Artikel top billede

Oracle: Det er vigtigt, at forhandlere bliver mere profitable

Oracles nybagte partnerchef vil have danske forhandlere til at sælge et bredere udvalg af sine produkter.

Oracle Danmarks nye partnerchef, Jens Walbjørn, har et budskab til de danske forhandlere: I skal tjene flere penge.

Og hvis det står til den nybagte partnerchef, må de omkring 60 danske Oracle-forhandlere indstille sig på, at de i fremtiden skal sælge et bredere udvalg af Oracles produkter. Det er vejen til at gøre de enkelte salg større, men også til at gøre Oracle-løsninger interessante for flere kunder, siger han.

Jens Walbjørn har siden 1. februar haft ansvaret for Oracles partnerforretning med titel som senior alliance manager. Han kommer fra et job hos Microsoft som ansvarlig for direkte salg af blandt andet Office, Exchange og Sharepoint.

"Min opgave bliver at udvikle den forretning, der er hos de partnere, vi har i dag. Det kan gøres ved, at partnerne dækker en større del af vores teknologistak, end de har gjort hidtil. Det giver potentielt adgang til nogle større projekter, og på den måde bliver vores chancer for at vinde ordrer hos kunderne også større," siger Jens Walbjørn. Han peger på, at bredere projekter også gør det mere interessant at sælge til mindre kunder.

"Det er vigtigt at hjælpe vores partnere med at blive mere profitable ved, at de tilbyder en bredere del af vores teknologistak, men vi skal også have en dialog om, hvilke markeder det er interessant at være i."

Men betyder det bredere fokus, som du lægger op til, at forhandlere skal være mindre specialiserede?

Der vil uden tvivl være nogle partnere, der vælger fortsat at have et snævert fokus, og som kan drive en fornuftig forretning på det. Men vi tror på, at hvis partnerne vil have en væsentlig vækst, så vil det at sprede side sig på flere elementer vil være vigtigt og interessant for dem," siger Jens Walbjørn.

Så der er ikke udsigt til, at Oracle vil gå ud og rekruttere nye forhandlere?

"Nej, det er ikke udgangspunktet. Vi tror som sagt, der er et potentiale i at udvikle forretningen for vores nuværende partnere."

Oracles topchef, Mark Hurd, sagde for nylig, at Oracles vil satse på, at deres egne salgsfolk har større viden om de produkter, som de præsenterer for kunderne. Samtidig skal der bruges mere krudt på de bruger-grupper, hvor slutkunderne søger råd og vejledning. Men vil det ikke skubbe forhandlerene ud på et sidespor?

"Der er jo flere vinkler på det, som er værd at understrege. Den faglige dygtighed ser kunderne som noget værdifuldt. Men ser vi på vores forretning generelt, kan vi sige, at omkring 80 procent af de transaktioner, som vi laver, er drevet af partnere. Der er det i høj grad partnerne, der er ansigtet udadtil i forhold til kunden, og der bliver det rigtig interessant at kunne trække på nogle specialister i Oracle, som kan hjælpe partneren eller kunden i de specifikke projekter," siger Jens Walbjørn.

Læs mere:

Oracle-chef: Det skal være slut med vores aggressive salgsmetoder
Store forandringer i vente for forretningssoftware
Til salg: Var det noget med en lille lækker Oracle-forhandler
Nu skal Oracles danske ansatte lære at hjælpe kunderne




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cloud giver dig fleksibilitet, skalerbarhed og agilitet – men hvordan håndterer man sikkerheden?

Cloudsikkerhed handler om effektiv orkestrering og automatisering for at muliggøre hurtig detektion af og reaktion på hændelser. Det handler om at eliminere kompleksitet, sikre smidighed og sikre fleksibilitet. På dette seminar bliver du klogere på hvordan du planlægger, designer, implementerer og kører dit cybersikkerhedsprogram effektivt.

23. juni 2021 | Læs mere


Effektiv drift og support af applikationer i Dynamics 365 FO

Med Microsoft Dynamics 365 for Finance and Operations (FO) er forretningssystemet flyttet i skyen. Dermed er det slut med store opgraderingsprojekter, og virksomheder og organisationer skal i stedet være klar til løbende opdateringer, som sendes ud flere gange om året. Det kræver et særligt fokus på effektiv drift af applikationerne, hvis stabiliteten i applikationerne skal opretholdes og konkurrenceevnen bevares. I dette webinar bliver du inspireret til, hvordan du får mest muligt ud af din investering i Microsoft Dynamics 365 FO med en driftsaftale, så platformen udvikler sig sammen med din forretning.

24. juni 2021 | Læs mere


The intelligent business: From neat idea to reality

The choice to become a more intelligent business and optimize workflows is not always straightforward, but it requires that you take a step back and see the possibilities in other ways. Come inside when we try to focus on the intelligent business. Hear how SAP S / 4HANA makes processes intelligent and transforms traditional workflows.

01. juli 2021 | Læs mere






Premium
Den nye kulørte iMac er så Applesk at det næsten gør ondt – og derfor ville jeg ikke selv købe en
Apple-dyderne lever i allerbedste velgående i selskabets nye, lækre og farverige iMac – og det bør få dig til at se dig om efter noget andet.
Computerworld
Efter Windows 11-lækket: Her er de nye elementer - og lanceringsdatoen
Podcast: Hvad kan Windows 11 tilbyde? Hvad kræver det af dit hardware? Hvornår kommer det? Og hvorfor har NNIT indsat Pär Fors som ny topchef? Ham har vi mødt på hans kontor i Søborg. Få svarene i denne episode af Computerworlds nyhedspodcast.
CIO
Der findes ikke noget vigtigere for din virksomhedskultur end psychological safety
Klumme: Forskningen er entydig: Vidensarbejde er mere effektiv, når du tør stille spørgsmål, rejse kritik og indrømme fejl helt uden frygt for at blive straffet eller gjort til grin. Hvis du ikke har fokus på denne del af din virksomhedskultur, så lever din virksomhed og dine medarbejdere ikke op til deres fulde potentiale.
White paper
Går du glip af fordelene ved at være på flere online markedspladser?
Der er store fordele ved at være på flere e-handelskanaler – men potentielt også mere besvær. I dette whitepaper kan du læse, hvordan du optimerer indsatsen og samler det hele i én platform.