Artikel top billede

Foto: Povl D. Rasmussen. (Foto: Povl D. Rasmussen)

Telenor skodder 120.000 webmail-kunder - kvaliteten er for dårlig

Inden for de næste måneder er det slut med at have en e-mailadresse hos Telenor. Læs her, hvorfor selskabet slår 120.000 mail-adresser ihjel.

Teleselskabet Telenor har valgt at lukke sin mail- og hjemmesidetjeneste til upload af flade HTML-hjemmesider.

Det betyder, at omkring 120.000 nuværende og tidligere kunder skal til at flytte fra en Telenor-mailadresse til en anden webmail.

Lukningen skyldes ifølge selskabets hjemmeside, at tjenesterne ikke længere har den kvalitet, som man ønsker at tilbyde sine kunder.

"Vi har som bekendt haft en del problemer med vores mail-services, der er ret utidssvarende," fortæller Telenors kundedirektør Jesper Hansen til Computerworld og fortsætter: 

"I den sammenhæng har vi simpelthen stået over for valget, om vi skulle foretage nye investeringer og konkurrere mod selskaber som Microsoft og Google eller helt lukke ned. På den baggrund har vi så valgt at lukke for mailservices," siger han.

Find ny mail-adresse

Jesper Hansen forklarer, at de omkring 120.000 Telenor-mailbrugere snart skal ud at finde nye mailadresser.

Det skyldes, at brugernes nuværende Telenor-, Tiscali-, Cybercity- eller anden Telenor-mailadresse vil blive lukket og slukket for evigt over de kommende måneder frem mod juli.

Kundedirektøren bedyrer, at lukningen er en overvejelse om investeringer snarere end en besparelse på mailserver-driften for de gratis mail-adresser, der er blevet udstedt fra diverse Telenor-selskaber gennem årene.

"Vi har selvfølgelig mail-servere kørende, men jeg regner faktisk med, at lukningen af mailadresserne i første omgang ikke giver en besparelse, da vi vil have ekstra travlt, når kunderne ringer ind og skal have hjælp til at oprette nye webmails," siger han.

20 år gamle adresser

De første af Telenors mail-adresser daterer sig tilbage til Cybercity-tiden i midt-90'erne da de blev stanget ud som en værdiforøgelse til de traditionelle modemforbindelser, som kunderne købte.

I alt findes der over en million Telenor-mailadresser, men selskabet har observeret brugen over tre måneders tid og kunne konstatere, at det kun var godt 10 procent, der rent faktisk loggede ind.

Ud af de 10 procent, svarende til 120.000 mailadresser, er kun omkring halvdelen nuværende Telenor-kunder, mens resten i mellemtiden har fundet andre teleselskaber.

Kan godt forstå kundernes irritation

Til sommer er det så helt slut med at tjekke mail i Telenor-regi.

"Indtil videre har vi informeret 5.000 brugere, og her henviser vi til hjælp på både vores hjemmeside og ved at ringe til kundeservice for at blive guidet igennem oprettelsen af en ny mailadresse," fortæller Jesper Hansen.

Forstår irritation

Folk har jo haft deres mail-adresser i 5, 10 eller 20 år, fordi de har spredt mailadresserne ud til venner, familie og bekendte. Kan du forstå, hvis de bliver irriterede over at skulle til at skifte mail-adresse nu?

"Ja, helt sikkert, det ville jeg også blive. Forhåbentligt ender det dog med, at de føler sig hjulpet igennem vores hjemmeside eller kundeservice og får et bedre produkt andre steder."

Helt specifikt anbefaler Telenor i denne sammenhæng, at de nuværende kunder hopper over på enten Microsofts Outlook.com (tidligere Hotmail) eller Googles Gmail.

"Vi har gratis tilbudt en mailservice på 40 megabyte, som der ikke bliver investeret nok i, mens de andre har investeret milliarder af kroner på at give fem gigabyte på deres mail-services. Så vores kunder skal forhåbentligt nok blive glade for deres nye mail-services i sidste ende," siger Jesper Hansen.

Når Telenors mailbrugere får en informationsmail om lukningen, har de tre måneder til at finde en ny mailudbyder og -adresse.

Læs også: 
60.000 danske mail-kunder i sort

Mail-system i sort hos stor dansk operatør - massevis af danskere ramt




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Itm8 | IT Relation A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Compliance og strategisk it-sikkerhed efter DORA

Finansielle koncerner har i snit 85 sikkerhedsløsninger i drift – men er i snit op til 100 dage om at opdage et igangværende cyberangreb. Ydermere viser øvelser, at det typisk tager 4-6 uger at rense og genetablere sikker drift af centrale systemer efter et stort angreb. Fokus for dagen vil derfor være på henholdsvis governance samt om, hvordan du som it-leder i den finansielle sektor skal kunne håndtere fremtidens cybertrusler og arbejde effektivt med sikkerhed på et strategisk niveau.

04. april 2024 | Læs mere


EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

16. april 2024 | Læs mere


IAM - din genvej til højere sikkerhed uden uautoriseret adgang og datatab

På denne dag udforsker vi de nyeste strategier, værktøjer og bedste praksis inden for IAM, med det formål at styrke virksomheders sikkerhedsposition og effektiviteten af deres adgangsstyringssystemer og dermed minimere risikoen for uautoriseret adgang og datatab. Og hvordan man kommer fra at overbevise ledelsen til rent faktisk at implementere IAM?

18. april 2024 | Læs mere