. Hear how SAP S / 4HANA makes processes intelligent and transforms traditional workflows.

01. juli 2021 | Læs mere






Premium
Efter flere ransomware-sager: Her er Datatilsynets bedste sikkerhedstips
Der er set flere eksempler på ransomware-angreb den sidste tid. Og denne type hacks kan føre til databrud. Se her Datatilsynets liste over gode råd mod af få ransomware inden for den digitale hoveddør.
Computerworld
Ransomware-hackere krævede 15 millioner kroner: Betal og kom videre, lød det fra politiet
En fagforening med 1,3 millioner medlemmer blev i 2019 ramt af et ransomware-angreb, hvor hackerne krævede en løsesum på 15 millioner kroner. Myndighederne opfordrede dem til at betale løsesummen, men de valgte en helt anden løsning, og i stedet fandt de fysiske kopier frem og forsøgte at gendanne data.
CIO
Der findes ikke noget vigtigere for din virksomhedskultur end psychological safety
Klumme: Forskningen er entydig: Vidensarbejde er mere effektiv, når du tør stille spørgsmål, rejse kritik og indrømme fejl helt uden frygt for at blive straffet eller gjort til grin. Hvis du ikke har fokus på denne del af din virksomhedskultur, så lever din virksomhed og dine medarbejdere ikke op til deres fulde potentiale.
White paper
Kommunal IT-sikkerhed: Sådan håndterer du det mest effektivt
Hvordan sikrer du systemer og fortrolige data i den kommunale sektor trods begrænsede budgetter og en lang række krav til den digitale transformationsproces? Få et godt overblik her.