"Det er svært at fyre folk man har arbejdet sammen med i 25 år"

Krise og SKI-aftaler har ramt århusiansk storage-hus, der har valgt at drosle ned.

Artikel top billede

Underskuddet lyder på 888.550 kroner før skat i det seneste regnskab fra århusianske Heinex Data, der er blevet kraftigt ramt af krisen. Krisen betyder, at Heinex Data har valgt at sige farvel til to medarbejdere og nu kun er fire tilbage hos storage- og kabelspecialisten.

"Man kan sige, at jeg har været for dum, og at jeg skulle have gjort det noget før, " siger direktør Ole Mølgaard om fyringerne.

"Men det er ikke let at sige farvel til nogen, der har været her i 25 år. Man gør alt for at prøve at øge indtjeningen i stedet. Og derfor har jeg nok også trukket den for langt."

Ole Mølgaard er tydeligt berørt af, at han har været nødt til at drosle ned for antallet af ansatte hos Heinex Data.

Netop fordi han efter eget udsagn har ventet længe, før han valgte at skrive fyresedlerne ud, belaster det også Heinex Datas regnskab betragteligt.

"Det fylder meget, når man skal fyre dyre folk med stor anciennitet. Ikke fordi jeg vil brokke mig, for sådan skal det være. De har fortjent den beskyttelse," siger Ole Mølgaard.

Forklaringen på omsætningsfaldet hos Heinex Data skal findes på flere fronter, forklarer Ole Mølgaard.

"Vi har tidligere haft rigtig mange offentlige kunder, som har kørt let og elegant uden om SKI og købt hos os. Men det er der nu strammet op omkring. Og vi er ikke store nok til at være på en SKI-aftale. Det tager 14 dage at udarbejde et miniudbud. Og så er det alligevel IBM, HP eller Dell, der render med ordren," fortæller han.

Manglen på offentlige kunder er en af forklaringerne på, at Heinex Data har måttet skære ned. En anden faktor er nedturen på det grafiske marked.

"Vi har agentur på Atto, der laver storage-controllere, der henvender sig til Mac. De er den eneste tredjeparts-leverandør til Mac. Men den branche har det rigtig skidt, og det går også ud over os," konstaterer Ole Mølgaard.

Derfor har han nu skåret virksomheden til og reduceret til fire mand, samtidig med at der er ryddet lidt op i produktporteføljen.

"Så derfor skulle vi i år gerne ende med mindst et nul. Også meget gerne med et overskud," siger Ole Mølgaard.

Læses lige nu

    Event: Platform X 2026: Forretning, teknologi og transformation

    It-løsninger | København V

    Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

    27. maj 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse