Also scorede kassen på harddisk-krisen

Faldende retailsalg og dårligere indtjening på harddiske slår kraftigt igennem i distributørens regnskab.

Artikel top billede

Harddiskkrisen var ikke lige hård ved alle. Faktisk tyder alt på, at Also (tidligere Also Actebis) sidste år havde ganske lukrativ forretning, da harddiske blev en mangelvare som følge af oversvømmelserne i Thailand.

Især har det tilsyneladende været Alsos selskaber i Norden og Østeuropa - som Also i Danmark, Norge og Sverige hører under - der har tjent godt på harddiskkrisen. Den historie fortæller en ny regnskabsmeddelelse med Alsos regnskabstal fra første kvartal 2013.

For selv om Also i det samlede billede har en omsætningsvækst på 8,2 procent og opnåede en samlet koncernomsætning på 11,9 milliarder kroner, så var tallet for Alsos nordeuropæiske forretningen ikke nær så gode.

Faktisk faldt kvartals-omsætningen i Norden og Østeuropa i Also-regi fra 3,1 milliarder kroner i 2012 til 2,9 milliarder kroner i 2013.

Ikke kun faldt omsætningen. Indtjeningen fik også et dyk. I første kvartal 2012 bidrog de nord- og østeuropæiske selskaber med et overskud før skat omkring 37 millioner kroner, mens det samme resultat i første kvartal 2013 blot var omkring 5 millioner kroner.

Also kommer selv på to forklaringer på de dårligere resultater. Den første forklaring er, at Also - som det blandt andet er tilfældet i Danmark - henter en stor del af sin omsætning fra retail-salget. Det har ifølge Also påvirket omsætning med et særdeles kraftigt fald.

Men måske mest interessant, så fortæller regnskabsmeddelelsen, at det kraftige fald i indtjeningen skyldes, at marginalerne (læs indtjeningen) på harddiske er blevet "normaliseret".

Oversat betyder det, at Also i første kvartal sidste år i Norden og Østeuropa tjente rigtig godt på harddisk-krisen, der fulgte efter oversvømmelserne i Thailand.

Indtjeningsfaldet på harddiske har været så kraftig, at det også nævnes som årsag til at hele Also-koncernen samlet set måtte "nøjes" med et kvartalsoverskud på 114 millioner kroner for første kvartal 2013 mod et tilsvarende overskud på 138 millioner kroner i 2012.

Læs mere:
Also: Vi er også på vej med elektronisk softwaredistribution i Danmark
Also Actebis nærmer sig halv milliard i overskud

Navnenyt fra it-Danmark

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job
Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil