SAS tvunget til udskiftning af cockpit-skærme efter WiFi-frygt

En amerikansk frygt for WiFi-interferens i flycockpit får konsekvenser i Danmark. Både SAS og Norwegian skal til at udskifte hundredvis af deres skærme.

Artikel top billede

Foto: SAS Group / Knut Lövstuhagen. (Foto: SAS Group / Knut Lövstuhagen)

Det skandinaviske luftfartsselskab SAS skal til at udskifte omkring 150 cockpitskærme i selskabets Boeing-fly.

Konkurrenten Norwegian står til at skulle udskifte 258 skærme i sine cockpits. 

Udskiftningerne sker som direkte konsekvens af et direktiv, som de amerikanske luftfartsmyndigheder i sidste uge har udsendt.

Direktivet omhandler frygt for, at Phase 3-skærme fra producenten Honeywell i Boeings 737- og 777-fly kan blive forstyrret af WiFi-, mobil- og anden signal-interferens.

Derfor kræves det nu, at Phase 3-skærmene skal udskiftes inden for de næste fem år. 

Computerworld har spurgt Trafikstyrelsen i Danmark, hvordan direktivet kommer til at påvirke flyene i vores hjemlige lufthavne. Her lyder svaret, at danske operatører også er berørt af direktivet.

"Men før operatøren har foretaget en inspektion af flyene eller deres udstyrslister, ved man ikke, om der aktuelt er installeret de omtalte Phase 3 Display Units," lyder det fra Trafikstyrelsen.

Inspektionen gået i gang

SAS har gennemgået sine Boeing 737-fly for at finde ud af, hvordan det amerikanske luftfartsdirektiv vil påvirke selskabets Boeing-flåde.

"En umiddelbar vurdering er indtil videre, at 150 skærme skal byttes. Dette skal [...] ske inden for 60 måneder," fortæller SAS' pressechef Trine Kromann-Nielsen.

Også hos flyselskabet Norwegian er man i gang med at gennemgå sine cockpits for Phase 3-skærme, som vil være ulovlige at bruge om fem år.

Her lyder det foreløbige svar på 258 skærme. 

Hverken SAS eller Norwegian har på nuværende tidspunkt priser på, hvor meget skærmudskiftningen vil koste. 

Falder næppe ned

At de omtalte Phase 3-skærme skulle gå i sort i nærkontakt med WiFI- og mobilsignaler, er der en del delte meninger om, som du kan læse her.

En luftfartsanalytiker påpeger, at når udskiftningen af skærmene skal ske over en årrække på hele fem år, så der er ikke den store risiko for, at flyene ligefrem falder ned fra himlen på rad og række, som følge af WiFi-interferens.

Ikke desto mindre har direktivet betydet, at der skal udskiftes skærme i godt 1.300 amerikanske fly.

"Ud fra de informationer, vi har fået, ser vi intet sikkerhedsproblem med vores skærme og forstyrrelser fra WiFI- og mobile enheder," forklarer pressechef Trine Kromann-Nielsen fra SAS.

"Det er vigtigt at notere, at det angiveligt kun er en operatør, som har oplevet fejlen, og man har ikke kunnet modbevise den. Derfor tager myndighederne, Boeing og Honeywell nu skridtet videre, og det følger SAS naturligvis," runder hun af.

Læs også:
Sådan kommer du hurtigt igennem Københavns Lufthavn med smart it

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse