Så ringe er politiets it-systemer: Ansatte spilder 45 minutter om dagen på it-bøvl

Dansk politi er plaget af ekstremt dårlige, ustabile og langsommelige it-systemer. Medarbejderne bruger i snit 45 minutter dagligt på ventetid og på at håndtere it-bøvl, lyder det i massiv kritik.

Artikel top billede

(Foto: Povl D. Rasmussen)

Dansk politi er plaget af ekstremt dårlige it-systemer, som suger store ressourcer ud af organisationen.

Sådan lyder det i en stor artikel i fagbladet Dansk Politi, der skriver, at politiets it-systemer fungerer som kviksand under organisationen, som suger spildtid ud og gør medarbejderne frustrerede i stort omfang.

Ifølge bladet spenderer politiets medarbejdere i gennemsnit hele 45 minutter dagligt på problemer, som er forårsaget af de dårlige it-systemer: Rapporter forsvinder, programmer lukker pludseligt ned, der bliver blokeret for internettet , og generelt er systemerne ekstremt langsomme.

Eksempelvis fortæller John Stenbak fra Beredskabet i Hjørring, at der kan gå en halv time med at logge på et af de centrale drev, hvor medarbejderne skal gemme deres dokumenter.

Lang tid på bare at logge på

"Folk bruger uendeligt lang tid på at logge på systemerne. Så får de som regel to meldinger: Den ene er, at deres kode ikke virker. Den anden, at login-serveren ikke findes. En dag fik jeg seks fejlmeldinger, da jeg prøvede at logge på," fortæller han.

En anden medarbejder - Brian Mortensen fra Vagtcentralen i Nordjyllands Politi - fortæller til Dansk Politi, at i snit bruger 45 minutter af sin arbejdstid på it-problemer.

"I øjeblikket har jeg syv sager hængende hos ESS [politiets support-system, Red]. Senest havde jeg brug for at få adgang til et system, som blandt andet færdslen bruger, men af uvisse årsager var vores adgang slettet. Jeg lavede en indberetning til ESS 20. marts. Men først 29. april fik jeg besked om, at jeg igen kunne logge på systemet," fortæller han.

Andre beretter til bladet om, at det er et ofte tilbagevendende problem, at medarbejdere pludseligt og helt uforudsigeligt ikke kan få lov til at gemme dokumenter, mens andre fortæller, at rapporter forsvinder pludseligt fra sagsbehandlings-systemet Polsas og at kun halvdelen af maskinerne kan komme på internettet.

Skal skrives ind i hånden

Der fortælles også, at en politi-anmeldelse fra en borger via politiets hjemmeside fører til, at en politimand skal printe anmeldelsen ud og skrive den ind i nyt system. Problemet er fem år gammelt, men der 'er stadig ikke sket noget,' lyder det fra en politimand.

"Generelt er vores systemer så langsomme og fejlbefængte, at jeg nogle dage kun er effektiv tre-fire timer på grund af langsommelighed, nedbrud og fejlmeldinger. Jeg forstår ikke, at politiet har råd til det," lyder det fra Søren Karlsen, der er faglig koordinator i Servicecentret i Nordjyllands Politi.

Kritikken blandt politiets medarbejdere går på, at politiets centrale it-afdeling, Koncern IT, har for meget fokus på at effektivisere egen organisation og centralisere arbejdsopgaverne fremfor at fokusere på de enkelte brugere ude i politikredsene.

Koncern IT mangler 'den nødvendige forretnings-indsigt,' lyder kritikken, og understøtter ikke i tilstrækkelig grad den daglige drift ude i kredsene og hos anklagemyndighederne.

Rigsrevisionen har tidligere i skarpe vendinger kritiseret politiet for dårlig it-sikkerhed.

Det kan du læse mere om her: Hård kritik fra Rigsrevisionen: It-sikkerheden sejler hos Rigspolitiet.

Efterfølgende fortalte CIO i politiets Koncern IT, Michael Steen Hansen, til Computerworld, at politiet i halvandet år har arbejdet med 'procesuelle opstramninger' og metoder til at indføre kvalitets-kontroller.

Du kan læse hele interviewet med ham her: Efter lammende kritik af politiets it-sikkerhed: Sådan vil CIO'en løse problemerne.

Michael Steen Hansen er af personlige årsager for tiden ikke tilgængelig i sin egenskab som CIO for politiets Koncern IT.

Organisationen vedkender i et mail-interview til Dansk Politi sig imidlertid en række af problemerne og oplyser, at der arbejdes på sagerne.

Politiet har tidligere været blandet ind i en af Danmarks helt store it-skandaler, nemlig sagen om leveringen af sagsbehandlingssystemet Polsag, som efter budgetoverskridelser på næsten 100 procent og massive forsinkelser endte med at blive skrottet allerede inden, det blev taget i brug.

Det kan du læse mere om her: Sådan kørte Polsag helt af sporet

Du kan læse Dansk Politis artikler om de store it-problemer i politiet her: Politiet lider under it-kaos.

Annonceindlæg fra QNAP

QNAP High Availability sikrer kontinuerlig storage-tjeneste og systemtilgængelighed

QNAP High Availability er nem at implementere og bruge – og omkostningseffektiv. Perfekt til mindre virksomheder og professionelle med små budgetter.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

Morten Plannthin Lund

Industriens Pension