Stort serverudbud: Én leverandør kan score kæmpe-ordrer

Ny offentlig indkøbsaftale vil skabe monopol på at levere servere til 68 kommuner.

Artikel top billede

It-forhandlere, der kan skaffe billige servere, har nu en gylden mulighed for at få foden indenfor døren i it-afdelingerne hos en lang række af landets kommuner.

Staten og Kommunernes Indkøbsservice (SKI) har nemlig netop sendt en ny indkøbsaftale (50.45) for servere i udbud. Der er tale om en treårig såkaldt forpligtende rammeaftale, som omfatter i alt 68 kommuner.

SKI skriver i sit udbudsmateriale, at kun en enkelt it-forhandler vil lov til at sælge på aftalen, som forventes at udløse en omsætning på 82 millioner kroner i løbet af de tre år, hvor aftalen løber. Vinderen af udbuddet får dermed monopol på at levere servere til de kommuner, der har tilsluttet sig aftalen.

Kravene for at komme i betragtning til aftalen er dog skrappe. Firmaer, der byder ind på aftalen, skal kunne levere mindst fire forskellige servere, som så igen hver især skal kunne leveres i hele syv forskellige konfigurationer.

Kravet om flere servermærker betyder, at store server-producenter som HP, IBM og Dell i praksis er udelukket fra at byde direkte på aftalen. De må så i stedet håbe på at kunne sælge gennem forhandlere, der kan byde ind på tværs af serverfabrikater.

Det fremgår i øvrigt af udbudsmaterialet, at SKI stiller krav om, at tilbudsgivere i deres seneste regnskab har en soliditetsgrad på 10 procent og en egenkapital på mindst 20 millioner kroner.

Det indskrænker favoritfeltet betydeligt, men kilder i branchen regner det for givet, at store it-leverandører som Atea, KMD, Dustin og Comm2ig nærmest pr. automatik vil byde ind på aftalen.

Hvem der i den sidste ende vinder udbuddet, bliver ifølge udbuddet alene et spørgsmål om, hvem der kan love den laveste pris.

Den endelige afgørelse falder ved en såkaldt e-auktion, hvor de forskellige tilbudsgivere skal byde hinanden ned i pris, indtil den endelige vinder er fundet.

Læs også:

Derfor dropper dansk it-firma offentlige kunder

Kapløb om kæmpe it-kontrakt: Her er favorit-feltet

Annonceindlæg fra Salesforce

Sådan høster det offentlige værdi af AI-agenter

AI-agenter skaber allerede resultater i kommunal sammenhæng, men det kræver klare mål og viden om mulighederne for at få størst gevinst af indsatsen.

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S