Mærsk Drilling: Sådan gjorde vi indisk service desk til en succes

På to år har Mærsk Drilling vendt et indisk eventyr fra en fiasko til en succes. Det handler om tempo, tålmodighed og dansk ledelse. Her fortæller firmaet, hvordan de løste problemerne langt fra Danmarks blæst og regn.

Artikel top billede

I 2010 var der problemer med Mærsk Drillings service desk, der behandler supportspørgsmål for 26 boreplatforme, der søger efter olie kloden rundt.

Centret, der er placeret i Indien og har indisk ledelse, opnår ikke den fornødne brugertilfredshed.
 
Derfor sætter virksomheden en dansker på et fly til landet for at gribe fat om nældens rod.

Lav kvalitet

Kvaliteten i service desk'en er for dårlig, og der er én klage per 195 henvendelser, hvilket er en del, når man har mellem 230 og 240 henvendelser om dagen.

Derfor valgte borebisserne at sadle om.

"Vi tager simpelthen selv ledelsesansvaret og kontrollen over den indiske leverandør"

"Vi valgte at skrive en ny business case, der kunne løse problemerne og kortlægge forretningens ønsker," fortæller Henrik Jordt fra Devoteam, der er specialist i Service Management og konsulent i opstartsfasen.

Der blev ikke pillet ved geografien, men ledelsen af projektet blev strammet alvorligt op.

"Vi tager simpelthen selv ledelsesansvaret og kontrollen over den indiske leverandør."

Men den aktion er behæftet med en del overvejelser og praktiske problemstillinger.

Mennesker gør forskellen 
Projektledelsen erfarer nemlig, at det i stor udstrækning handler om organisationsudvikling frem for værktøjer. Det er mennesker, der skal gøre forskellen. 

"Vi skiftede en indisk chef ud med en dansker, og det vendte billedet"

Målet med projektet er at opnå en højere brugertilfredshed, forretningsmæssig forståelse og at få forventningsafstemt med leverandøren.

Planlægningen har klarlagt målet, men nu skal vejen, rækkefølgen og ikke mindst tempoet defineres, og her er usikkerheden mere jordnær.

"Langt hen ad vejen måtte vi føle os frem," lyder det fra Henrik Jordt, da han fortæller om projektet.

Og i den proces blev en dansker fløjet til Indien. 

"Vi skiftede en indisk chef ud med en dansker, og det vendte billedet."

Den dansker, der blev sendt af sted for to år siden, hedder Tommy H. Frost.

"Det væsentligste i vendingen af projektet har været tålmodighed og at lytte for at forstå udfordringerne," siger han på en Skype-forbindelse fra Indien.

"På den ene side skal vi lave projektplanlægning, men på den anden side må planlægningen ikke være for stram,"

"Det tager tid at forstå problemer i en anderledes kultur"

Og han peger på, at kunsten består i at implementere i det tempo, som de ansatte kan følge med i. Samtidig er service desk'en blevet integreret i it-afdelingen, hvilket har givet trygge rammer for projektet. 

"Det vi har lært er, at det tager tid at forstå problemer i en anderledes kultur. Og så har det været en stor opgave at gå fra en meget stiv indisk ledelsesform til en dansk og mere demokratisk ledelsesform," fortæller han.

Vaskemaskine viste succesen

Men Mærsk Drilling har vist, at det sagtens kan lade sig gøre. 

"Man skal undgå at tvinge folk, og man skal acceptere, at der er forskelle, men det må aldrig blive en undskyldning for ikke at få tingene gjort," siger Henrik Jordt.

Resultaterne er håndfaste.

"Brugertilfredsheden er steget med 30 procent, tiden for sagsbehandling er halveret og så gik medarbejderudskiftningen fra 80 procent om året til 0 procent i de sidste to år."

Den danske struktur har givet tryghed og stabilitet på den modsatte side af kloden.

"Den største hædersbevisning var, da service desk'en fik en henvendelse fra en boreplatform, som havde problemer med vaskemaskinen. Det har intet med it-hjælp at gøre, men viste, at folk ved, at vi løser problemerne." 

I dag er der 25 medarbejdere, der arbejder døgnet rundt i det indiske center.

Læs også:

Sådan styrer dansk CIO en global organisation

Dansk it-chef: Efter oprydning har vi 7.000 databaser

Annonceindlæg fra Jyske Bank

Jyske Bank styrker tilstedeværelsen i København med indflytning i Glaskuben

Jyske Bank er rykket ind i Glaskuben på Kalvebod Brygge, et markant byggeri i hjertet af København. Knap 1.000 arbejder her, heraf 200 i IT, med nye rammer for samarbejde, innovation og udvikling.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job