Nye regler: Derfor mister du adgangen til kritiske data og systemer

Risikoen for at kritiske og følsomme data havner i de helt forkerte hænder får stadig flere virksomheder til at indføre en langt mere streng kontrol med medarbejdernes adgang til data.

Alt for mange virksomheder har ikke styr på, hvilke medarbejdere, der har adgang til og tilgår kritiske data - og nogle gange er der ikke engang styr på adgangsretttighederne, når der er tale om en tidligere ansat i virksomheden. Læs mere om det her.

Meget tyder imidlertid på, at et stigende antal virksomheder begynder at indføre mere kontrol med adgangsrettighederne blandt medarbejderne.

Gartner vurderer i en ny analyse, at 25 procent af alle organisationer om blot to år vil have gennemgået adgangsrettighederne i organisationen og indført priviligeret data-adgang, så langt færre har adgang til de kritiske data.

På den måde vil man kunne reducere datalækægerne med 33 procent, lyder vurderingen.  

Ifølge analysefirmaet var det i 2015 kun fem procent af organisationerne på verdensplan, der på denne måde overvågede og gennemgik dataadgangen.

"Medmindre organisationer logger og gennemgår priviligerede aktiviteter, risikerer de ikke at opdage interne trusler, ondsindede brugere eller fejl, der fører til signifikante problemer," skriver Gartner.

Analysefirmaet forklarer, at beskyttelsen mod både eksterne og interne trusler er blevet en markant drivkraft for privileged access management (PAM)-løsninger.

Læs også: Medarbejdere afslører alvorlig brist: Vi har fri adgang til forbudte data

Det er særligt styringen med brugerkonti med særlige adgangsrettigheder, der skal fokus på:

"It-afdelinger er under et stigende forretnings- og regulerings-pres for at kontrollere disse konti, hvilket kan være administrative konti, system-konti eller drifts-konti," lyder det fra Gartner.

Det skal du gøre
Gartner anbefaler, at man starter med at få styr på alle de brugerkonti, der har særlige adgangsrettigheder.

Derefter skal der sættes en stopper for eventuelle adgangskoder, som flere brugere deler.

Samtidig skal antallet af superbrugere med særlige adgangsrettigheder bringes drastisk ned, og der skal skal etableres processer og kontroller til at styre delte konti.

Gartner skriver også, at administratorernes daglige brugerkonti ikke skal give adgang til de mest kritiske data.

I stedet skal man arbejde med midlertidige adgangsrettigheder til de mere kritiske data, når det er nødvendigt.

Så galt står det til
Det er en velkendt problemstilling, at medarbejdere i nogle organisationer har adgang til alt for mange informationer, og at det kan føre til en brist i sikkerheden - om det så sker bevidst eller ubevidst.  

Her i Danmark har vi blandt andet haft skandale-sagen med tys tys-kilden, der udleverede fortrolige data om de kendtes Dankort-transaktioner til Se og Hør.

Derfor er er også god grund til, at man som virksomhed får styr på, hvem der har adgang til hvilke data, og hvem der tilgår hvad.

Læs også: Sådan får du styr på medarbejdernes adgang til kritiske data og systemer

Det amerikanske Ponemon Institute har tidligere foretaget en undersøgelse blandt 2.276 medarbejdere fra virksomheder i USA og Europa, og her lød konklusionen, at "medarbejderne er vidne til en mangel på kontrol af filadgangen og brugen af virksomheds-data."

Samtidig har en anden undersøgelse konkluderet, at 89 procent af de voksne amerikanere har oplevet at have adgang til mindst en applikation fra en tidligere arbejdsgiver.

49 procent har prøvet at logge ind på en konto, som det ikke var meningen, at de stadig skulle have adgang til.

Samtidig svarer 45 procent af respondenterne i undersøgelsen, at de stadig havde adgang til fortrolige data, selvom de var stoppet i virksomheden.

Læs også:

Sådan får du styr på medarbejdernes adgang til kritiske data og systemer

Medarbejdere afslører alvorlig brist: Vi har fri adgang til forbudte data

Du er stoppet i virksomheden - men har stadig adgang til kritiske data

Seks vigtige principper: Her er den nye måde at arbejde med it-sikkerhed på



Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
DS-Display A/S
Distributør af professionelt AV-udstyr, projektorer, digital signage, interaktive skærmløsninger, videokonference, storformatprint og -scan samt relateret tilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Få mere fart på og kvalitet i udviklingsafdelingen med DevOps

Få indsigt i den populære DevOps-tankegang, der kendetegner den moderne it-organisation, hvor samarbejde og integration er nogle af nøgleordene. Kom og hør konkrete cases fra virksomheder, der arbejder efter DevOps og mød de førende leverandører, der fortæller, hvordan du kommer derhen, hvor udviklingsafdelingen kan understøtte den digitale innovation med de ideer og i det tempo, som der forventes.

30. maj 2017 | Læs mere


Dropbox partnerdag 2017

Det er en fornøjelse at præsentere en ny stor forretningsmulighed med Dropbox Business. På partnerdag får I indsigt i både kommercielle og tekniske aspekter ved at sælge Dropbox Business. Arrangementet henvender sig til både eksisterende Dropbox-forhandlere i Danmark og til jer, der leder efter nye forretningsmuligheder, og som overvejer at blive Dropbox-forhandler.

31. maj 2017 | Læs mere


Business intelligence - den nye bølge: Få styr på de nye løsninger og alle mulighederne

En ny bølge af af moderne BI-løsninger og -produkter skaber helt nye muligheder. Vi sætter fokus på den nye BI-bølge.

07. juni 2017 | Læs mere






CIO
Bliv klar til EU-persondataforordningen: Ministerium klar med længe ventet dansk vejledning til den nye EU-lov
Justitsministeriet er efter en måneds forsinkelse klar med den store vejledning til EU's kommende persondataforordning, der kommer til at få konsekvenser for alle danske virksomheder. Se vejledningen her.
Comon
Ups - kontroversiel funktion kan afsløre utro Tinder-brugere
En funktion i den populære dating-app Tinder kan betyde, at du uforvarende kommer til at afsløre din dating-profil.
Job & Karriere
Dansk it-firma masseansætter: Skal bruge 90 nye medarbejdere med disse it-profiler
It-virksomheden BEC skal bruge 90 nye it-medarbejdere. Her kan du se de konkrete it-profiler, BEC er på udkig efter.
White paper
Cloud transformation: Vind, træn eller tab
Dette whitepaper er for de virksomheder, der vil i gang eller er ved at træffe beslutningen om at gå i gang med migreringen til cloud.