Optimer driften og bliv lige så lønsom som en p-vagt

Klumme De fleste CIO'er skal levere mere for de samme penge. De fremsynede klarer den udfordring ved at skære på basen. Læs her, hvor pengene er skjult.

Artikel top billede

Enhver CIO er stillet over for kravet om at bidrage til forretningsudviklingen med nye it-løsninger inden for snart sagt alle forretningsområder.

Nye teknologiområder som mobility, big data, 3D-print, Internet of Things og cloud er med til at stimulere forretningens appetit på mere af alt det nye.

Problemet er blot ofte, at pengene ikke følger med. Den moderne CIO skal levere mere med de samme midler.

De mest fremsynede CIO'er finder penge til udvikling ved løbende at skære omkostningerne på basen: På de faste (og undertiden stigende) omkostninger til drift og vedligehold.

Lad os se, hvor pengene er skjult.

Optimering af intern drift

Markedsprisen på basal drift er faldet over 10 procent om året de sidste fem år.

I den samme periode er det lykkedes for virksomheder med store interne driftsafdelinger at følge med markedet ved at bruge samme teknologier og strømline interne processer.

Hvornår har du sidst haft et internt optimeringsprogram? Husk, at denne type projekter er som at ansætte parkeringsvagter i indre by: De tjener deres egen løn ind mange gange.

Optimeringsområder, du skal være særligt opmærksom på, er procesmodenhed, virtualisering, konsolidering, eliminering af unødige fysiske servere, optimering af storage, standardisering af det distribuerede område (pc, smartphone, tablet, print).

... eller outsourcing?

Alternativt kan du overveje, om det er tid til at outsource områder, der ikke længere er strategiske at have internt.

Hvis du har tjekket markedet for to år siden, kan det være tid at checke det igen. Priserne er som sagt faldet en del.

Kan markedet levere en besparelse i forhold til din baseline? Kan markedet levere bedre kvalitet til samme pris?

Moderne aftaleformer indeholder prisreguleringsmekanismer der sikrer, at du får gavn af faldende enhedspriser i markedet.

I dag er det langt mere udbredt at outsource en del af teknologistakken - eksempelvis outsource basal datacenterdrift (server, storage), mens mere forretningskritiske opgaver som applikationsdrift og helpdesk holdes internt.

Det er desuden en god idé at se på besparelsesmulighederne ved at kombinere traditionel outsourcing med cloud- eller hybrid-cloud-alternativer.

Du skal i øvrigt være opmærksom på, at områder som pc-drift og netværksdrift er modnet kolossalt i løbet af de sidste to-tre år. Hvis du ikke har tjekket markedet for disse ydelser, er det måske tiden nu.

Konstant genforhandling

Der er meget stor forskel på, hvor tit virksomheder genforhandler deres aftaler.

Mange lader aftaler løbe år efter år uden at foretage andet end mindre justeringer, mens andre har en praksis med løbende markedsprøvning og konstant justering af aftaler i forhold til aktuelle behov og markedsvilkår.

Den sidste kategori betaler betydeligt mindre for deres it-services, og de er generelt mere tilfredse, fordi aftalerne passer til de aktuelle behov.

Når man opgør timeforbruget på denne praksis (og den kræver ressourcer - tag ikke fejl af det), må man konstatere, at vi igen taler om parkeringsvagter i indre by.

Man kan undre sig over, at der er virksomheder, som har råd til at lade være!

Stram aftalestyring

Sørg for at udnytte alle elementer i dine aftaler.

"Contract Management" hedder det på engelsk, og denne disciplin kræver implementering af processer, governance OG værktøjer.

Contract Management koblet med stram fakturakontrol giver typisk fem procent i reduktioner på den flade hånd i større it-organisationer.

Historien er fuld af innovative og visionære it-chefer, der løb tør for penge, før de nåede det digitale Nirvana.

Vi vil alle helst beskæftige os med det spændende og nye - det var derfor, vi blev tiltrukket af it i første omgang.

Som CIO må du dog allokere mindst 30 procent af din tid på at få optimeret basis.

Det er ikke nok at tro, at denne optimering kommer af sig selv. Den kræver ledelsesmæssig fokus og opfølgning.

Til gengæld vil jeg godt love dig, at pengene er der.

Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

Digital transformation | Aarhus C

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

21. april 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

Søren Jermiin Olesen

EG Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S