Her er de vigtige oplysninger, der alt for ofte mangler i dit CRM-system

Klumme: Alt for mange CRM-systemer ender som en skraldespand af informationer. Her er tip til at få styr på de helt basale stamdata, som bare skal være i orden.

Artikel top billede

(Foto: Olivier Le Moal / Olivier Le Moal)

Mange virksomheder ender i situationer, hvor stamdata ikke vedligeholdes.

Det skyldes enten manglende ejerskab eller at man ikke kender fordelen ved at have styr på de vitale stamdata i CRM - det som gør, at CRM bliver et hjælpeværktøj, der øger salget, og ikke ender som en skraldespand.

Alt for ofte hører man, at CRM ikke skaber nok værdi, og der er skrevet mange vinkler på dette.

Men meget ofte glemmer virksomheder, at man skal have styr på det helt basale først, inden man videreudvikler CRM og opnår de åbenlyse fordele, der er.

Så lad os starte med at få styr på stamdata.

1) Kontaktpersoner

I CRM ser man meget ofte, at kontaktpersonerne ikke er opdateret med de korrekte jobtitler, telefonnumre eller mailadresser.

Det er jo meget fint, at de fleste CRM-systemer kan integrere med Skype, Lync og så videre. Men gevinsten opnås kun, hvis telefonnummeret og mailadressen er korrekt.

Heldigvis indeholder de fleste CRM systemer hjælpefunktioner, men sørg nu for at få brugt dem.

For eksempel kan man på feltet telefonnummeret opsætte en regel om, at telefonnummeret altid skal indeholde +xx som minimum.

Så man får landekoden med, da vi jo ofte arbejder i et globalt marked og ingen kan huske landekoder for de enkelte lande.

Samme regel gælder for mailadresser - at der er et @ i feltet mailadresse.

2) Jobtitler og beslutningskraft

Det er fint, at vi har registeret den enkelte kontaktperson med jobtitlen fra visitkortet, men kender vi reelt kontaktpersonens funktion i firmaet?

Det er jo essentielt, at vi ved, om kontaktpersonen er gatekeeper, beslutningstager, bruger af produktet eller ingen indflydelse har på købsprocessen.

Derfor anbefaler jeg, at man under hver kontaktperson i CRM har et felt - vi kan kalde feltet "beslutningskraft" - med følgende valgmuligheder.

Gatekeeper: En person, som måske foretrækker en konkurrent, og som vil forhindre jer i at komme ind. Der kan være mange grunde til, at gatekeeperen har en negativ holdning, men det er vigtigt at afklare hvorfor.

Beslutningstager: En person, som har den reelle beslutningskraft, og som dermed har en markant indflydelse på købsprocessen - din største hjælper til salget.

Bruger af produktet: En person, der bruger vores produktet eller konkurrentens, og som dermed har en masse brugbar viden for os.

Nogle gange er beslutningstageren og brugeren af produktet den samme person, men i tilfælde af, at det afviger, er det vigtigt, at brugeren har en positiv opfattelse af vores produkt, da det kan fremme vores chancer.

Ingen indflydelse: Disse personer er jo umiddelbart ikke værd at bruge kræfter på, med mindre de på en eller anden måde har indflydelse på købsprocessen eller relationer, der kan åbne døre for os. 

Derfor er det interessant, hvor mange beslutningstagere du rent faktisk snakker med - både for potentielle og købende kunder - og hvor meget salg der er til disse kunder. Så kan du rette dit salgsarbejdet ind mod det, der giver salg.

3) Næste aktivitet mod "kunden"

Når man ser i CRM-systemer ude i virksomhederne, bliver man ofte overrasket over, hvor ofte der mangler det helt elementære: Hvad er den næste salgsfremmende salgsaktivitet mod "kunden".

Undersøgelser viser, at hvis man ikke har registreret den næste aktivitet rettet mod "kunden", falder salgsmuligheden markant. Man skal ofte være meget vedholdende og følge op på de aftaler, man laver med "kunden" - ellers vælges man fra.

Mange virksomheder bruger oceaner at kroner på CRM, fordi de tror, at man kan lære et barn at løbe dagen efter, det er født

Tjekliste

• Har I styr kontaktpersonerne og deres stamdata?

• Ved du, om kontaktpersonen har beslutningskraft eller ej?

• Har i styr på næste salgsaktivitet, og hvornår den skal ske?

Gode råd

• Få styr på ejerskabet over kontaktpersonerne i CRM-systemet, så data løbende opdateres.

• Få nedskrevet de nødvendige valideringsregler på telefonnumre og mailadresser, så du har valide data i stedet for affald i dit CRM-system.

• Få sikret, at der altid er en næste aktivitet rettet mod "kunden", så salgsmuligheden øges. Det gælder også, hvis din sælger stopper, og en ny person skal overtage.

• Start med de basale informationer i CRM, inden du udvider kravene til organisationen.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S