Artikel top billede

Nykredit: Sådan beskytter vi kunderne mod tys-tys-kilder

Nets-lækagen sætter spor i hele finanssektoren. Sikkerheden bliver set efter i sømmene for at sætte alt ind mod, at kunderne mister tilliden til finansbranchen. Se, hvordan Nykredit griber sikkerheden an.

Interview:
"Det første, jeg gjorde, da jeg hørte om lækagen i Nets, var at undersøge, om vi benytter eksterne konsulenter til, og om den omtalte person har været ansat i vores virksomhed," fortæller Bente Overgaard, der er koncerndirektør i Nykredit.

Som en rygmarvsreaktion blev der den dag sendt mange mails fra hendes postprogram til blandt andet it-afdelingen.

"Vi anvender ikke eksterne konsulenter til overvågning, så det var hurtigt på plads. Herefter undersøgte vi personansættelser, og igen var der intet sammenfald. Men episoden gav også en anledning til at gennemgå vores egen sikkerhed," fortæller hun til Computerworld.

"Det er rigtig ulykkeligt, at der er misbrug af finansoplysninger. Det kan skabe en mistillid til hele finansbranchen, som ellers er baseret på et tillidsforhold mellem kunde og bank. Vi skal sikre os mod, at medarbejdere misbruger deres stillinger med så mange midler som muligt," siger hun.

I samme åndedrag fortæller hun, at der ikke kan gives en skudsikker garanti mod lækager.

"Det lader sig desværre ikke gøre at eliminere risikoen helt. Hvis en personer vil overtræde reglerne, så kan det lade sig gøre. Men vi gør, hvad vi kan for at forhindre det."

Forretningen bygger på åbenhed

Kunderådgivning i en bank kræver adgang til informationer, og derfor vil bankansatte kende til kundekredsens privatøkonomi.

"I Nykredit har rådgiverne adgang til de relevante data om kunder, for at de kan rådgive bedst mulig."

Derfor udpensles medarbejderansvar og tavshedspligt - og overtrædelse af disse - også udførligt i ansættelsessituationer, fortæller hun.

"Men vi skærmer også informationerne af, for det er bestemt ikke ligegyldigt hvem, der har adgang til hvad."

Så en lækage af den type, vi har set hos Nets, kan ikke ske i Nykredit?

"Det kan jeg desværre ikke helt udelukke, men det er ikke noget, jeg går og er bange for. Vi lægger stor vægt på sikkerheden, og risikoen for at blive opdaget af vores overvågningssystemer er stor. Vi har også en sund medarbejderkultur i Nykredit, og det betyder meget for tilliden."

Automatisk it-kontrol

Ud over tillidsforholdet mellem arbejdsgiver og medarbejder har Nykredits it-afdeling også defineret et automatiseret system, der blandt andet kan anvende log-data til at få alarmklokkerne til at ringe, hvis der dukker uregelmæssigheder op.

"Vi kan følge og logge på de søgninger, der foretages i vores systemer. Vi har opbygget aktive it-sikkerhedsmekanismer, der automatisk ser transaktioner efter i sømmene. Uregelmæssigheder ryger over i en manuel procedure, og i yderste konsekvens bliver den enkelte medarbejder opsagt," fortæller hun.

Så kontrol foregår ikke bare efter fornemmelse?

"Nej, det gør den absolut ikke. Alle i finanssektoren er klar over, at tillid er et kerneområde, der ikke må sættes over styr."

"Det er naturligvis ikke et filter, der er hundrede procent sikkert, men det er efter vores overbevisning så sikkert, som vi kan skabe det på nuværende tidspunkt. Processen er dog under konstant kontrol af vores it-chef og revisionen."

Min nabos data

Kan min bankrådgiver se oplysninger om min nabo, selv om min nabo ikke er kunde hos den samme rådgiver?

"Vi er i den situation, at der foregår rådgivning på flere forskellige måder. Nogle betjenes via call-centre andre via nettet eller rådgivere. Den moderne teknologi åbner mange forskellige veje ind i en finansvirksomhed. Derfor er oplysninger ikke forbeholdt specielle rådgivere. Men det ændrer ikke ved, hvad man må, og ikke må, som rådgiver," siger hun.

