Artikel top billede

Unge gider ikke digital post: Skal provokeres med quiz

Om en måned skal alle danskere kunne modtage digital post. Det er de unge tilsyneladende ligeglade med, og derfor bliver de nu provokeret ud i en dyst mod ældre medborgere om deres digitale kompetencer.

Unge mellem 15 og 24 år er den befolkningsgruppe, der er sløvest til at få tilmeldt sig digital post, som bliver obligatorisk for alle danskere over 15 om en god måneds tid.

Inden tvangs-tilmeldingen den 1. november er det kun lige over 42 procent af den unge befolkningsgruppe, der har tilmeldt sig digital post.

Til sammenligning ligger landsgennemsnittet på 57,5 procent, mens tilmeldingsprocenten blandt de 65 til 74 årige ligger helt oppe på 57,9 procent.

"Umiddelbart er det paradoksalt, at vi generelt anser de unge som meget digitaliseringsparate, men alligevel er der flere fra ældre befolkningsgrupper, der er tilmeldt digital post," fortæller chefkonsulent Louise Palludan Kampmann til Computerworld.

Skal battle mod Uffe

For at lokke flere unge folk ind i de digitale postkasser, når de modtager skrivelser om alt fra SU-støtte til boligstøtte fra offentlige myndigheder, har Digitaliseringsstyrelsen lanceret en quiz.

"Er du mere digital end en 65-årig?" er navnet på quizzen, hvor de unge kan dyste mod ældre kendisser som Uffe Ellemann Jensen, Ulf Pilgaard og Mimi Jakobsen, når det kommer til digital adfærd.

Men hvorfor vælge noget så old school som en quiz med personer, som med al respekt var en del mere i mediemøllen for et årti eller to år siden?

"Quiz er et kendt og anvendt redskab til at teste sig selv og dele resultater på sociale medier som Facebook. Vi ved, at godt 90 procent af den unge målgruppe stadig er på Facebook, og derfor har vi valgt quizzen som vores måde at udbrede kendskabet på," forklarer Louise Palludan Kampmann fra Digitaliseringsstyrelsen.

Samtidig håber styrelsen på en viral effekt, når deres digitaliseringsparathed bliver målt mod kendisserne.

"En af udfordringerne med digital post er, at de unge ikke er vant til at kommunikere med det offentlige. Og kendskabet og ultimativt tilmeldingen er succeskriterierne for vores kampagne," lyder det fra Louise Palludan Kampmann.

Chefkonsulenten fra Digitaliseringsstyrelsen nævner, at det endnu er for tidligt at sige noget om nogle mærkbare virale effekter af quizzen, der blev sendt i luften i slutningen af sidste uge.

Hver sjette kender ikke digital post

Styrelsen ved til gengæld via målinger fra august, at 83 procent af befolkningen kender digital post.

Det efterlader en sjettedel af befolkningen i uvidenhed omkring den digitale løsning, der kommer om en måned.

Manglende tilmelding kan betyde, at de muligvis går glip af hospitalsindlæggelser, oplysninger om dagpenge, meddelelser fra Skat og anden offentlig kommunikation.

For at få øget kendskabet og dermed og tilmeldingen trykker det offentlige nu på speederen i sine kampagner i trykte medier, online, på plakater i gadebilledet og på tv.

Samtidig holder Digitaliseringsstyrelsen også øje med antallet af fritagelser, som i skrivende stund ligger på 7,7 procent.

"Vi har haft en forventning om, at op mod 20 procent ville søge om fritagelse. De meldinger, vi får fra kommunerne går på, at det tal er højt sat, og vi formentlig vil få flere end 80 procent tilmeldt digital post," siger Louise Palludan Kampmann.

Kampagnen om brugen af digital post løber frem til den 31. januar 2015.

Efter den 1. november skifter kampagnen karakter og går opfordringer om tilmelding til at opfordre folk til at tjekke deres digitale postkasse, som automatisk bliver oprettet til alle danskere over 15.

Læs også:

Digital post er et "man on the moon"-projekt

3,3 millioner danskere skal med: Vil gigantisk it-projekt kunne lykkes?




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Compliance og strategisk it-sikkerhed efter DORA

Finansielle koncerner har i snit 85 sikkerhedsløsninger i drift – men er i snit op til 100 dage om at opdage et igangværende cyberangreb. Ydermere viser øvelser, at det typisk tager 4-6 uger at rense og genetablere sikker drift af centrale systemer efter et stort angreb. Fokus for dagen vil derfor være på henholdsvis governance samt om, hvordan du som it-leder i den finansielle sektor skal kunne håndtere fremtidens cybertrusler og arbejde effektivt med sikkerhed på et strategisk niveau.

04. april 2024 | Læs mere


EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

16. april 2024 | Læs mere


IAM - din genvej til højere sikkerhed uden uautoriseret adgang og datatab

På denne dag udforsker vi de nyeste strategier, værktøjer og bedste praksis inden for IAM, med det formål at styrke virksomheders sikkerhedsposition og effektiviteten af deres adgangsstyringssystemer og dermed minimere risikoen for uautoriseret adgang og datatab. Og hvordan man kommer fra at overbevise ledelsen til rent faktisk at implementere IAM?

18. april 2024 | Læs mere