Artikel top billede

(Foto: Povl D. Rasmussen)

Så ringe er politiets it-systemer: Ansatte spilder 45 minutter om dagen på it-bøvl

Dansk politi er plaget af ekstremt dårlige, ustabile og langsommelige it-systemer. Medarbejderne bruger i snit 45 minutter dagligt på ventetid og på at håndtere it-bøvl, lyder det i massiv kritik.

Dansk politi er plaget af ekstremt dårlige it-systemer, som suger store ressourcer ud af organisationen.

Sådan lyder det i en stor artikel i fagbladet Dansk Politi, der skriver, at politiets it-systemer fungerer som kviksand under organisationen, som suger spildtid ud og gør medarbejderne frustrerede i stort omfang.

Ifølge bladet spenderer politiets medarbejdere i gennemsnit hele 45 minutter dagligt på problemer, som er forårsaget af de dårlige it-systemer: Rapporter forsvinder, programmer lukker pludseligt ned, der bliver blokeret for internettet , og generelt er systemerne ekstremt langsomme.

Eksempelvis fortæller John Stenbak fra Beredskabet i Hjørring, at der kan gå en halv time med at logge på et af de centrale drev, hvor medarbejderne skal gemme deres dokumenter.

Lang tid på bare at logge på

"Folk bruger uendeligt lang tid på at logge på systemerne. Så får de som regel to meldinger: Den ene er, at deres kode ikke virker. Den anden, at login-serveren ikke findes. En dag fik jeg seks fejlmeldinger, da jeg prøvede at logge på," fortæller han.

En anden medarbejder - Brian Mortensen fra Vagtcentralen i Nordjyllands Politi - fortæller til Dansk Politi, at i snit bruger 45 minutter af sin arbejdstid på it-problemer.

"I øjeblikket har jeg syv sager hængende hos ESS [politiets support-system, Red]. Senest havde jeg brug for at få adgang til et system, som blandt andet færdslen bruger, men af uvisse årsager var vores adgang slettet. Jeg lavede en indberetning til ESS 20. marts. Men først 29. april fik jeg besked om, at jeg igen kunne logge på systemet," fortæller han.

Andre beretter til bladet om, at det er et ofte tilbagevendende problem, at medarbejdere pludseligt og helt uforudsigeligt ikke kan få lov til at gemme dokumenter, mens andre fortæller, at rapporter forsvinder pludseligt fra sagsbehandlings-systemet Polsas og at kun halvdelen af maskinerne kan komme på internettet.

Skal skrives ind i hånden

Der fortælles også, at en politi-anmeldelse fra en borger via politiets hjemmeside fører til, at en politimand skal printe anmeldelsen ud og skrive den ind i nyt system. Problemet er fem år gammelt, men der 'er stadig ikke sket noget,' lyder det fra en politimand.

"Generelt er vores systemer så langsomme og fejlbefængte, at jeg nogle dage kun er effektiv tre-fire timer på grund af langsommelighed, nedbrud og fejlmeldinger. Jeg forstår ikke, at politiet har råd til det," lyder det fra Søren Karlsen, der er faglig koordinator i Servicecentret i Nordjyllands Politi.

Kritikken blandt politiets medarbejdere går på, at politiets centrale it-afdeling, Koncern IT, har for meget fokus på at effektivisere egen organisation og centralisere arbejdsopgaverne fremfor at fokusere på de enkelte brugere ude i politikredsene.

Koncern IT mangler 'den nødvendige forretnings-indsigt,' lyder kritikken, og understøtter ikke i tilstrækkelig grad den daglige drift ude i kredsene og hos anklagemyndighederne.

Rigsrevisionen har tidligere i skarpe vendinger kritiseret politiet for dårlig it-sikkerhed.

Det kan du læse mere om her: Hård kritik fra Rigsrevisionen: It-sikkerheden sejler hos Rigspolitiet.

Efterfølgende fortalte CIO i politiets Koncern IT, Michael Steen Hansen, til Computerworld, at politiet i halvandet år har arbejdet med 'procesuelle opstramninger' og metoder til at indføre kvalitets-kontroller.

Du kan læse hele interviewet med ham her: Efter lammende kritik af politiets it-sikkerhed: Sådan vil CIO'en løse problemerne.

Michael Steen Hansen er af personlige årsager for tiden ikke tilgængelig i sin egenskab som CIO for politiets Koncern IT.

Organisationen vedkender i et mail-interview til Dansk Politi sig imidlertid en række af problemerne og oplyser, at der arbejdes på sagerne.

Politiet har tidligere været blandet ind i en af Danmarks helt store it-skandaler, nemlig sagen om leveringen af sagsbehandlingssystemet Polsag, som efter budgetoverskridelser på næsten 100 procent og massive forsinkelser endte med at blive skrottet allerede inden, det blev taget i brug.

Det kan du læse mere om her: Sådan kørte Polsag helt af sporet

Du kan læse Dansk Politis artikler om de store it-problemer i politiet her: Politiet lider under it-kaos.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til NIS2 - indhold, krav og konsekvenser

På dagen vil du både få et koncentreret, fokuseret overblik over de juridiske aspekter og de krav, du vil skulle leve op til. Du går også hjem med praktisk viden fra eksperter, der arbejder med NIS2-compliance på både det tekniske og organisatoriske niveau.

28. februar 2024 | Læs mere


Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Vi dykker ned i, hvordan du finder den perfekte pasform for netop din virksomhed. Vi ser på, hvordan du kan imødekomme jeres behov for fleksibilitet og hurtig udvikling, samtidig med at håndtere udfordringerne ved cloud-tjenester.

29. februar 2024 | Læs mere


Faldgruber og forberedelser når du skal implementere Dynamics 365 FO

På dette webinar stiller vir skarpt på overvejelser, forberedelser, forretning og faldgruber, så din virksomhed får det bedste udgangspunkt for jeres Dynamics 365-implementering. Du bliver også klogere på at håndtere master data, som er et af de absolut vigtigste områder i ethvert ERP-projekt, og på hvorfor Dynamics 365 FO er en del af et samlet cloud-transformationsprojekt.

29. februar 2024 | Læs mere