Usikre webkameraer rammer også virksomheder: Sådan kan du undgå det

Klumme: Dårlig sikkerhed på forbrugerelektronik er både et problem for private brugere og virksomheder.

Artikel top billede

Webkameraer med fri udsigt til familiens badeværelse. Harddiske med FTP-adgang til personlige papirer og fotos.

Medierne har de seneste uger flydt over med eksempler på dårlig informationssikkerhed i danske hjem.

Kameraer er sat på internettet kun beskyttet af den adgangskode, de blev leveret med.

NAS-bokse (Network-Attached Storage) åbner for FTP, og pludselig kan hele verden se de filer, der ligger på dem.

Det udgør alvorlige problemer for de personer, det går ud over.

Men jeg frygter, at problemet ikke er begrænset til privatpersoner. Der er utvivlsomt masser af små og mellemstore virksomheder, der har lignende problemer.

Det skyldes, at grænsen mellem forbrugerelektronik og professionelt it-udstyr er flydende.

Billigt udstyr frister

For en lille virksomhed er det fristende at købe en trådløs router eller NAS-boks beregnet til hjemmemarkedet. Der er penge at spare, og de kan jo det samme - ser det da ud til.

Når det gælder de grundlæggende funktioner, er det rigtig nok. Men netop inden for sikkerhed kan der være forskel på professionelt grej og forbrugerelektronikken.

For eksempel er det ikke altid helt ligetil at koble et NAS-system til virksomhedens centrale brugerstyring.

Så skal man til at oprette brugere og passwords to steder - med alle de risici for fejl og forglemmelser, det medfører.

Gennemgå tjekliste

Er du it-ansvarlig i en mindre virksomhed, er det en ide at gennemgå alt jeres udstyr med sikkerhedsbrillerne på.

• Kan man kun konfigurere routeren fra lokalnetsiden?
• Er passwordet til administrationsgrænsefladen ændret?
• Er der lukket for UPnP (Universal Plug and Play) i jeres NAS?
• Er webkameraer sikret med adgangskoder?
• Er der sikre adgangskoder til alle brugerkonti på webkameraer, routere, NAS og andet udstyr?

De samme punkter kan du roligt også gennemgå i dit hjem. Men der er forskel på konsekvenserne: I hjemmet er det dine private data, der risikerer at komme i forkerte hænder.

I virksomheden gælder det data om dine produkter - og ikke mindst dine kunder.

Det ændrer risikovurderingen: Nu skal du også overveje, hvilke konsekvenser det får, hvis kundedata bliver lækket og misbrugt til identitetstyveri og lignende.

Brugere eller producenter

Den nylige opmærksomhed på problemet afføder et naturligt spørgsmål: Hvad kan vi gøre ved dette sikkerhedsproblem?

Der er to steder at sætte ind: Hos brugerne og producenterne.

Umiddelbart er der mest at hente ved at få producenterne til at ændre på deres produkter.

Hvis de indbygger sikkerhed i produkterne, skal brugerne ligefrem gøre en aktiv indsats for at gøre dem usikre.

Et eksempel er standardkodeord: Producenterne kan levere produkter med unikke kodeord i stedet for dem, man kan finde med hurtig søgning på nettet.

De kan også kræve, at brugeren ændrer password, når man logger på første gang.

Endelig kan de konfigurere systemerne til som standard at minimere risikoen for angreb: Slå UPnP fra, fjerne adgangen til administrationssystemet fra internet-interfacet og generelt lukke for tjenester, der ikke er afgørende for funktionaliteten.

Mærkningsordning

Jeg kan godt lide tanken. Men jeg tror desværre, den ikke er særlig realistisk.

Vi taler her om udstyr, der konkurrerer på prisen. Og det fremstilles af virksomheder i områder med lave arbejdslønninger og fokus på produktiviteten.

En asiatisk producent af trådløse routere til privatmarkedet vil ikke ændre på opsætningen, medmindre der kommer et klart krav fra markedet.

En mulighed kunne være at indføre en mærkningsordning. Udstyr med et vist sikkerhedsniveau kunne få et særligt mærke - noget i stil med det nordiske svanemærke.

Så der er altså nogle muligheder for at sætte ind på producentsiden. Men så længe pris er en afgørende parameter ved valg af produkter, får det ikke den store effekt.

Informer forbrugerne

Derfor er der brug for at gøre noget på forbrugersiden.
Her handler det i første omgang om information.

Brugerne skal have at vide, hvordan de sikrer et nyt apparat.

Og de skal forstå, hvordan sikkerheden fungerer: For eksempel at et kamera ikke er beskyttet, selvom det sidder på et trådløst net, der er beskyttet med adgangskode og kryptering.

Efterhånden som stadig flere apparater kommer på nettet, vokser sikkerhedsudfordringerne.

Vi er nødt til at uddanne brugerne, da det har lange udsigter at få producenterne til at sikre deres udstyr. Derfor er det også godt, at medierne nu tager emnet op.

DKCERT (www.cert.dk) er et dansk Computer Security Incident Response Team, der håndterer sikkerhedshændelser på forskningsnettet. I samarbejde med tilsvarende organisationer over hele verden indsamler DKCERT information om internetsikkerhed. DKCERT er en organisation i DeIC, DTU.

Henrik Larsen opdaterer en gang om måneden Computerworlds læsere med de seneste tendenser inden for informationssikkerhed.

Mere om samme emne

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Andre events | København

Executive Conversations: Når geopolitisk usikkerhed udfordrer Danmarks digitale suverænitet

Geopolitisk usikkerhed og værdikonflikter mellem USA og Europa rammer nu direkte den danske it-dagsorden. Få indsigt i konsekvenserne – og hvordan du minimerer risikoen i en ny teknologisk virkelighed.

Sikkerhed | København

Cyber Security Festival 2025

Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og...

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Carl Severin Degn Nørlyng som IT-Supporterelev ved afd. Thisted og afd. Herlev. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Caroline Harkjær Bach som Business Controller ved netIP's kontor i Thisted. Hun er uddannet med en kandidat i erhvervsøkonomi med speciale i organisation, strategi og ledelse. Nyt job