Nykredit: Sådan beskytter vi kunderne mod tys-tys-kilder

Nets-lækagen sætter spor i hele finanssektoren. Sikkerheden bliver set efter i sømmene for at sætte alt ind mod, at kunderne mister tilliden til finansbranchen. Se, hvordan Nykredit griber sikkerheden an.

Artikel top billede

Interview:
"Det første, jeg gjorde, da jeg hørte om lækagen i Nets, var at undersøge, om vi benytter eksterne konsulenter til, og om den omtalte person har været ansat i vores virksomhed," fortæller Bente Overgaard, der er koncerndirektør i Nykredit.

Som en rygmarvsreaktion blev der den dag sendt mange mails fra hendes postprogram til blandt andet it-afdelingen.

"Vi anvender ikke eksterne konsulenter til overvågning, så det var hurtigt på plads. Herefter undersøgte vi personansættelser, og igen var der intet sammenfald. Men episoden gav også en anledning til at gennemgå vores egen sikkerhed," fortæller hun til Computerworld.

"Det er rigtig ulykkeligt, at der er misbrug af finansoplysninger. Det kan skabe en mistillid til hele finansbranchen, som ellers er baseret på et tillidsforhold mellem kunde og bank. Vi skal sikre os mod, at medarbejdere misbruger deres stillinger med så mange midler som muligt," siger hun.

I samme åndedrag fortæller hun, at der ikke kan gives en skudsikker garanti mod lækager.

"Det lader sig desværre ikke gøre at eliminere risikoen helt. Hvis en personer vil overtræde reglerne, så kan det lade sig gøre. Men vi gør, hvad vi kan for at forhindre det."

Forretningen bygger på åbenhed

Kunderådgivning i en bank kræver adgang til informationer, og derfor vil bankansatte kende til kundekredsens privatøkonomi.

"I Nykredit har rådgiverne adgang til de relevante data om kunder, for at de kan rådgive bedst mulig."

Derfor udpensles medarbejderansvar og tavshedspligt - og overtrædelse af disse - også udførligt i ansættelsessituationer, fortæller hun.

"Men vi skærmer også informationerne af, for det er bestemt ikke ligegyldigt hvem, der har adgang til hvad."

Så en lækage af den type, vi har set hos Nets, kan ikke ske i Nykredit?

"Det kan jeg desværre ikke helt udelukke, men det er ikke noget, jeg går og er bange for. Vi lægger stor vægt på sikkerheden, og risikoen for at blive opdaget af vores overvågningssystemer er stor. Vi har også en sund medarbejderkultur i Nykredit, og det betyder meget for tilliden."

Automatisk it-kontrol

Ud over tillidsforholdet mellem arbejdsgiver og medarbejder har Nykredits it-afdeling også defineret et automatiseret system, der blandt andet kan anvende log-data til at få alarmklokkerne til at ringe, hvis der dukker uregelmæssigheder op.

"Vi kan følge og logge på de søgninger, der foretages i vores systemer. Vi har opbygget aktive it-sikkerhedsmekanismer, der automatisk ser transaktioner efter i sømmene. Uregelmæssigheder ryger over i en manuel procedure, og i yderste konsekvens bliver den enkelte medarbejder opsagt," fortæller hun.

Så kontrol foregår ikke bare efter fornemmelse?

"Nej, det gør den absolut ikke. Alle i finanssektoren er klar over, at tillid er et kerneområde, der ikke må sættes over styr."

"Det er naturligvis ikke et filter, der er hundrede procent sikkert, men det er efter vores overbevisning så sikkert, som vi kan skabe det på nuværende tidspunkt. Processen er dog under konstant kontrol af vores it-chef og revisionen."

Min nabos data

Kan min bankrådgiver se oplysninger om min nabo, selv om min nabo ikke er kunde hos den samme rådgiver?

"Vi er i den situation, at der foregår rådgivning på flere forskellige måder. Nogle betjenes via call-centre andre via nettet eller rådgivere. Den moderne teknologi åbner mange forskellige veje ind i en finansvirksomhed. Derfor er oplysninger ikke forbeholdt specielle rådgivere. Men det ændrer ikke ved, hvad man må, og ikke må, som rådgiver," siger hun.

Er dette sikkerhedsområde noget I samarbejder om med konkurrerende banker?

"Området er vitalt for alle pengevirksomheder, og vi har et samarbejde på tværs af sektoren via Finansrådet. Ingen har interesse i at havne i en situation, hvor der er mistillid til branchen, og derfor udveksler vi erfaringer. Når vi opdager, at andre gør det bedre end os, så tager vi ved lære af det."

Arbejder I mod fælles standarder for sektoren?

"Det er svært, fordi vi har forskellige procedurer og it-systemer, men det er oplagt at arbejde mod et fælles retningslinjer og måske nogle standarder, der sætter rammer for sikkerheden."

Læs også:
It-sikkerhedsprocedurer i Nets har manglet kontrol i årevis

Det kan vi lære af Se og Hør-skandalen

Nets og IBM har kendt til data-lækager i lang tid

Her er læren af lækage-skandalen i Nets

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job