Dansk udviklerhus bygger din app på 72 timer

På 72 timer har du en færdigbygget app, som er klar til at blive lagt i Windows Store. Et lille dansk firma har valgt en helt speciel og meget hurtig måde at udvikle apps på. Se med her.

Artikel top billede

Build, San Francisco: It-udvikling forbindes ofte med lange kode-forløb og besværlige arbejdsgange.

Men sådan behøver det ikke nødvendigvis at være.

Et lille dansk firma har valgt at vende tingene på hovedet, og de udvikler en flyvefærdig app på bare 72 timer.

"Vi starter fredag morgen, og når vi går hjem søndag aften, har kunden en færdig app, der er klar til at blive frigivet i Windows Store," fortæller Thomas Martinsen, der er stifter af firmaet Bluefragments, som har specialiseret sig i at udvikle apps til Microsofts platforme.

"Vi er i gang i 24 timer i døgnet. Vi sover, spiser og arbejder sammen med vores kunde, når vi har vores kode-camps. Det er som at være opfinder, hvor klimaks kommer inden for en opmålt tid."

Vi mødte ham i San Francisco, hvor han var deltager på Microsofts udviklerkonference Build.

Konferencen samler Microsoft-udviklere fra hele kloden til en opdatering af, hvad kode-virksomheden kan tilbyde dem i fremtiden.

Han fortæller om den utraditionelle måde at bygge apps på.

"Ideen opstod egentlig fordi, vi ville vise vores kunder, at det ikke behøver at tage ret lang tid at komme i gang med apps. Vi fik muligheden for at bygge en app til fodboldklubben FCK, og vi valgte at gøre det i lyntempo. Samtidig ville vi også gerne adskille os fra de andre konsulenter på markedet, og valgte derfor en niche indenfor Microsofts teknologier," fortæller han.

Det betyder, at virksomheden udelukkende arbejder med Windows 8 og Windows Phone-projekter men med blikket rettet mod Xboksens app-muligheder.

En af Microsofts annonceringer på Build-konferencen var nemlig, at virksomhedens platforme rykker tættere på hinanden, så kode udviklet til Windows Phone kan genbruges til Xbox eller Windows 8.

Kode-festen skydes i gang om morgenen

"Når vi går i gang fredag morgen, samles udviklere, designere og kunden til et møde, hvor jeg fortæller, hvad vi skal lave i de kommende tre dage. Vores udviklere kender kundens navn på forhånd, men aner ikke, hvad de skal udvikle."

Efter en introduktion på en time bliver folkene opdelt i grupper og arbejdet skydes i gang. Kunden sidder med i hele processen, og kan træffe aktive beslutninger i selve forløbet.

"Denne arbejdsmetode kræver, at man kender hinanden rigtig godt både fagligt og socialt. Det er en ret vild oplevelse. Men det stiller store krav til vores medarbejdere. De skal også synes, det er sjovt."

Den tre år gamle virksomhed har i dag 17 ansatte.

Hvad er fordelen ved at arbejde på denne måde?

"Når folk bliver presset rigtig, og man arbejder på et ekstremt projekt, bliver folk knyttet meget tæt sammen. Både kunder og udviklere. Det er en kæmpe bonus i forholdet til vores kunder," siger Thomas Martinsen, der egentlig er uddannet bankassistent og autodidakt indenfor udviklingsgenren.

"Samtidig er det en kickstart af app-strategien for en virksomhed. Det er ikke svært at komme i gang med apps, og det understreger forløbet tydeligt. Sidst men ikke mindst er en app en meget begrænset opgave. Derfor passer formatet godt til at løse den opgave," lyder det fra Thomas Martinsen.

For at kunne levere på den korte tid, har virksomheden opbygget en værktøjskasse i eksempelvis Visual Studio med koderedskaber, der er klar til brug i forskellige situationer.

Det er dog også et forberedende arbejde, før de 72 timer kodning skydes i gang.

"Vi forbereder kundernes ønsker og behov før selve kodearbejdet. På den måde kan vi holde, hvad vi lover og være helt i mål på de 72 timer. Hvis vi ikke lukker og slukker projektet søndag aften, så er det hele spildt, derfor er vi nødt til at forberede os. Det er sort eller hvidt, og når man sidder 15 udviklere, skal der virkelig være fokus på målet."

Hvad er de største forhindringer i udviklingen af apps til Microsofts platform?

"Det er helt klart, at udbredelsen af eksempelvis telefoner med Windows Phone ikke er så høj. Når en kunde har en hvis portion penge til at bygge en app, så bliver enheder med størst penetration ofte valgt. Det slås vi med."

Er I der Roskilde!

I et enkelt tilfælde har Bluefragments dog arbejdet helt uden forudgående planlægning.

Det skete i forbindelse med udviklingen af en app til Roskilde Festivallen.

"Et af de vildeste projekter, vi har lavet, er en app til festivalen," fortæller han.

"Vi mødtes i en hangar i Roskilde sammen med festival-folkene uden at have forberedt noget som helst. Eneste krav var et oversigtskort og et program. Der blev vi virkelig udfordret på ideer om vilde funktioner."

Efter at have fordøjet udfordringen med den første app er Bluefragments udviklere i gang med at bygge nogle af de ideer ind i festival-appen til 2014-udgaven af den store rock-komsammen.

"En af de ting, der kommer i den nye udgave, er en funktion, som kan vise vej hjem til teltet om natten.
Ligeledes kan man sætte kryds ved de telte, hvor de søde piger, bor og genfinde placeringen næste morgen," fortæller Thomas Martinsen.

Fut i fartbøderne

Det seneste 72-timers projekt er en app til politiet på Island, der blandt andet kan benyttes til at udskrive fartbøder.

"Det er ret besværligt, at udskrive fartbøder på Island. Det kræver, at man udfylder 150 felter i en formular, fordi der skal tages en lang række hensyn."

Ved at gøre det digitalt fra telefonen, kan de klare opgaven uden kuglepen og gennemslagspapir, hvilket gør processen betydeligt hurtigere for betjentene i det lille ø-rige mod nord.

Læs også:
Microsoft-direktør: Vi lever i den vildeste it-tid

Anders Hejlsberg: Fantasien har ingen grænser længere

Derfor er programmører vigtigere end nogensinde

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Andre events | Valby

    CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

    Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job
    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S