Vild plan fra Firefox-browseren: HTTP skal sendes ud i kulden

Der er stadig alt for mange usikre websider på nettet, og det får nu Mozilla til at lægge an til til angreb mod HTTP-protokollen.

Artikel top billede

HTTP skal udfases, fordi protokollen er for usikker.

Så kontant er udmeldingen fra Mozilla, der står bag Firefox-browseren.

Fremover vil Mozilla arbejde på at eliminere de rene HTTP-elementer fra nettet, så de krypterede HTTPS-sider kan tage over i højere grad end i dag.

Firefox' sikkerhedsansvarlige, Richard Barnes, forklarer i et blogindlæg, at Mozilla arbejde på at fastsætte en dato, hvorfra alle nye funktioner i Firefox kun vil være tilgængelige for krypterede websider.

Samtidig ønsker Firefox-holdet at "gradvist udfase adgangen til browser-funktioner for ikke-sikre websider, særligt funktioner, der udgør en risiko for brugernes sikkerhed og privatliv."

Richard Barnes forklarer, at en nærmere dialog med udviklerne og webmiljøet nu skal føre til de helt konkrete handlinger.

"At fjerne funktioner fra det ikke-sikre internet vil formentlig få nogle sider til at gå i stykker. Derfor skal vi monitorere graden af ødelæggelse og balancere det med de sikkerhedsmæssige fordele."

"Da vores mål med denne indsats er at sende en besked til webudvikler-miljøet om, at man er nødt til at være sikker, vil vores arbejde være mest effektivt, hvis det koordineres på tværs af web-miljøet. Vi forventer snart at komme med forslag til W3C WebAppSec Working Group," lyder det fra Richard Barnes.

Chrome angriber også HTTP

Strategien fra Firefox minder en del om de tanker, man gør sig hos konkurrenten Google Chrome.

Chrome-lejren har planer om at gøre det klart for brugerne, at HTTP ikke giver nogen data-sikkerhed.

De fleste web-brugere har i dag vænnet sig til, at der ses en lille hængelås sammen med HTTPS, når man eksempelvis går ind på netbanken.

Men når man befinder sig på en helt almindelige HTTP-side, er der modsat ikke nogen advarsel om, at kommunikationen er ukrypteret.

"Vi har alle brug for, at data-kommunikation på nettet er sikker (privat, autentificeret, uden bekymringer). Når der ikke er nogen data-sikkerhed, skal bruger-agenten eksplicit vise det, så brugerne ud fra informationen kan træffe beslutninger om, hvordan de vil interagere med kilden," har Chrome-lejren tidligere forklaret.

Læs også:

Kontroversielt forslag: HTTP-sider skal hænges ud som usikre i browseren

Vakler HTTPS-modellen så vi ikke kan stole på de "sikre" websider?

Sikkerhedsfolk i hårdt angreb mod HTTPS - derfor er det alt for usikkert

Sådan kommer dit website sikkert til tops i Google-søgninger

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

Kelly Lyng Luvigsen

VisionBird

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil