Dansk distributør presset til skandinavisk satsning

It-distributøren SEC Datacom realiserer en gammel drøm om at udvide forretningen til Sverige og Norge.

Artikel top billede

Efter flere års tilløb gør den danske it-distributør SEC Datacom nu alvor af sine planer om nordisk ekspansion.

I Sverige startede en afdeling med syv ansatte i august måned, mens man efter planerne åbner i Norge i løbet af første halvår 2015. I Danmark beskæftiger firmaet i dag 47 medarbejdere.

Den skandinaviske satsning opfylder ifølge SEC Datacoms direktør og ejer, Lars Zinglersen, et længe næret ønske om at udvide forretningen, som er bredt funderet med produkter indenfor storage og backup, sikkerhed, netværk og unified communications.

"Vi har ventet til tiden var moden, og vi havde den danske organisation på plads til at gøre det her på den rigtige," siger Lars Zinglersen, som dog samtidig erkender, at man som lokalt funderet distributør risikerer at blive overset, når de globale it-producenter lægger planer for deres distribution.

"Når der bliver taget beslutning om distribution på chefgangen i en stor amerikansk it-virksomhed, er det nemmere at forholde sig til en samlet nordisk distributionsaftale end til en rent dansk aftale. Konsolideringen i distributionsleddet er voldsom, og vi kan mærke, at vi bliver nødt til at have en vis geografisk dækning, hvis vi skal have producenterne med på vognen," siger Lars Zinglersen.

"Så vi bliver jævnligt opfordret af vores leverandører til at udvide vores forretning til andre lande. Men det skal gøres ordentlig så vi har økonomi og tid til at gå ind i det for fuld kraft," siger han.

SEC Datacom har netop præsenteret endnu et pænt overskud, som for 2013 kom op på seks millioner kroner efter skat. Det bringer egenkapitalen op på 21,8 millioner kroner, som udgør polstringen mod eventuelle knubs undervejs i transformationen til at blive et nordisk foretagende.

"Resultatet ligger i forlængelse af den udvikling, vi har været igennem de sidste fem-seks år, hvor overskuddet gradvis er vokset," siger Lars Zinglersen, som også glæder sig over at de forskellige forretningsområder bidrager nogenlunde ligeligt til det samlede millionoverskud.

Han ønsker ikke at oplyse den præcise årsomsætning, men siger, at det tal er på op mod en halv milliard kroner.

"Vi har altid haft fokus på vores dækningsbidrag fremfor omsætning og har været tro mod vores koncept. Vores forretning er grundlæggende bygget op omkring den viden, vi har om produkterne og de løsninger vi sælger til vores forhandlere," slutter Lars Zinglersen.

Læs også:

Trods store investeringer: Distributør kommer ud med stort plus

Hver anden danske it-distributør forsvundet på ti år

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S