Hvorfor skal vi have fuld afgift på alt det nye sikkerhedsudstyr til vores biler?

På trods af det høje teknologiske niveau i Danmark sakker vi bagud, mens resten af verden rykker på ét vigtigt punkt: Alt det smarte nye udstyr, som forbedrer sikkerheden i biler.

Artikel top billede

Klumme: Er din bil mere end fem-seks år gammel? Så er du gået glip af de seneste års vilde teknologiske udvikling på bil-området, hvor det er væltet ud med integrerede underholdningssystemer, touchskærme og smartphone-integration.

Selv på dit Pebble smartwatch kan du fra din stues lune sofa holde øje med dæktrykket i din Mercedes.

Men på trods af det høje teknologiske niveau i Danmark sakker vi bagud, mens resten af verden rykker på ét vigtigt punkt: Alt det smarte nye udstyr, som forbedrer sikkerheden i biler.

Det var budskabet på et nyligt Mercedes-seminar om trafiksikkerhed på IT-Universitetet i København hvor undertegnede deltog.

Men bag budskabet gemmer sig et klassisk eksempel på, hvad der sker, når lovgivning (og økonomimodeller) ikke følger med den teknologiske udvikling.

Sikker bilteknik koster kassen i Danmark

Udfordringen er de høje danske afgifter på biler, fortalte afdelingschef hos FDM, Torben Lund Kudsk, til deltagerne på seminaret.

For sikkerhedsudstyr, som for eksempel intelligente forlygter, som normalt koster 11.500 kroner, koster med de danske afgifter 28.800 kroner.

Det er en pointe, som blev illustreret af den Mercedes C-klasse 320e, som Mercedes havde taget med på seminaret.

Modellen havde ekstra sikkerhedsudstyr installeret for 43.500 kroner - men på danske plader stiger udstyrets pris til 108.950 kroner. Altså 2,5 gange mere.

Se også eksemplerne: Her er priserne på sikkerhedsudstyret med og uden afgift

Ifølge bilejernes afdelingsleder hos FDM, Torben Lund Kudsk, er konsekvensen af den høje beskatning, at danske biler har et meget lavt udstyrsniveau, når det kommer til de nyere sikkerhedssystemer.

Og det koster liv. Og penge.

Det skyldes, at noget sikkerhedsudstyr vil forhindre ulykker i at ske, mens andet udstyr kan begrænse skaderne når ulykken sker.

Færre og mindre alvorlige trafikulykker har sparet samfundet for 31 milliarder på få år

Ifølge chefkonsulent hos Rigspolitiet og forhenværende seniorforsker ved DTU Transport, Tove Hels, har faldet i danske trafikulykker fra 2007 til 2012 på 11.286 styk givet en samlet samfundsmæssig besparelse på 31 milliarder kroner.

Tove Hels fastslår desuden, at man frem mod 2020 kanman spare yderligere 21 milliarder i direkte målbare omkostninger, hvis man kan reducere antallet af personskader med yderligere  7.500.

Det svarer i kød og blod til maksimalt 120 dræbte i trafikken om året, hvor tallet for hele 2015 netop er blevet opgjort til 167 dræbte. Det samme antal som i 2012 - som var det laveste antal nogensinde.

Der skal mere til, hvis antallet af dræbte og tilskadekomne i trafikken skal længere ned.

Heldigvis sker udviklingen inden for it- og teknologibaseret sikkerhedsudstyr til biler med rivende hast.

Det kommer bare ikke på vejen i Danmark.

(artiklen fortsætter under billedet)

Skatteministeriet godkender ikke nyt sikkerhedsudstyr

For som Torben Lund Kudsk fra FDM forklarer Computerworld:

"De nyere udstyr som automatiske nødbremsesystemer, fodgængesikkerhed, vognbaneovervågningssystemer som holder bilen på rette kurs, træthedsovervågning, blindvinkelalarmer. Ja alt det nye, det skal der betales fuld afgift af. Det vil sige 25 procent moms, og så 105 procent eller 15 procent afgift afhængigt af bilens værdi."

