Stortest: Hvad kan bedst betale sig - lokal serverpark eller cloud?

Står du og skal investere i en ny serverløsning? I dag findes der flere alternativer til blot at købe en ny serverpark. Her tænker vi især på at udskifte alle de fysiske servere med en cloud-løsning - men hvordan ændrer det omkostningerne?

Cloud-tjenesterne bliver mere og mere modne og begynder at ligne reelle alternativer til den lokale serverpark. Men hvor godt fungerer skyens tjenester egentlig, og er der penge at spare ved at bruge dem?

Disse spørgsmål vil vi her undersøge nærmere ved hjælp af et scenarie, hvor en hypotetisk virksomhed skal til at investere i en ny serverløsning og i den forbindelse sammenligner funktioner og omkostninger ved henholdsvis køb af nye fysiske servere og tjenester i skyen.

Af hensyn til omfang og fokus vil vi her ikke behandle hybridløsningen, hvilket ellers kunne være en rimelig mulighed i virkeligheden, men sammenligner blot en 100 procent lokal løsning med en 100 procent cloud-baseret løsning.

Hvis du er i tvivl, om denne sammenligning er relevant for din egen virksomhed, så tag et kig på den mere detaljerede beskrivelse af scenariet herunder.

Som cloud-leverandør anvender vi Microsoft og selskabets tjenester Azure, Office 365 og Windows Intune. Det viser sig, at vi i vores tænkte scenarie vil kunne sænke omkostninger med cirka 40 procent ved at vælge cloud-løsningen. Lyder det interessant? Så læs videre, for i denne artikel beskriver vi, hvordan det kan lade sig gøre.

Scenariet
En mellemstor virksomhed, som skal til at investere i en ny serverpark og en ny storage-løsning. Herudover skal klient-pc'erne moderniseres.

Virksomheden overvejer, om det er på tide at tage skridtet til cloud i stedet for at opbygge en ny traditionel serverløsning i form af et virtualiseret miljø baseret på Hyper-V.

Går man cloud-vejen vælger man også at bruge cloud-tjenesten Windows Intune og Office 365 som kontorpakke.

Virksomhedens behov ved lokal løsning:
150 brugere med 100 stationære pc'er og 50 bærbare (150 licenser til klienternes styresystem og programmer)

To SQL Server (database- og rapportserver)
En Exchange-server
En SharePoint-server
En Lync-server
En Clickview-server
En server til ERP

En fil-/printserver
To domænecontrollere
En terminalserver (RDSH)

Der er behov for lagring af tre terabyte data, mens iSCSI-baseret SAN (storage area network) giver tilstrækkelig ydeevne.

Virksomheden kræver en oppetid på mindst 99,9 procent i it-miljøet.

Der er brug for spamfilter og beskyttelse mod malware i forbindelse med e-mail. Klienterne er i forvejen indkøbt og kører i dag Windows 7 OEM, men de skal licenseres til Windows 8 Enterprise. Cloud-løsningen har ikke brug for disaster recovery, men det har den lokale løsning. Begge løsninger skal bruge backup.

De to alternativer bruger den samme router til internetforbindelsen.

Vi antager, at båndbredden (100 megabit op og ned) til afdelingskontoret er tilstrækkelig til at arbejde med cloud-baserede servere. Virksomhedens investering skal holde i mindst fire år, hvorefter der skal foretages nyt indkøb.

Belastningen i it-miljøet er ikke overvældende. Det vurderes, at det er tilstrækkeligt med to værtsservere i den lokale løsning, mens de fleste roller kan udfyldes af små eller mellemstore instanser af servere i cloud-løsningen. Klienterne skal køre Office 2013.

Artiklen fortsætter på næste side...




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Customer Experience 2021 - fokus på CX-strategi og teknologi til at forankre kundeoplevelsen

De gode kundeoplevelser er altafgørende for virksomheden, og netop derfor er det nødvendigt at have fokus på CX-strategi og teknologi, der kan være med til at forbedre kundeoplevelsen endnu mere. Det kræver tid og ressourcer, men det gavner hele virksomheden på lang sigt.

03. december 2020 | Læs mere


Træf det rigtige cloud-valg: Hør om mulighederne med hybrid- og multi-cloud

Vi kan ikke komme udenom, at cloud-teknologien bare vokser og vokser. Den giver adgang til store fordele for din virksomhed, men det kræver at virksomheden træffer strategiske, arkitektoniske og teknologiske vælg. Få indblik i, hvordan ud kan få sikkerhed, release cycles og andet til at gå op i en højere enhed.

09. december 2020 | Læs mere


Er du klar til at rekruttere de attraktive it-talenter i 2021?

Hvad betyder aller mest for danske it-kandidater, og har corona været med til at skubbe til it-kandidaternes værdisæt? Det gennemgår vi på denne times webinar, hvor der naturligvis også vil være plads til spørgsmål og mulighed for videre dialog.

10. december 2020 | Læs mere






Premium
KMD kan nærme sig halvering af medarbejderstaben i Danmark på få år: Så mange ansatte har selskabet sagt farvel til
For fem år siden var KMD det største danske it-selskab, men over årene er medarbejderstaben i Danmark faldet dramatisk. Ifølge en lækket PowerPoint fortsætter tendensen i 2021. Se den voldsomme nedgang i antallet af ansatte hos KMD her.
Computerworld
Bitcoinen nåede lige at kulminere igen – men så kom krakket
Der blev sat en ny rekord for bitcoinens værdi i år – men godt 24 timer efter blev der høvlet næsten 20.000 kroner af den.
CIO
Podcast: Her er seks gode råd om ledelse og digitalisering fra danske top-CIO'er
The Digital Edge: Vi har talt med 17 af Danmarks dygtigste digitale ledere - og samlet deres seks bedste råd om digitalisering og ledelse. Få alle rådene på 26 minutter i denne episode af podcasten The Digital Edge.
Job & Karriere
Se Waoos forklaring: Derfor har selskabet fyret topchef Jørgen Stensgaard med omgående virkning
Waaos bestyrelse opsiger fiberselskabets topchef, Jørgen Stensgaard, der fratræder med omgående virkning. Se hele forklaringen fra Waao her.
White paper
Sådan sælger du nemt IT-sikkerhed og backup som en service – og styrker din indtjening
Den klassiske forhandlermodel med salg af produkter er under pres. Som IT-forhandler er du enormt konkurrenceudsat og de kunder der køber, er ikke altid loyale. Den hårde konkurrence giver samtidig stærkt begrænsede margener. For kunden er det er mere besværligt købe produkter end det er at købe services og du risikerer derfor, at kunden smutter over til en nemmere og mere fleksibel løsning - det vil sige til nogen, der sælger services. Nøglen til vækst er ofte at påtage sig rollen som managed service provider. Her tilbyder du en pakke af services, der komplementerer primærproduktet og løser en udfordring for kunden – og styrker dit salg og din indtjening. Du opnår en løbende indtægt, en tættere relation til dine kunder og en fleksibilitet og skalerbarhed, som kun skyen kan tilbyde. Et oplagt eksempel er en kombination af salg af services som cyberbeskyttelse og backup. I denne hvidbog får du konkrete råd til, hvordan du kommer i gang med at optimere din forretningsmodel.