Hvordan kan det blive ved? Få nu stoppet de offentlige it-skandaler

Computerworld mener: Vi står med EFI over for endnu en kæmpe it-skandale i det offentlige, som kommer til at koste milliarder af tabte (skatte)-kroner. Og fejlen er den samme som altid. Hvorfor bliver det ved med at gå galt?

Computerworld mener: Danmark er efter et tilløb ramt af endnu en it-skandale i det offentlige, hvor striben af kuldsejlede og ekstremt dyre og langvarige it-projekter nu får følgeskab af Skats inddrivelses-system, EFI.

Skatteminister Karsten Lauritzen har bestemt sig for at lukke det fejlramte system ned, indtil en 'holdbar fremtidig plan' for inddrivelserne er plads.

Årsag: Skidtet fungerer ikke, og det har det aldrig gjort.

Det kan du læse mere om her: Skat: EFI virker ikke, og nu lukker vi det ned

Historien om EFI-systemet er den efterhånden klassiske historie for den offentlige sektor: Systemet skulle have været klar til drift for otte(!) år siden, men blev efter to udskydelser først sat i drift for to år siden - altså seks år efter den oprindelige plan.

Og så virkede systemet alligevel ikke: Det skulle automatisk kunne inddrive gæld fra skatteskyldnere, men har i stedet slet ikke opkrævet gælden eller det har opkrævet forkert gæld fra forkerte borgere, som slet ikke har haft nogen gæld.

EFI - der skulle være krumtappen i hele Skats inddrivelse af den stærkt stigende skattegæld herhjemme - har med andre ord fejlet totalt på alle dets hovedfunktioner - efter at udviklingsarbejdet er gået otte år over tid.

Skatteministeren har nu sat folk i gang med at undersøge, om fejlene i EFI kan rettes, og han vil derefter tage stilling til det fejlslagne systems videre skæbne.

Et gammelt mundheld siger, at man ikke skal smide gode penge efter dårlige, og det er nok noget, som skatteministeren  bør huske på i overvejelserne:

Hvis de markante og grundlæggende fejl i EFI's funktion - nemlig at inddrive gæld - ikke er blevet rettet efter en udviklingsperiode på mere end otte år, kan det så overhovedet lade sig gøre?

Hvordan kunne det gå så galt?
Computerworld har tidligere forsøgt at få svar på, hvem der egentlig sidder med ansvaret for det fejlslagne system. Det viste sig langt sværere end forventet, og vi nåede aldrig frem til et entydigt svar.

I en stor undersøgelse af EFI, der blev igangsat af den socialdemokratiske tidligere skatteminister Benny Engelbrecht, har konsulenthuset således Accenture ikke undersøgt, hvem der sidder med aben, men alene om systemet fungerer, som det skal.

Det kan du læse mere om her: Skats syge it-system skal kureres - men hvad fejler det egentlig?

Accenture har ikke offentliggjort den endelige EFI-rapport endnu, men det sker snart.

Det tror vi, at Accenture vil konkludere
Accenture vil efter alt at dømme i rapporten anbefale, at 80 procent eller mere af systemet skrottes.

Vores bud på nogle af hovedkonklusionerne i Accenture-rapporten er:

- Der har været uklarheder og problemer med kravspecifikationer.

- Der har været problemer med dokumentationen.

- Der har været problemer med processer og projektledelse.

- Der har været alt for mange udviklere, chefer, projektledere og forskellige (skiftende) nøglemedarbejdere inde over, som i et miskmask af beslutningskompetencer og organisatoriske jungleveje gennem årene har truffet beslutninger på kryds og tværs af hinanden indtil overblikket er gået fløjten.

- Kompleksiteten er vokset i takt med ændret lovgivning og vilkår undervejs i det årelange forløb.

- På grund af manglende dokumentation har projektudviklingen været udfordret hver gang nøglemedarbejder er blevet skiftet ud.

Samtidig vil det sikkert fremgå, at Skat som organisation slet ikke har været klar til at gennemgå de meget voldsomme forandringer på det organisatoriske plan, som det kræver at indføre et stort it-system med succes.

Hvorfor tror vi, at Accenture vil konkludere disse ting i den fremtidige rapport?

Samme grundlæggende fejl som hos alle de andre
Fordi det i grove træk har været tilfældet i alle de andre fejlslagne, forsinkede og hundedyre it-projekter, som det offentlige Danmark gennem årene har kunnet præsentere os for:

Arbejdsmarkedsstyrelsens Amanda, forsvarets DeMars, EPJ-projekterne, SLS, Skats egen e-indkomst, den digitale tinglysning, SINE, Polsag, ProAsk og så videre og så videre.

Det er blot halvandet år siden, at Arbejdsmarkedsstyrelsen på samme vis skrottede ProAsk og dermed en investering på 280 millioner skattekroner - i øvrigt også efter rapport fra et konsulenthus, nemlig Deloitte, som her også konkluderede, at ProAsk aldrig ville komme til at fungere effektivt.

Det kan du læse mere om her: Dårligt offentligt it-system droppes: Samlet tab: 283 millioner kroner.

Rækken af offentlige it-skandaler har samlet kostet de danske skatteydere milliarder af kroner i tabte gevinster og udgifter til de (dyre) it-leverandører, der har den enorme fordel, at det offentlige på grund af kompleksiteten har meget svært ved at skifte leverandør, når et system går i vasken.

Med EFI forværres situationen ganske betragteligt, fordi systemet jo har til opgave at kradse skattekroner ind fra folk, der ikke har betalt, hvad de skylder til vores allesammens fælleskasse.

Dermed er det os alle, der går glip af gevinsterne på grund af det fejlslagne system.

