Dansk online-kæmpe får milliongevinst i hårdt marked

Effektiviseringer sender millioner ned på bundlinien hos stor dansk it-forhandler.

Artikel top billede

Trods stenhård konkurrence på markedet for online-salg af it-varer kan en af markedet største spillere, Proshop, nu melde om kraftigt stigende overskud.

I selskabets seneste regnskab ender resultatet før skat på 10,3 millioner kroner. Det er en stigning på mere end 60 procent sammenlignet med året før, da overskuddet lød på 6,3 millioner kroner.

Hos Proshop siger en tilfreds direktør Morten Duch, at det øgede overskud hænger sammen med et målrettet arbejde med at fintune interne processer og ikke mindst styre udgifterne til at fragte varerne ud til kunderne.

Det har øget bruttoindtjeningen med mere end fire millioner kroner, som ryger direkte ned på bundlinien.

"Vi har de senere år kørt meget hårdt på med en optimering af forretningen, og det er det, vi nu ser resultaterne af," siger Morten Duch, som i dag er chef for i alt 60 fuldtidsmedarbejdere.

Proshop, der er ejet af Expert-koncernen, offentliggør ikke sin omsætning, men selskabet har tidligere bekræftet, at man årligt har en volumen på mere end en halv milliard kroner, og i det netop overståede regnskabsår er omsætningen vokset yderligere. En del af forklaringen er, at Proshop har satset på salg til også det svenske og norske marked.

Øget konkurrence fra udlandet

Morten Duch siger, at markedet for online-salg af it-varer er blevet konsolideret yderligere. Mange mindre butikker er forsvundet, mens handelen bliver koncentreret på en udvalgt flok af forhandlere som eksempelvis norske Komplett, det svensk-ejede Dustin, Wupti og Computersalg.

Senest har også den svenske forhandler Webhallen forsøgt at få fodfæste i Danmark.

"Det har påvirket markedet, og det er noget, vi holder øje med," lyder det fra Morten Duch.

Han kan samtidig glæde sig over, at Proshop siden den økonomiske krise slog igennem i 2008 har formået at holde fast i og øge sin omsætning. Det tager han som udtryk for, at en større del af it-salget til privatforbrugere er flyttet over på online.

"Markedet har det fint, og vi ser en rimelig stabil vækst. Så vi kan ikke mærke krisen. Da den kom, så vi aldrig noget dyk i omsætningen. Det tager vi også som udtryk for, at vi har taget markedsandele," siger Morten Duch.

Direktøren forventer, at Proshop i 2014 vil kunne præstere et lige så pænt resultat som i 2013.

Læs også:

Her er Sjællands største onlinesucces

Få historien: It-butikkernes vilde rutsjetur

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Andre events | Valby

CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly