Artikel top billede

(Foto: Photo by Ibrahim Rifath on Unsplash)

Atea kørte salg for mere end 300 millioner kroner uden om SKI-systemet

Den offentlige indkøbscentral SKI er i årevis blevet snydt for millionindtægter på grund af fejl i it-firmaet Ateas indberetninger af sit salg til offentlige kunder. "Det er ikke noget, vi har gjort med vilje," lyder det fra Atea.

It-firmaet Atea har siden 2012 "glemt" at indberette offentlige it-ordrer for mere end 300 millioner kroner på de gældende indkøbsaftaler hos SKI (Staten og Kommunernes Indkøbs Service).

Ateas manglende indrapportering betyder, at SKI gennem tiden er gået glip af millionindtægter - de såkaldte rabatandele på cirka halvanden procent af omsætningen - som Atea ellers skulle have betalt til SKI.

Det oplyser SKI's administrerende direktør Signe Lynggaard Madsen til Computerworld.

De manglende indberetninger af salget til de offentlige kunder fremgår ifølge SKI-direktøren af en redegørelse, som Atea tidligere på året afleverede til SKI.

"Ved gennemgang af deres fakturaer, er Atea nået frem til, at de har forsømt at indrapportere for godt og vel 300 millioner kroner gennem de seneste tre års tid. De manglende indrapporteringer går på tværs af flere af vores rammeaftaler," siger Signe Lynggaard Madsen.

Hun fortæller videre, at Atea i mellemtiden har afregnet de manglende betalinger til SKI.

Atea: Det er ikke bevidst snyd
På et pressemøde tidligere i denne uge ville Ateas danske direktør Morten Felding ikke oplyse det præcise tal for, hvor stor en omsætning Atea har undladt at indberette. Men han erkendte, at der er tale om et millionbeløb.

Han understregede samtidig, at der ikke er tale om bevidst snyd fra Ateas side, og at Atea efterfølgende har rettet fejlene i sine indberetninger og har afregnet de manglende rabatandele med SKI.

"Der er lavet en endelig afregning, men vi har den holdning, at vi ikke oplyser, hvad tallet er. Vi har sagt, at vi beklager det, og at vi rydder op, og vi har sat processer i gang fremadrettet, som gør, at vi kommer til at afregne korrekt," lød det fra Morten Felding.

Meldingen fra Atea formilder dog ikke SKI's direktør Signe Lynggaard Madsen.

"For os at se er det ikke bare sjusket og kritisabelt - det er uordentligt. Det er en del af kontrakten, at man måtte kunne forvente, at en stor professionel leverandør som Atea har styr på det her," siger Signe Lynggaard Madsen, som kalder det "kritisk", at Atea ikke har haft orden i tingene.

Samtidig understreger hun dog, at der er sket en stor forbedring.

"Jeg er naturligvis tilfreds med, at der ser ud til at være kommet styr på tingene, og der er ingen tvivl om, at Atea nu tager reglerne for indberetning meget alvorligt," siger hun.

Fejl hos 40 leverandører

I kølvandet på Atea-sagen har mere end 40 leverandører henvendt sig til SKI med efter-indrapporteringer, dog ikke i Atea-størrelsesordenen.

SKI forventer i år omkring fem millioner kroner i ekstra indtægter som følge af disse efter-indrapporteringer. Heraf udgør Atea den største post.

Ateas egen kulegravning af sine afregninger til SKI begyndte tilbage i juni måned som en udløber af bestikkelsessagen i Region Sjælland.

Undersøgelsen var et krav fra SKI, som ville sikre sig at penge, som egentlig skulle være endt i SKI's kasse ikke var blevet brugt til at betale bestikkelse til offentligt ansatte.

Ifølge en rapport fra Rambøll har Region Sjælland betalt Atea-fakturaer for mere end 40 millioner kroner, som ikke er til at finde i Atea bogholderi. Det har fået Region Sjælland til at sætte gang i en selvstændig revisorundersøgelse.

På pressemødet i denne uge sagde Morten Felding, at oplysningerne i Rambøll-rappporten er forkerte. Han henviste til, at Ateas egen undersøgelse kun har fundet fejl i faktureringen af Region Sjælland på 154.000 kroner.

Læs også:

Efter bestikkelsessag: Regioner har gennemtrawlet deres indkøb hos Atea

Ny rapport afslører: Store it-indkøb i Region Sjælland kom aldrig i udbud




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Vi dykker ned i, hvordan du finder den perfekte pasform for netop din virksomhed. Vi ser på, hvordan du kan imødekomme jeres behov for fleksibilitet og hurtig udvikling, samtidig med at håndtere udfordringerne ved cloud-tjenester.

29. februar 2024 | Læs mere


Faldgruber og forberedelser når du skal implementere Dynamics 365 FO

På dette webinar stiller vir skarpt på overvejelser, forberedelser, forretning og faldgruber, så din virksomhed får det bedste udgangspunkt for jeres Dynamics 365-implementering. Du bliver også klogere på at håndtere master data, som er et af de absolut vigtigste områder i ethvert ERP-projekt, og på hvorfor Dynamics 365 FO er en del af et samlet cloud-transformationsprojekt.

29. februar 2024 | Læs mere


Ubrydelig? Kan en smadret storage array stadig levere dine data?

En ting er at læse og høre om, hvor robuste og højt tilgængelige Hitachis storage array lagringssystemer er - men noget andet er oplevelsen af det, når du live kan se, hvordan de ødelægger deres system. Se derfor med, når vi fysisk ødelægger en storage array - og derefter tester om den stadig vil kunne levere dine data.

06. marts 2024 | Læs mere