Det er ikke teknologien og produkterne, der er afgørende for om fremtidens it-forhandlere kan holde fast i deres kunder og stadig have en forretning. Det siger cloud-eksperten Anders Trolle-Schultz, som i dag var en en af oplægsholderne på Channelworlds forhandlerkonference i Odense.
Trolle-Schultz' indlæg på konference formede sig som en regulær opsang til it-forhandleren om at sænke paraderne og i stedet forholde sig offensivt til, hvordan cloud-teknologierne bliver en del af forhandlernes egen forretning.
"Undskyldningen for ikke at gøre noget ved cloud er væk, efter den sidste store spiller, der blokerede for forhandlernes rolle i skyen, Microsoft, har ændret sin forretningsmodel. Så nu er det med at komme ud og arbejde for at forstå kundernes forretning og de udfordringer, de står over for - og ikke mindst hvordan it kan løse kundernes problemer," lød det fra Anders Trolle-Schultz.
Han advarede om, at det nu er sidste udkald for mange forhandlere, hvis de ikke vil se kunderne sive væk til andre leverandører, som forstår at gøre cloud-ydelser til en del af deres forretning.
"Mange kunder kan ikke genkende sig selv i jeres markedsføring, og har svært ved at se, hvad de skal bruge jer til. Så hvis I ikke ændrer jer, bliver I kørt over af nye typer af forhandlere, som forstår at levere de ydelser, der gør en forskel for kunderne. Og det er ikke teknologien, der gør forskellen, men vhordan I løser opgaver for kunderne," sagde Anders Trolle-Schultz blandt andet.
Han pegede samtidig på, at fremtiden it-forhandlere i langt højere grad kommer til at skulle manøvrere i et net af partnerskaber med udbydere af forskellige services og ydelser, som supplerer de kernekompetencer, som forhandlerne ligger inde med.
Channelworlds forhandlerkonference løber af stabelen i dag i Odense Congress Center. Omkring 350 mennesker fra forhandlere, distributører og producenter deltager.