Er dette sikkerhedsområde noget I samarbejder om med konkurrerende banker?

"Området er vitalt for alle pengevirksomheder, og vi har et samarbejde på tværs af sektoren via Finansrådet. Ingen har interesse i at havne i en situation, hvor der er mistillid til branchen, og derfor udveksler vi erfaringer. Når vi opdager, at andre gør det bedre end os, så tager vi ved lære af det."

Arbejder I mod fælles standarder for sektoren?

"Det er svært, fordi vi har forskellige procedurer og it-systemer, men det er oplagt at arbejde mod et fælles retningslinjer og måske nogle standarder, der sætter rammer for sikkerheden."

Læs også:
It-sikkerhedsprocedurer i Nets har manglet kontrol i årevis

Det kan vi lære af Se og Hør-skandalen

Nets og IBM har kendt til data-lækager i lang tid

Her er læren af lækage-skandalen i Nets




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Webinar: Tør du håndtere cyberberedskabet på egen hånd?

Der er akut behov for at øge visibilitet, indsigt og overblik, hvis man som virksomhed skal have en chance for at afværge og minimere skaden ved cyberangreb. Trusselsbilledet udvikler sig imidlertid så hastigt, at opgaven let vokser selv større virksomheder, med en eller flere dedikerede IT-sikkerhedsansvarlige, over hovedet. Bliv klogere på dette seminar.

22. september 2021 | Læs mere


GDPR i dagligdagen: Vedligeholdelse og tilsyn

Det er efterhånden ved at være noget tid siden, at vi blev introduceret til GDPR, og alle organisationer har med tiden fået styr på dataflow og håndteringen af persondata i organisationen. Mange valg har skulle træffes og det har krævet mange ressourcer. Få overblik over de seneste nye tiltag og udmeldinger fra Datatilsynet samt overblik over de seneste regler, og hvordan du håndterer dem.

23. september 2021 | Læs mere


Årets CISO 2021

I både offentlige og private organisationer er der behov for at uddanne, rekruttere og fastholde de bedste it-sikkerhedsfolk, fordi sikkerhedsudfordringerne konstant forandres. Derfor sætter vi fokus på best practice inden for it-sikkerhed, og vi vil samtidig fremhæve de personer i Danmark, der gør et ekstra stykke arbejde for at styrke den digitale sikkerhed. Vi hylder derfor årets CISO 2021 på denne konference.

05. oktober 2021 | Læs mere






Premium
Ny dansk Oracle-topchef vil sætte skub i den store cloud-udrulning: Vil have flere Oracle-kunder over på cloud
Cloud skal fylde en større del af forretningen hos Oracle Danmark. Ny landechef Marc Jardorf har som hovedprioritet at sikre, at flest mulige kunder kommer med over på den cloud-udrulning, der har præget den amerikanske it-gigant de senere år. " Vi har alle produkterne nu," siger han til Computerworld. Se hans plan her.
Computerworld
Apple præsenterer iPhone 13 og iPhone 13 Pro - se dem her
Snart kan du få fingre i den nye iPhone 13 og iPhone 13 Pro. Bliv klogere på de to helt nye iPhones her.
CIO
“Der har simpelthen været for få gråhårede medarbejdere involveret i den her udviklingsproces. Folk der ved, hvad der skal til”
"Vi havde ansat nogle unge mennesker i sandaler og med langt skæg for at bryde med det traditionelle it-setup. De her vakse unge mennesker fik også ret hurtigt bygget en supersmart applikation til virksomheden. Men den brager ned, da vi ruller den ud, og den fylder cirka 1,5 procent af alle transaktioner."
Job & Karriere
35-årig kvinde gik amok på hjemmekontoret efter fyring: ”De fjernede ikke min adgang, så jeg slettede p-drevet lol”
En 35-årig kvinde står anklaget for at have slettet 21,3 gigabyte data fra fællesdrevet efter, at hun blev fyret. Nu risikerer hun op til 10 års fængsel.
White paper
Så stor er risikoen i virkeligheden for ransomware
Traditionel risk management undervurderer reelt risikoen for ransomware med op til 30%, men nye metoder kan give den fornødne indsigt.