Windows 10 får næppe kunderne til at storme ned i butikken

Windows 10 ser lovende ud - men hverken Microsoft eller pc-producenterne skal regne med, at det kommende styresystem får kunderne til at storinvestere i nye pc'er.

Artikel top billede

Det får stadig mindre betydning, hvilket styresystem der er installeret på en computer.

Derfor er det ikke sandsynligt, at Microsofts annoncering af Windows 10 kommer til at påvirke salget af pc'er i hverken positiv eller negativ retning.

Sådan lyder vurderingen fra senioranalytiker i IDC, Anders Elbak.

Han mener, at både private kunder og virksomheders beslutning om at købe nye computere i dag i langt højere grad handler om, hvorvidt især erhvervskundernes eksisterende programmer og applikationer kan køre i et nyt eller opdateret miljø.

I det spil betyder det nye Windows 10 langt mindre end eksemplvis, da Microsoft lukkede ned for supporten på det hæderkronede Windows XP.

"Groft sagt betyder skiftet til et nyt operativsystem ikke så meget, som det har gjort tidligere. Det afgørende for de fleste kunder er, om de kan få deres applikationer til fungere på det nye system," siger Anders Elbak og peger samtidig på, at Microsoft har dumpet prise for at opdatere fra Windows 8 til 10.

Det er med til at afmontere risikoen for at kunderne går i "vent og se"-position og dermed sender pc-markedet i dybfryseren frem til den nye Windows-version kommer på gaden - hvilket efter alt at dømme sker til næste sommer.

"Når man går over til et mere klassisk Windows-udseende, kan det sagtens betyde, at flere vælger at springe Windows 8 helt over," siger Ander Elbak.

Det forsøger Microsoft omvendt at modvirke ved at gøre prisen for en konvertering fra Windows 7 til 10 forholdsvis dyr.

Kundernes manglende begejstring for det meget consumer-orienterede Windows 8 - med kakler og uden startknap - kan dog efter Anders Elbaks vurdering få mange kunder til helt at springe Windows 8 over og gå direkte fra 7'eren til 10'eren.

Dermed kan Windows 8's ende med et eftermæle på niveau med fiasko-versionen Windows Vista, som kunderne aldrig for alvor tog til sig.

"Historien har vist, at der er forskel på, hvor succesfuld de forskellige Windows-versioner har været. Der har også været forskel på kvaliteten, og mønsteret har været, at hver anden Windows-version ender som en succes," siger Anders Elbak.

Han fastholder dog, at kunderne i dag er langt mindre optaget af, om de får det nyeste nye indenfor styresystemer.

"Det er snart lang tid siden, man har set en ny version af et operativsystem, som indeholder en nyhed, der kan gøre det ud for en killer-app, der for alvor kan skubbe på salget."

"Så fra kundernes synspunkt er det svært at få øje på et motiv til at skifte computeren ud, bare fordi der er kommet en ny Windows," siger Anders Elbak.

"Microsoft har også indset, at det er begrænset hvor længe et OS kan være en cashcow. Det er ikke der, de henter pengene, men ude på applikationer, som jo i dag i vid udstrækning er lige så tilgængelige på andre platforme end Windows," slutter Anders Elbak.

Læs også:

10 interessante facts om Windows 10

Analysefirma: Kom væk fra Windows 7 i tide

Læses lige nu

    Event: Computerworld Cloud & AI Festival

    Digital transformation | Ballerup

    Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.500 it-professionelle, møde mere end 60 leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

    16. & 17. september 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S