Har ikke lært en pind
Det er efterhånden fem år siden, at en række ministerier sammen formulerede en række helt konkrete anbefalinger til at få de mange offentlige it-projekter til at køre.

Budskabet var det samme: Professionalisering, projektledelse, risikohåndtering og dialog med leverandørerne - altså nøjagtigt det samme, som vi tidligere har hørt. Det samme har vi hørt fra Statens IT-Projektråd, der har formuleret retningslinier.

Det kan du læse mere om her: Overblik: Sådan skal staten lære at styre it-projekter.

Der er ingen tvivl om, at de offentlige it-systemer er komplekse, og at kompleksiteten hele tiden stiger i takt med nye teknologiske muligheder, støre sammensmeltning af data, større krav til effektivitet og så videre.

Til gengæld har det offentlige jo efterhånden prøvet at udvikle avancerede it-systemer nogle gange gør, og der burde efterhånden være forankret en grundig viden om, hvordan disse store projekter skal håndteres.

Skrapperede kontrol og bedre styring

Alle danskere må med god ret kunne forvente, at de mange milliarder kroner, der efterhånden er blevet spildt på fejlslagne, offentlige it-projekter, trods alt har kastet øget indsigt og (dyrt indkøbt) lærdom af sig, så de samme fejl ikke begåes igen og igen.

Det er beskæmmende, at det ikke er tilfældet, og at listen over offentlige it-skandaler bliver ved med at vokse.

Det hæmmer udnyttelsen af de enorme muligheder, der ligger i den digitalisering, som en større og større del af samfundets funktions-dygtighed bygger på.

Skrappere kontrol. Bedre styring. Bedre central forankring. Udnyttelsen af de projekt-kompetencer, som vi ved findes blandt de offentlige ledere.

Hvor svært kan det efterhånden være?




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Kompetera A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
GDPR, status og overblik: Påbud og afgørelser strømmer nu ud fra Datatilsynet

Få styr på hvordan du kan sikre løbende overholdelse af GDPR-reglerne i fremtiden. Ved hjælp af de rigtige processuelle værktøjer og systemer kan du leve op til forventningen om, at din virksomhed har styr på reglerne og overholdelses af dem.

25. november 2020 | Læs mere


Hvordan bevarer du kontrollen, når målet er ultimativ frihed? Data Governance i en hybrid infrastruktur

Vores infrastruktur er i høj grad blevet ”sluppet løs”. Vi lever alle sammen med hybrid IT, hvor vores workloads er (eller skal ende) som frie og mobile entiteter, og hvor data kan bo overalt. Men hvordan bevarer du kontrollen, når målet er ultimativ frihed? I dette webinar retter vi fokus mod én af de måder, hvormed vi bedst bevarer balancen mellem frihed og kontrol over vores værdifulde data.

26. november 2020 | Læs mere


Simplificeret storage: Spar penge og besvær med software-defined storage fra Red Hat

Alle organisationer skal forholde sig til håndtering og lagring af hastigt stigende datamængder, hvilket igen øger behovet for en stabil, sikker og fleksibel måde at opbevare deres data på. Vel at mærke uden samtidig at presse økonomien unødigt. Når du har deltaget i Arrow’s webinar, har du viden om, hvordan din næste storageløsning skal se ud og hvorfor open source modellen fra Red Hat CEPH er det rigtige valg.

26. november 2020 | Læs mere





mest debatterede artikler

Premium
Nets risikerer at skulle betale bod efter stor forsinkelse af MitID Erhverv: Forhandler med Digitaliseringsstyrelsen
Kontrakten mellem Digitaliseringsstyrelsen og Nets rummer mulighed for, at Nets kan blive ramt af en bod på grund af forsinkelsen af MitID Erhverv.
Computerworld
Stein Bagger gør comeback i ny branche: "De lignede et mafiahold, førte sig frem som nyrige og plaprede løs om urealistiske drømme"
Stein Bagger har skiftet navn og fører sig nu frem i store biler i en helt ny branche, skriver en dansk avis.
CIO
Podcast: Her er seks gode råd om ledelse og digitalisering fra danske top-CIO'er
The Digital Edge: Vi har talt med 17 af Danmarks dygtigste digitale ledere - og samlet deres seks bedste råd om digitalisering og ledelse. Få alle rådene på 26 minutter i denne episode af podcasten The Digital Edge.
Job & Karriere
Se Waoos forklaring: Derfor har selskabet fyret topchef Jørgen Stensgaard med omgående virkning
Waaos bestyrelse opsiger fiberselskabets topchef, Jørgen Stensgaard, der fratræder med omgående virkning. Se hele forklaringen fra Waao her.
White paper
Optimér netværket til håndtering af hybrid- og multicloud infrastruktur
I januar 2020 konstaterede Gartner, at cloudcomputing var blevet ”The New Normal” – og op gennem året gjorde Covid-19 det endda helt essentielt at være i stand til at drifte infrastrukturen helt eller delvist fra skyen. Situationen har tvunget virksomheder til hastigt at omstille eller gentænke deres driftsstrategi, og hybride infrastrukturmodeller er nu mere udbredte end nogensinde før. Men mange har også været nødt til at erkende, at den stigende kompleksitet – i særdeleshed på det netværks- og sikkerhedsbaserede felt – stiller helt nye krav til de organisationer, der anvender dem. Denne hvidbog går i dybden med nogle af de mest udbredte udfordringer, som disse transformationsscenarier stiller din organisation overfor. Den giver et solidt bud på, hvordan en netværkshub baseret på Interxion-teknologi gør det muligt at gentænke og optimere netværksinfrastrukturen. Særligt med henblik på at optimere den til at kunne håndtere en hybrid- eller multicloudbaseret infrastruktur.