Apple opsiger næsten alle sine danske service-værksteder - kun tre værksteder i Danmark fremover

Private kunder og offentlige og private virksomheder svæver i uvished, efter at Apple har opsagt alle aftaler med en lang række danske service-og reparationsværksteder.

It-giganten Apple er i gang med en større udrensning i flokken af de danske service- og reparationsværksteder, som hidtil har taget sig af opgaverne med at reparere defekte iPhones, iPads og Mac-computere.

En stribe kilder i branchen, som Computerworld har talt med, fortæller, at Apple indenfor den seneste måned opsagt sine aftaler med 10-20 certificerede Apple-værksteder, som indtil nu har udført reparationer og service til både private og offentlige kunder og detailhandelskæder.

De opsagte kontrakter løber frem til marts næste år.

Derefter bliver opgaverne så overladt til kun tre udvalgte Apple-partnere.

"Apples servicechef har direkte sagt til os, at alle service-kontrakter er opsagt fra marts næste år. Apple har så udpeget tre partnere, der kommer til at stå for logistikken fremover," lyder det fra direktør Svend Erik Fuglsang fra firmaet EasyRep i Frederikshavn, som er blandt de firmaer, som Apple har vraget.

De nuværende autoriserede serviceværksteder beholder dog ifølge Computerworlds oplysninger deres certificeringer, og vil fortsat kunne levere service til eksisterende kunder på samme niveau som hidtil.

Skærer ned til tre værksteder
Fremover vil det være firmaerne Admire i Glostrup, Servicepartner Danmark A/S i Hørsholm, og det amerikansk-ejede Ingram Micro, som fremover får eneret på at håndtere Apples reparationer og service-opgaver.

Ingram Micro er helt ny Apple-partner og har allerede udsendt en orientering til Apple-kunderne om de nye tider for Apples service.

Her fremgår det, at der rundt om i landet skal oprettes lokale serviceshops, hvor kunder fremover kan aflevere de produkter, som skal til service.

En stor del af opgaverne vil dog blive sendt til Ingram Micros værksted i Flensburg i Tyskland.

Desuden er der rygter i branchen om, at en stor del af opgaverne vil blive sendt til Apples eget servicecenter i Holland.

Omlægning af Apples danske service kan i sidste ende føre til at Apples nuværende servicepartnere må skrue ned for blusset og fyre folk.

Flere håber dog på, at få aftaler som underleverandører til de tre udvalgte Apple-værksteder.

Men frygten er også, at det nye setup og udflytning af serviceopgaver vil føre til dårligere og langsommere service for kunderne.

Endnu et problem er, at mange af de nuværende serviceværksteder har flerårige kontrakter med blandt andet forsikringsselskaber, teleselskaber, regioner og kommuner plus store kunder i detailhandlen og nogle af de større hardwareforhandlere.

Hvordan de skal serviceres fremover, svæver i det uvisse.

Computerworld har gennem mere end en uge forsøgt at få en kommentar fra Apple, men firmaet har trods flere henvendelser ikke svaret på vores henvendelser.

Det har heller ikke været muligt at få en kommentar fra Ingram Micro, Admire eller Servicepartner Danmark.

Læs også:

Fire grunde til at virksomheder ikke bør vælge Apple-produkter: Er du enig?


Limet og loddet sammen: Så svært er det at reparere den nye Macbook




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan gør IT bæredygtighed til en god forretning

Presset øges i disse år på virksomheder for at begrænse klimabelastningen. IT og teknologi spiller en nøglerolle i arbejdet, hvilket er emnet for denne konference. Her kan du blive klogere på, hvordan du aktivt arbejder for at kombinere effektiv og lønsom forretningsdrift med en effektiv bæredygtighedsindsats.

20. april 2021 | Læs mere


The Successful Journey to the Cloud

Cloud usage on enterprise level is growing rapidly and for good reason. With the flexibility and scalability offered by cloud, businesses and organizations can harness new technologies, increase resiliency and adapt to changing demands at an unprecedented level. In this webinar we address some of the important issues to consider when embarking on your cloud adoption journey.

21. april 2021 | Læs mere


IT Security 2021

Strategic IT Security 2021 will focus on the never-ending story about security and cyber-defense, and how you can defend your business and your customer’s data and information. Together with several leading experts and digital executives from all over the Nordic countries, this conference seeks to give you the best input to focus even more on cyber security in the future.

22. april 2021 | Læs mere






Premium
Efter vanskeligt år jagter aarhusianske Mjølner nu tocifrede vækstrater: Vil for alvor indtage Sjælland - her er planen
Interview: Efter et corona-plaget år er aarhusianske Mjølner Informatics nu klar til at trykke på speederen. Topchef Brian Gottorp Jeppesen forventer tocifrede vækstrater, der især skal hentes fra det sjællandske marked. Se hans plan for 2021 her.
Computerworld
Næste uge går det løs: Apple inviterer til event på utraditionel vis
Apples store event i næste uge blev afsløret af Siri før tid. Få overblik over, hvad Apple ventes af løfte sløret for.
CIO
Har du rost din mellemleder i dag? Snart er de uddøde - og det er et tab
Computerworld mener: Mellemledere lever livet farligt: Topledelsen får konstant ideer med skiftende hold i virkeligheden, og moden går mod flade agile organisationer. Men mellemlederen er en overset hverdagens helt med et kæmpe ansvar. Her er min hyldest til den ofte latterliggjorte mellemleder.
Job & Karriere
"Vi var nødt til at sige til dem, at I er nødt til at sende ham hjem nu, for han begynder at knække"
"Vi var nødt til at sige til dem, at I er nødt til at sende ham hjem nu, for han begynder at knække"
White paper
Sådan sikrer du hovednøglen til jeres data
80% af alle ransomwareangreb skyldes misbrug af privilegerede brugeradgange. Ved at begrænse og overvåge adfærden på de privilegerede konti samt kontrollere mængden af tildelte rettigheder kan du mindske skaden ved hackerangreb mod din virksomhed og i visse tilfælde helt blokere dem. Internt kan du bruge kontrollen med brugeradgange til at dokumentere, hvem der bevæger sig i hvilke systemer, og hvad der foregår derinde. Privilegeret brugerstyring har de seneste to år stået øverst på Gartners Top10-liste over it-sikkerhedsprojekter, der bør få højeste prioritet. Alligevel er teknologien kun så småt ved at finde fodfæste i Danmark. Det kan viden om åbenlyse gevinster, relativ kort implementeringstid og yderst rimeligt budget være med til at ændre på. I dette whitepaper folder vi temaet privilegeret brugerstyring ud og placerer teknologien i det væld af prioriteringer, som CISO’en hver dag skal foretage.