Interessant nok er der imidlertid fradrag i registreringsafgiften for ældre sikkerhedsudstyr som ESC, ABS, selealarm og airbags.

Men er udstyret opfundet inden for de seneste par år, betales der fuld afgift.

For mens registreringsafgiften for nyligt blev lettet, så skete der intet nyt med sikkerhedssystemet.

Nogen må altså have sovet i timen.

Trafik- og Byggestyrelsen peger på SKAT

Det er ikke Trafik- og Byggestyrelsen, som sover, forsikrer styrelsens pressechef, Kim Voigt Østrøm.

Det er ellers styrelsens opgave at opdatere listen over sikkerhedsudstyr, som styrelsens eksperter vurderer bidrager så meget til trafikstyrelsen, at udstyret skal afgiftsfritages.

Og den opgave har styrelsen løst, forklarer Kim Voigt Østrøm.

Ifølge ham sender styrelsen "jævnligt" input til Skat med forslag til afgiftsfritagelse af udstyr.

Hos Skats pressetjeneste peger pilen imidlertid på Skatteministeriet, da registreringsafgiften fastsættes ved lov.

Computerworld har derfor henvendt sig til Skatteministeriet for at høre, hvornår listen over afgiftsfritaget udstyr senest blev opdateret, om der er planer om at opdatere listen og om skatteministeriet med minister Karsten Lauritzen (V) i spidsen har planer om at sætte hastigheden for opdateringer op.

Fra Skatteministeriet er svaret imidlertid, at:

"Skatteministeriet er løbende i dialog med Trafik- og Byggestyrelsen og modtager jævnligt en liste med forslag til sikkerhedsudstyr, som Trafik- og Byggestyrelsen vurderer, er egnet til at opnå fradrag. Indførelse af nye fradrag for sikkerhedsudstyr og sanering af de gældende fradrag kræver imidlertid en lovændring og er et politisk spørgsmål, herunder også et spørgsmål om finansiering."

Ordfører vil spørge skatteministeren om sikkerhedsudstyr

Altså en konstatering af, at ministeriet modtager en liste - og at registreringsafgiften skal ændres gennem en lovændring stemt igennem af politikere.

Det vidste vi godt.

Også det med at en afgiftslempelse skal finansieres - også selvom de indtægter, som i dag kommer ind fra beskatning af nyere sikkerhedsudstyr alt andet lige må være begrænset, når udstyret ifølge blandt andet Mercedes, meget sjældent sælges i Danmark.

Der er altså behov for politikere til at få opdateret listen.

Men hvor Skatteministeren tilsyneladende ikke har aktuelle planer, er transportordfører for Socialdemokratiet, Rasmus Prehn, mere lydhør, da Computerworld ringer for at vende sagen:

"Som du forklarer mig det, så forekommer det helt urimeligt. Og jeg vil sige, at det kommer bag på mig. Jeg kan sige, at jeg vil tage det op med ministeren, for jeg tror, at vi med en ændring kan komme derhen, hvor vi både kan få flere penge i kassen og mere sikkerhed. Måske ender vi ikke med en fuldstændig fritagelse af afgift på sikkerhedssystemerne, men en delvist fritagelse er også værd at tage med", siger Rasmus Prehn til Computerworld.

Om listen over afgiftsfritaget sikkerhedsudstyr så opdateres i 2016 er stadigt et åbent spørgsmål. For en ændring kræver et flertal i Folketinget.

Indtil da koster det, ofte teknologisk avancerede sikkerhedsudstyr, fortsat cirka 2,5 gange mere end i udlandet.

Se også videoen nedenfor: Tesla er en af de biler på markedet med flest sensorer. Nu kan den også - næsten - selv køre. Computerworld har taget en tur i den Københavnske trafik for at prøve.

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

    Digital transformation | Aarhus C

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    21. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil